Zasady publikowania
komentarzy znajdziecie
Państwo pod tym adresem.

Polityka.pl – strefa wolna od hejtu!

 

Szanowni Czytelnicy, Drodzy Użytkownicy naszego Serwisu Internetowego!

Od wielu lat udostępniamy Państwu nasze Forum internetowe oraz przestrzeń blogową dla Waszych komentarzy – także tych krytycznych. Jesteśmy wdzięczni za wszystkie, które są merytoryczne. Zależy nam bardzo, aby Państwa wpisy nie utonęły w rosnącej fali internetowego hejtu i niechlujstwa.
 

Warto, aby serwis POLITYKA.PL pozostał miejscem wartościowej wymiany poglądów, gdzie toczą się dyskusje, nawet zażarte, ale pozbawione mowy nienawiści. Zależy nam na tym, abyśmy wzajemnie traktowali się z szacunkiem. Chcemy, aby POLITYKA.PL była miejscem wolnym od radykalizmów i anonimowej, bezsensownej brutalności.
 

Słowem: zapraszamy serdecznie do dyskusji na naszych forach internetowych, do wyrażania opinii, polemik, do ocen, ale w formie przyjętej między kulturalnymi ludźmi. Kto chce się wyżyć – zapraszamy na inne portale. Być może to walka z wiatrakami, ale spróbujemy. Mamy dość językowych i emocjonalnych śmieci zasypujących plac wolności, jakim miał być i może być internet.

Ave Maria w muzyce

(1)
2010-08-14 21:02 | martap
Koncert wokalno-organowy „Ave Maria w muzyce”

Elzbieta Towarnicka- sopran

Marek Stefański –organy



Elżbieta Towarnicka, śpiewaczka (sopran); ur. 29 lipca 1950, Wrocław. Pierwsze kroki wokalne stawiała pod kierunkiem Leokadii Kukawskiej. W 1978 ukończyła studia w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie śpiewu Barbary Walczyńskiej. Jest laureatką I Konkursu Wokalistyki Operowej im. Adama Didura w Bytomiu. W latach 1979-81 była solistką Opery Krakowskiej, gdzie kreowała główne partie sopranowe w takich operach, jak Cyganeria i Tosca Giacomo Pucciniego, Poławiacze pereł Georgesa Bizeta, Traviata i Rigoletto Giuseppe Verdiego, Wolny strzelec Carla Marii von Webera, Król Roger Karola Szymanowskiego, Dydona i Eneasz Henry Purcella, Orfeusz i Eurydyka Christopha Willibalda Glucka.Występowała na najważniejszych festiwalach muzycznych w kraju i za granicą, m.in. na Warszawskiej Jesieni, Wratislavii Cantans, Festiwalu „Muzyka w Starym Krakowie”, Festiwalu Muzyki Filmowej Zbigniewa Preisnera na Akropolu w Grecji i w kopalni soli w Wieliczce. Ponadto koncertowała w Niemczech, Hiszpanii, Anglii, Szwecji, Belgii, Rosji, we Włoszech (m.in. w La Scali), Francji, na Litwie, Ukrainie, w Argentynie, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie i Japonii. Ma w repertuarze arie operowe, muzykę oratoryjno-kantatową, pieśni romantyczne i staroirlandzkie. Współpracuje ze wszystkimi filharmoniami w Polsce. Wielokrotnie zapraszana była do udziału w koncertach Capelli Cracoviensis.Elżbieta Towarnicka dokonała wielu nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia w Krakowie i Warszawie, dla Telewizji Polskiej (Teatr Telewizji, filmy dokumentalne, seriale) oraz nagrań płytowych. Prawdziwą sławę przyniosły jej nagrania muzyki Zbigniewa Preisnera do filmów m.in. Krzysztofa Kieślowskiego (Dekalog – 1988, Podwójne życie Weroniki – 1991, Trzy kolory – 1993-94) oraz Agnieszki Holland (Olivier, Olivier – 1991). Współpracuje również z Janem Kanty Pawluśkiewiczem. Brała udział w wykonaniach jego poematów symfonicznych (Harfy Papuszy), misteriów (Przez tę ziemię przeszedł Pan), koncertów (Amat vita, Ogrody Jozafata), oratoriów (Droga, miłość, życie) oraz Nieszporów Ludźmierskich wraz z Hanną Banaszak, Beatą Rybotycką, Grzegorzem Turnauem, Zbigniewem Wodeckim i Jackiem Wójcickim. Artystka prowadzi obecnie klasę śpiewu solowego w Konserwatorium Muzycznym im. Witolda Lutosławskiego w Krakowie.



