Zasady publikowania
komentarzy znajdziecie
Państwo pod tym adresem.

Polityka.pl – strefa wolna od hejtu!

 

Szanowni Czytelnicy, Drodzy Użytkownicy naszego Serwisu Internetowego!

Od wielu lat udostępniamy Państwu nasze Forum internetowe oraz przestrzeń blogową dla Waszych komentarzy – także tych krytycznych. Jesteśmy wdzięczni za wszystkie, które są merytoryczne. Zależy nam bardzo, aby Państwa wpisy nie utonęły w rosnącej fali internetowego hejtu i niechlujstwa.
 

Warto, aby serwis POLITYKA.PL pozostał miejscem wartościowej wymiany poglądów, gdzie toczą się dyskusje, nawet zażarte, ale pozbawione mowy nienawiści. Zależy nam na tym, abyśmy wzajemnie traktowali się z szacunkiem. Chcemy, aby POLITYKA.PL była miejscem wolnym od radykalizmów i anonimowej, bezsensownej brutalności.
 

Słowem: zapraszamy serdecznie do dyskusji na naszych forach internetowych, do wyrażania opinii, polemik, do ocen, ale w formie przyjętej między kulturalnymi ludźmi. Kto chce się wyżyć – zapraszamy na inne portale. Być może to walka z wiatrakami, ale spróbujemy. Mamy dość językowych i emocjonalnych śmieci zasypujących plac wolności, jakim miał być i może być internet.

Jak tanio jeździć

(16)
Gaz LPG, CNG, prąd, wodór? A może rosyjska benzyna albo olej z Biedronki? Polscy kierowcy intensywnie myślą, jak obniżyć rachunki za paliwo.
  • 2011-05-26 12:27 | maksymilian

    re. Jak tanio jeździć

    "..Jeszcze atrakcyjniej, na pierwszy rzut oka, wygląda CNG, czyli sprężony gaz ziemny. Cena 2,60 zł/m sześc. (to odpowiednik paliwowego litra)."

    1 m sześc. to jest proszę pana redaktora 1000 litrów.

    "..Dodaje, że gdyby dziś system działał komercyjnie, to za energię potrzebną do przejechania 100 km trzeba byłoby zapłacić ok. 5 zł..."

    Nie wiem z jakiego kapelusza pochodzi to wyliczenie, bo tak na oko to już się coś nie zgadza. Jeśli np. przyjąć, że uśredniona moc potrzebna do napędzania samochodu to niech będzie np. 20 kW, a w mieście samochód pokonuje np 100 km w 2 godziny to przez ten czas zużyje ok. 40 kWh. To oczywiście b. szacunkowo, dla wykazania nonsensowności tezy o 100 km za 5 zł. Nie wiem jak w redakcji Polityki, ale u mnie prąd kosztuje cca 50 gr za 1 kWh, co daje 10kWh za 5 zł. Za to może uda się przejechać 100 km ale hulajnogą lub taczką a nie samochodem.



  • 2011-05-26 13:38 | orient

    Re:Jak tanio jeździć

    1 m sześc. to jest proszę pana redaktora 1000 litrów.

    No i...? Jak ten m3 gazu skroplisz to otrzymasz circa 1 l cieczy. Czego nie rozumiesz?

    Nie wiem z jakiego kapelusza pochodzi to wyliczenie, bo tak na oko to już się coś nie zgadza.

    Po pierwsze, nie wnikając już w te wyliczenia z kapelusza, silnik spalinowy ma sprawność ok 40% a elektryczny bliską 100%, po drugie jak stoisz, to na biegu jałowym zużywasz paliwo czyli energię a w elektrycznym nie, po trzecie, podczas hamowania tracisz bezpowrotnie energię kinetyczną pojazdu (chyba, że masz hybrydę) a w elektrycznym tej energii nie tracisz tylko zamieniasz ją z powrotem na elektryczną.
  • 2011-05-26 14:28 | maksymilian

