Zasady publikowania
komentarzy znajdziecie
Państwo pod tym adresem.

Polityka.pl – strefa wolna od hejtu!

 

Szanowni Czytelnicy, Drodzy Użytkownicy naszego Serwisu Internetowego!

Od wielu lat udostępniamy Państwu nasze Forum internetowe oraz przestrzeń blogową dla Waszych komentarzy – także tych krytycznych. Jesteśmy wdzięczni za wszystkie, które są merytoryczne. Zależy nam bardzo, aby Państwa wpisy nie utonęły w rosnącej fali internetowego hejtu i niechlujstwa.
 

Warto, aby serwis POLITYKA.PL pozostał miejscem wartościowej wymiany poglądów, gdzie toczą się dyskusje, nawet zażarte, ale pozbawione mowy nienawiści. Zależy nam na tym, abyśmy wzajemnie traktowali się z szacunkiem. Chcemy, aby POLITYKA.PL była miejscem wolnym od radykalizmów i anonimowej, bezsensownej brutalności.
 

Słowem: zapraszamy serdecznie do dyskusji na naszych forach internetowych, do wyrażania opinii, polemik, do ocen, ale w formie przyjętej między kulturalnymi ludźmi. Kto chce się wyżyć – zapraszamy na inne portale. Być może to walka z wiatrakami, ale spróbujemy. Mamy dość językowych i emocjonalnych śmieci zasypujących plac wolności, jakim miał być i może być internet.

Via Rospuda

(18)
O estakadzie nad Rospudą i kilometrach międzynarodowej drogi E67, łączącej wielki węzeł komunikacyjny w Pradze z Helsinkami, rozmawia dzisiaj pół Europy. O co w tym wszystkim naprawdę chodzi?
  • 2007-03-07 22:01 | Grzegorz Barczyk

    gratulacje

    Bardzo dobry, spokojny i wyważony artykuł. Szkoda, że od początku "umedialnienia" problemu obwodnicy Augustowa i zagrożenia Doliny Rospudy takich artykułów było zdecydowanie za mało.
    pozdrawiam
    gb
  • 2007-03-08 01:56 | Mieczysław S.Kazimierzak

    emeryt z przejściami

    Spodziewam się,że ustawy stanowiące o ochronie poszczególnych komponentów środowiska naturalnego doczekają się prokuratorskich specjalizacji.Brak praworządności jest wręcz korupcjogenne,a system zarządzania sposobem gospodarowania wodą wręcz patologiczny.Ma to ścisły związek z transformacją systemową i brakiem właściwego zrozumienia dla pojęcia Skrabu Państwa.
  • 2007-03-08 03:35 | SISKOM

    Brawa za ten artykuł

    Chyba najlepszy i najrzetelniejszy jak do tej pory artykuł na temat problemu obwodnicy Augustowa.
    Wielkie brawa dla Pana Ernesta Skalskiego za sumienne podejście do tematu i uniknięcie typowych dziennikarskich błędów.
  • 2007-03-09 13:00 | Joanna Góral-Wojtalik

    Wariant koło Łomży

    Dlaczego w artykule nic nie ma na temat wariantu koło Łomży? Zastanwiam się, dlaczego się o tym nie mówi.

    Link poniżej:
    www.4lomza.pl/index.php?wiad=10039
  • 2007-03-09 13:48 | haneczka

    Proszę pisać częściej

    Brakowało mi Pana. Proszę nie kazać mi długo czekać na kolejne teksty. Z racji zawodu spotykam bardzo wielu ludzi z różnych stron Polski. Zielonych wstążeczek nie widzę. Swoją noszę i cierpliwie odpowiadam na pytanie dlaczego. My, ludzie, mamy wybór. Możemy coś robić, robić inaczej lub nie robić wcale. My możemy się posunąć, przyroda nie. Dlatego to my jesteśmy odpowiedzialni za "drzewka i żabki". One nie wyemigrują, nie poszukają sobie lepszych warunków. Słyszę często, że mamy przecież "czynić sobie ziemię poddaną". Proponuję wtedy majówkę na wysypisku śmieci, tam są wszystkie insygnia naszej władzy. Serdecznie Pana pozdrawiam.
  • 2007-03-14 09:26 | adr78

