Zasady publikowania
komentarzy znajdziecie
Państwo pod tym adresem.

Polityka.pl – strefa wolna od hejtu!

 

Szanowni Czytelnicy, Drodzy Użytkownicy naszego Serwisu Internetowego!

Od wielu lat udostępniamy Państwu nasze Forum internetowe oraz przestrzeń blogową dla Waszych komentarzy – także tych krytycznych. Jesteśmy wdzięczni za wszystkie, które są merytoryczne. Zależy nam bardzo, aby Państwa wpisy nie utonęły w rosnącej fali internetowego hejtu i niechlujstwa.
 

Warto, aby serwis POLITYKA.PL pozostał miejscem wartościowej wymiany poglądów, gdzie toczą się dyskusje, nawet zażarte, ale pozbawione mowy nienawiści. Zależy nam na tym, abyśmy wzajemnie traktowali się z szacunkiem. Chcemy, aby POLITYKA.PL była miejscem wolnym od radykalizmów i anonimowej, bezsensownej brutalności.
 

Słowem: zapraszamy serdecznie do dyskusji na naszych forach internetowych, do wyrażania opinii, polemik, do ocen, ale w formie przyjętej między kulturalnymi ludźmi. Kto chce się wyżyć – zapraszamy na inne portale. Być może to walka z wiatrakami, ale spróbujemy. Mamy dość językowych i emocjonalnych śmieci zasypujących plac wolności, jakim miał być i może być internet.

CZAS NA KRYMINAŁ !

(1)
2008-10-23 21:19 | gryzak
Serdecznie zapraszamy na spotkanie pt. CZAS NA KRYMINAŁ. To już piąta prezentacja redakcji pisma literackiego, zorganizowana w ramach Akcji Czytam – Piszę (http://akcja.czasopism.pl/):
29 października, o godz. 18.00, w kluboksięgarni Serenissima (http://www.serenissima.pl/chmielna/), ul. Chmielna 16/2, w Warszawie. Na miejscu będzie można również przejrzeć oraz kupić tegoroczne egzemplarze „Czasu Kultury”.
Goście: Wojciech J. Burszta, Ewa Kraskowska.
Prowadzący: Jerzy Borowczyk i Michał Larek – redaktorzy numeru kryminalnego „Czasu Kultury” 3/2008 (http://katalog.czasopism.pl/index.php/Czas_Kultury_3/2008).

TEMATY:
Jak pisać o literaturze pop? Jak niebanalnie rozmawiać o kryminale? W Serenissimie odpowiemy
na wiele interesujących pytań, dotyczących charakteru i potencjału powieści kryminalnych:
• Na czym polega nieustanny sojusz mass mediów i kultury popularnej z prozą kryminalną
i kryminalnymi zdarzeniami?
• Dlaczego kryminał nie może się obyć bez pięknej, ale niebezpiecznej kobiety (femme fatale, morderczyni, detektywa, brunetki albo blondynki)?
• Co jest najbardziej kluczowe dla doskonałej powieści kryminalnej? Jak objawiają się wysokie ambicje estetyczne w książkach detektywistycznych?
• Breslau u Krajewskiego, Kalifornia u Chandlera… – czyli dlaczego osadzenie fabuły
w konkretnym mieście i kontekście jest tak istotne?
• Czy kryminały są etyczne, a zło zawsze musi być ukarane?

O CZASOPIŚMIE:
„Czas Kultury” – poznański dwumiesięcznik społeczno-kulturalny, stawiający sobie za cel krytyczną analizę i wartościującą prezentację nowych zjawisk w świecie współczesnej kultury na tle przemian społecznych. „Czas Kultury” wydawany jest od 1985 roku. Promuje nowe zjawiska we współczesnej kulturze oraz nowych autorów; daje przegląd najnowszych wydarzeń literackich, recenzje
i omówienia najciekawszych powieści, tomików poetyckich, książek eseistycznych, historycznych
oraz prac poświęconych naukom humanistycznym. Redakcja wespół z Wydawnictwem Obserwator prowadzi Bibliotekę „Czasu Kultury”. Redaktorem naczelnym czasopisma jest Marek Wasilewski.