Marek Stefański - należy do grona najbardziej aktywnych artystycznie polskich organistów, również na arenie międzynarodowej. Urodzony w roku 1969 w Rzeszowie, ukończył studia w Krakowskiej Akademii Muzycznej w klasie organów prof. Joachima Grubicha, otrzymując w 1994r. dyplom z wyróżnieniem. Działalność koncertową rozpoczął na początku studiów w Krakowskiej Akademii Muzycznej, odbywając dwukrotnie jako organista - solista wraz z Krakowskim Akademickim Chórem "Organum" tournee koncertowe obejmujące większość krajów europejskich. Zwieńczone sukcesami koncerty podczas międzynarodowych festiwali muzyki sakralnej i organowej oraz uzyskane nagrody (m.in. I nagroda w ramach European Forum d’Art Sacre) otworzyły mu drogę do udziału w większości polskich i zagranicznych festiwali muzyki organowej. W roku 1996 otrzymał stanowisko organisty krakowskiej Bazyliki Mariackiej. Funkcję tę pełnił etatowo do roku 2007. Obecnie współpracuje na stałe jako organista z Bazyliką Mariacką w Krakowie gdzie oprócz gry organowej podczas uroczystości kościelnych, w ciągu każdego roku wykonuje regularnie recitale organowe w cyklu „Musica Sacra”.

Od roku 1999 pracuje w Katedrze Organów Akademii Muzycznej w Krakowie oraz prowadzi Klasę Organów w Zakładzie Muzyki Kościelnej. W roku 2007 obronił w macierzystej uczelni przewód doktorski poświęcony stylom improwizacji w muzyce organowej od XVIII do XX wieku.

Marek Stefański wystąpił dotychczas z koncertami w większości krajów Europy, w Ameryce Północnej i Południowej oraz Izraelu. Regularnie zapraszany jest na koncerty do Rosji, gdzie stał się jednym z najbardziej znanych zagranicznych organistów. Stał się zasłużonym propagatorem polskiej muzyki organowej, szczególnie XX wieku, którą wykonuje równolegle ze sztuką improwizacji organowej. Jego udziałem stały się prawykonania utworów współczesnych polskich kompozytorów oraz polskie prawykonania dzieł kompozytorów francuskich , które następnie zarejestrowane zostały jako nagrania archiwalne. Dokonał także licznych nagrań dla Polskiego Radia, Telewizji Polskiej oraz rozgłośni zagranicznych, jak również nagrań płytowych dla polskich wytwórni fonograficznych "DUX", "Musicon" oraz moskiewskiej "Art Bene".

Po uzyskaniu nominacji do nagrody muzycznej Fryderyk w roku 2006 został członkiem Polskiej Akademii Fonograficznej.

Obok solistycznej działalności koncertowej współpracuje z licznymi zespołami chóralnymi oraz wybitnymi wokalistami i instrumentalistami.

Za swoją działalność artystyczną otrzymał liczne nagrody i wyróżnienia.



W programie:

F.Nowowiejski - Symfonia g-moll op.45 nr.2, cz.I - Preludio festivo

G.P.Tosti - Ave Maria

G.Caccini - Ave Maria

S.Saint-Saens - Ave Maria

J.G.Rheinberger - Ave Maria

J.S.Bach/Ch.Gounod - Ave Maria

P.Eben - Ave Maria

Fr.Schubert - Ave Maria

H.Seroka - Ave Maria

M.Lorenc - Ave Maria

M.Stefański - Improwizacja nt. polskich pieśni Maryjnych