    spokojny artykul

    Ciesze sie ze wrescie napisano obiektywny artykul o Dolinie Rospudy.
    Rozumiem mieszkancow Augustwoa, rozumiem ekologow, zdaje sobie sprawe z potrzeby ochrony unikalnej przyrdy (a przynajmniej tego co jeszcze zostalo). Dziwie sie jednak, ze rolnicy z okolicznych wsi (okolic Raczek) sami nie wystapia do wladz z prosba o zmiane przebiegu autostrady przez ich pola, dlaczego sie nie domagaja przeksztalcenia ich gruntow z rolnych na budowlane i przemyslowe. Spor idzie w zaparte. W tej chwili najsielniejszy argument opiera sie na zasadzie konsekwencji. Wladze zainwstowaly w plany, firmy budowalne widza juz zyski z budowy, a posiadacze dzialek przez ktore ma przechodzic droga ciesza sie z dobrze zawartej transakcji. W tle zostaja mieszkancy Augustwoa z nadzija na budowe obwodnicy, oraz rolnicy, ktorzy w zaparte nie chca by trasa przechodzila przez ich tereny.
    Trzeba jednak pamietac, ze wladzom lokalnym jest mocno nie na reke przeksztalcanie ziem rolniczych w budowlane, oraz zmiana przebiegu obwodnicy. Trzeba tez pamietac, ze ci co krzycza najglosniej nie zawsze maja racje.
    Jestem mieszkncem Podlasia. Ten region potrzebuje kapitalu, welug mnie nalezy dazyc do zmniejszenia liczby gospodarstw rolnych, nalezy budowac (domy, miejsca pracy)ale i chronic to co najcenniejsze. Nie da sie zastapic unikalnego torfowiska lasem gospodarczym - nawet o duzo wiekszej powierzchni.
  • 2007-03-15 15:54 | Hans Solo

    teraz wiem o co chodzi

    dziękuję za ten artykuł. dopiero po jego lekturze wiem o co chodzi w sprawie Rospudy. Szkoda, że artykuł nie pojawił się w połowie lutego, ale lepiej późno niż wcale
  • 2007-03-15 23:16 | gosc

    Poznac druga strone medalu

    http://www.obwodnicaaugustowa.pl/index.html
  • 2007-03-16 00:08 | Piotrek Jasiewicz

    Mam tylko jedno pytanie

    A od czego mamy transport kolejowy?
  • 2007-03-16 14:34 | olsen

    grzech pierworodny

    "Podbijam" komentarz Pani Joanny. Mam wrażenie ze u podstaw konfliktu leżą ambicje Bialegostoku i "koniecznosc" skierowania ruchu tranzytowego koniecznie przez objazd przez Bialystok, zamiast najkrótszą droga przez łomżę (por. mapy w linku Joanny).
  • 2007-03-17 14:08 | U2

    dofinansowanie z UE

    Nieprawdą jest, że można otrzymać dofinansowanie z UE na budowę obwodnicy. Jest to kłamstwo powtarzane przy każdej okazji przeciwników budowy estakady. Dotacje na lata 2007-2013 zostały podzielone i nikt nie zrezygnuje 1,5 mld z tych dotacji na budowę obwodnic Augustowa i Suwałki.
  • 2007-03-20 12:49 | Jan Zieliński

    Rospuda to coś wiecej!

    Dziedzictwo przyrodnicze, to jak dziedzictwo kulturowe. Tylko wrogowie mogą dążyć do jego zniszczenia, czego Polacy wielokrotnie doświadczyli w swojej bolesnej historii. Przykładów wandalizmu na tych dobrach mamy aż nadto wokół siebie. Czy musimy to kontynuować? Pomyślmy jak nas ocenią przyszłe pokolenia. Spór o Rospudę, to spór o nasz stosunek do innych organizmów, a jego temperatura świadczy jak podmiotowo traktujemy przyrodę. Jak źle jesteśmy wyedukowani. Jak przegra Rospuda, to przegrają wszyscy, którzy walczą o takie małe "Rospudki" w swoich Małych Ojczyznach. Napiszcie jakie jest stanowisko i opinia Panstwoej Rady Ochrony Przyrody. Jej członkowie, nie są "zwariowanymi" ekologami. Dziekuję za ten artykuł, jest naprawdę obiektywny.
  • 2007-03-31 20:05 | Sylwia

    Popieram przedmówcę :)

    Popieram przedmówcę. Bardzo spokojny artykuł, obiektywny, patrzący na sprawę z wielu stron. Rospuda w mediach właśnie tego chyba teraz potrzebuje najbardziej.
  • 2007-04-08 20:53 | michal

    obwodnica

    propozycja obwodnicy:droginr:61, 669,657, 653, i są już Suwałki. Większość miejscowości przy tych drogach ma lub będzie miało obwodnice.
  • 2007-04-15 15:23 | Augustowianin

    Możliwe są rozwiązania tymczasowe

    Artykuł znakomity.
    Nie ma w nim, bo być nie może, informacji o możliwych tymczasowych rozwiązaniach problemu TIR-u w Augustowie. Alternatyw jest kilka.
    Możliwa jest alternatywa w postaci puszczenia ruchu ciężkiego drogą na Raczki i z dalej przez wsie Jałówka do Augustowa. Możne też po dokończeniu drogi z Milewa do Raczek, a to pozwoli na puszczenie części tranzytu na Ełk i dalej na Olsztyn lub Grajewo, jak komu potrzeba.
    Ponadto możliwa jest wewnętrzna obwodnica Augustowa opisana tutaj : http://www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=11839562&postcount=1220

    Pojawił się też w komentarzach pomysł taki, by ruch rozdzielić i w jedną stronę przez Augustów tranzyt prowadzić przez miasto, a w przeciwną tą wewnętrzną obwodnicą miejską.