O UCZESTNIKACH SPOTKANIA:
Jerzy Borowczyk – (ur. 1968) adiunkt w Instytucie Filologii Polskiej UAM w Poznaniu, związany też z redakcją „Czasu Kultury”. Publikował w tym periodyku oraz w czasopismach „Ruch Literacki”, „Poznańskie Studia Polonistyczne”, „Polonistyka”, „Fronda”, „Rzeczpospolita” (dodatek o książkach), „Arkusz”, „Arcana”. Autor biogramów w Polskim Słowniku Biograficznym oraz w słowniku polskich zesłańców w Rosji w pierwszej połowie XIX wieku (pod red. W. Śliwowskiej). Łączy profesję historyka literatury XIX wieku (przede wszystkim z zakresu romantyzmu; jest autorem Rekonstrukcji procesu filomatów i filaretów 1823-1824, Poznań 2003) z pracą krytycznoliteracką i pasją do lektur filozoficznych oraz kryminałów. W listopadzie tego roku ukaże się książka złożona z wywiadów
z pisarzami, które przeprowadził w tandemie z Michałem Larkiem. Od pewnego czasu obaj poświęcają wiele uwagi zjawisku pod nazwą „kryminał”. Zależy im na nowym przebadaniu tekstów
i kategorii dobrze już zakorzenionych w tego typu literaturze – od Hammetta i Chandlera po Joe Alexa; od czarnego kryminału do horroru. Nie stronią także od nowszych nazwisk – m.in. Marka Krajewskiego i Jakuba Theorina. Interesuje ich również rzeczywiste podłoże historii kryminalnych – stąd rozmowy z detektywami policyjnymi, medykami sądowymi, kryminologami (już gotowe bądź planowane).

Michał Larek – (ur. 1978) adiunkt w Zakładzie Literatury i Kultury Nowoczesnej (UAM), krytyk literacki, literaturoznawca, redaktor „Czasu Kultury”; doktoryzował się w Instytucie Filologii Polskiej UAM na podstawie pracy „Problem referencji w polskiej poezji lingwistycznej”; publikował m.in. w „Tekstach Drugich”, „Kresach”, „Studium”, „Tekstualiach”, „Teatrze”. Zajmuje się literaturą (przede wszystkim poezją) XX wieku, teorią literatury, nowymi mediami.

Wojciech Jerzy Burszta – (ur. 1957) syn etnografa Józefa Burszty, polski antropolog z tytułem naukowym profesora dr. hab. Do 2003 roku wykładał na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu. Jest kierownikiem Katedry Antropologii Kultury w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej oraz kierownikiem Zakładu Badań Narodowościowych Instytutu Slawistyki PAN. Redaktor naukowy półrocznika „Sprawy Narodowościowe”. Do obszarów jego badań naukowych należą m.in.: teoria kultury, filozofia kultury, antropologia współczesności. Uczestniczy w krajowych i zagranicznych gremiach naukowych oraz otrzymuje stypendium Fulbrighta i Fundacji Kościuszkowskiej. Jest także autorem podręcznika Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje (1998). W 2007 r. opublikował wraz z Mariuszem Czubajem Krwawą setkę – przewodnik po 100 najważniejszych powieściach kryminalnych wszech czasów. Ostatnio wydał Świat jako więzienie kultury. Pomyślenia (PIW Warszawa 2008).

Ewa Kraskowska – prof. UAM dr hab., literaturoznawczyni, sporadycznie tłumaczka współczesnej prozy brytyjskiej (m.in. powieści Petera Ackroyda i Malcolma Bradbury'ego), kierowniczka Zakładu Literatury XX Wieku, Teorii Literatury i Sztuki Przekładu oraz Pracowni Krytyki Feministycznej w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Autorka licznych artykułów z zakresu teorii literatury, krytyki genderowej, historii literatury, translatologii, komparatystyki. Opublikowała książki: Twórczość Stefana Themersona – dwujęzyczność a literatura (Ossolineum 1989), Zofia Nałkowska (Poznań 1999), Piórem niewieścim. Z zagadnień prozy kobiecej dwudziestolecia międzywojennego (Poznań 1999, 2003), Siostry Brontë (Kraków 2006), Czytelnik jako kobieta. Wokół literatury i teorii (Poznań 2007). Sezonowo popada w nałóg czytania powieści kryminalnych, potem idzie na odwyk (i da capo). Kociara, psiara i narciarka. Życiowa dewiza: „Life makes you a feminist”.