    Kolejny pomysł to otwarcie przejścia granicznego z Białorusią w Lipszczanach, tak by Białorusini mieli jeszcze jeden kanał wjazdu do Polski i by ruch tranzytowy odbywał się na wschód od Biebrzańskiego Parku Narodowego.

    Z takich pomysłów można coś wybrać i w ciągu 1,5 roku mieć tranzytowy ruch częściowo lub całkowicie poza Augustowem.
    Ale do tego trzeba dobrej woli a jej tu niema. Ani ze strony drogowców, ani samorządowców.
  • 2007-05-09 15:20 | Stary kajakarz

    Rospuda – scenariusz przyszłych wydarzeń

    Stary kajakarz

    Rospuda – scenariusz przyszłych wydarzeń

    · Plebiscyt wygrają zwolennicy aktualnego projektu przebiegu trasy.
    · Budowa ruszy – Policja odetnie ekologów (tych - przywiązanych do drzew).
    · Buldożery wykarczują stare drzewa w Puszczy, wypłoszą ptaki i zwierzynę. Ciężkie maszyny dojdą do brzegu rzeki (od strony zachodniej brzeg jest dostępny) i rozpoczną budowę wiaduktu.
    · Po wielu próbach okaże się, że dalsze prace w szerokim na kilkaset metrów 80 – metrowej głębokości torfowisku przekraczają możliwości techniczne budowniczych. Kilkuletnia przerwa w budowie – spowodowana brakiem funduszy na dalsze prowadzenie prac, koniecznością sporządzenia ekspertyz zagranicznych (eksperci krajowi raczej nie sprostali zadaniu), zamówieniem specjalnego sprzętu do pracy w tak trudnym terenie, poszukiwaniem pieniędzy na zakup tegoż sprzętu, poprawianiem dokumentacji technicznej, zwalnianiem i powoływaniem kolejnych kierowników budowy, itd.
    · W międzyczasie, nowe władze Augustowa usprawnią wreszcie ruch drogowy na dotychczasowej trasie. Liczba wypadków śmiertelnych spadnie do zera.
    · Unia Europejska nakaże płacenie wysokich kar za ewidentne naruszanie równowagi ekologicznej i zniszczenie, wyjątkowego w skali Europy, zakątka Polski.
    · Następny rząd wyda decyzję o zmianie trasy budowy. Pobiegnie ona przez Chodorki (zgodnie z propozycjami ekologów) i połączy się z obwodnicą Suwałk. Budowa mostu w tym miejscu nie sprawi żadnych trudności (jeden już stoi), bo rzeka ma szerokość zaledwie kilku metrów, brzeg wysoki – o twardym żwirowym podłożu. No i nie ma zwartego, dziewiczego lasu.
    · Zjednoczony politycznie Sejm uchwali pakiet ustaw umożliwiających znaczne przyspieszenie opracowania nowej dokumentacji, spraw wywłaszczeniowych i przetargów co radykalnie przyspieszy budowę nowej trasy (a także innych tras w Polsce).
    · Dalsza budowa przebiegnie bez przeszkód przez obszar poza zwartym obszarem puszczańskim, Unia Europejska przydzieli dodatkowe środki na budowę (zwłaszcza korytarzy tranzytowych dla zwierzyny), natomiast budowniczowie mogą spotkać się ze zdecydowanym protestem pewnego właściciela ranczo w miejscowości Bakaniuk (niegdyś znanego decydenta w woj. podlaskim).
    PS. Fragment wybetonowanego brzegu wraz z filarem estakady w dolinie Rospudy zostanie kiedyś ogłoszony jako europejski zabytek – przykład ludzkiej głupoty i prywaty (niestety polskiej). Pozostałe fragmenty przerwanej budowy mają dożywotnio usuwać poprzedni decydenci odpowiedzialni za zdewastowanie Doliny Rospudy, ubrani oczywiście w gustowne pasiaste ubranka.
  • 2007-05-10 09:11 | ŁOMZYNIANKA

    VIA BALTICA TYLKO PRZEZ ŁOMŻE!!!!

    Opozycja: PO i SLD, jest przeciw obecnemu wariantowi obwodnicy, ale miejscowi platformersi i eseldowcy walczą o nią zaciekle. ------------panie SKALSKI SLD W OSOBIE CIMOSZEWICZA PODJELO DECYZJE !!!!!!!!!!!! Niech pan lepiej zapozna sie ze stanowiskiem i wypowiedziami notabli B-stoku WTEDY BYC MOZE TROCHE ZROZUMIE O CO TOCZY SIE GRA!!!!!!!!!!!
  • 2008-11-08 16:38 | My z Łomży

    www.myzlomzy.pl

    www.viabaltica.myzlomzy.pl