    Re:Jak tanio jeździć

    Sprawność silnika nie ma tu nic do rzeczy. Jak już kolego tak osobiście to sam się najpierw dobrze zastanów, o co Ci właściwie chodzi, zanim zaczniesz strzelać na oślep. Ja tylko bardzo z grubsza próbuje ocenić, ile mw. prądu wyrażone w kWh może zużyć auto elektryczne na danym dystansie a porównywanie jego sprawności nawet z parowozem jest dla tego szacunku bezprzedmiotowe.
    Zużycie paliwa na biegu jałowym nie ma aż takiego wielkiego wpływu - jest to ok. 0,5-0,7l/ h, chociaż to też nie ma tu nic do rzeczy.
    Jedynie wspomniany odzysk energii przy hamowaniu jest tu czynnikiem wpływającym na ew. szacunek kosztów jazdy samochodem elektrycznym, ale 5 zł za 100 km to można sobie między bajki włożyć. A dochodzi do tego jeszcze fakt, że przy komercyjnej sprzedaży prądu do napędu aut elektrycznych na pewno nie będzie cen za prąd jak dla gospodarstw. Będą to zapewne stacje wymiany baterii, płacące za prąd przemysłowo. W artykule mowa jest o programie pilotażowym, ale po upowszechnieniu się aut elektrycznych nikt za darmochę nie będzie tego finansował. Jestem jak najbardziej za napędem ekologicznym ale przeciwko wypisywaniu niesprawdzonych nonsensów przez dziennikarzy.
  • 2011-05-26 14:50 | zorro

    Re:Jak tanio jeździć

    Nissan Leaf ma zuzycie 34kWh na 100 mil - dane wg EPA, Nissan planowal troche nizsze zuzycie. To daje 21.25kWh na 100km czyli ok 10 PLN/100km.
  • 2011-05-27 04:07 | CNG-Kierowca

    Re:Jak tanio jeździć

    Jako użytkownik samochodu dostawczego napędzanego gazem ziemnym CNG pozwolę sobie przedstawić parę uwag na ten temat. Producent tych samochodów dostawczych przed paroma laty wstrzymał dalszą ich produkcję z uwagi na małe zainteresowanie. Po kilkuletnim użytkowaniu tego samochodu przyznaję mu częściowo rację.
    1. Samochód ten na gazie ma zasięg 250 - 280 kilometrów. Po przejechaniu tej odległości należy szukać stacji paliw sprzedającej CNG, a co nie zawsze jest na trasie i trzeba zboczyć z drogi.
    2. Silnik zasilany gazem jest około 10-15% słabszy od benzynowego i przez to wolniejszy.Często muszę się napocić aby w terenie górzystym nie zostać rozjechanym przez 40-tonowe samochody ciężarowe siedzące mi na zderzaku.
    3. W wielu przypadkach stacje benzynowe, które w sprzedaży gazu ziemnego CNG nie mają w okolicy konkurencji, a w mojej okolicy jest taka właśnie polska stacja STAR, bardzo znacznie wyśrubowują ceny.
    4. W Polsce podczas pobytu nie korzystam wogóle z gazu ziemnego i jadę tylko na benzynie. Dystrybucja CNG jest katastrofalna. A jakość tego gazu, szczególnie tego, który oferują gazownie pozostawia bardzo wiele do życzenia. Na takim gazie jestem w stanie przejechać jedynie 200 kilometrów.
    5. Dla zacietrzewionych moich przedmówców w sprawie metrów sześciennych i litrów informuję że na zachodzie Europy gaz ziemny CNG jest sprzedawany w kilogramach a nie metrach sześciennych i to jest lepszym miernikiem zużycia paliwa.
    6. Jak narazie użytkowanie samochodu dostawczego dla mnie jest opłacalne jedynie w okolicach mojego miejsca zamieszkania, gdzie wiem gdzie są stacje paliw z CNG i za ile go sprzedają.
  • 2011-05-27 20:17 | brieg

    Re:Jak tanio jeździć

    jako ciekawostke moge podac, ze caly miejski tabor autobusowy w Wiedniu jezdzi na gazie ziemnym. Glownie sa to autobusy marki MAN, normalne i przegubowe.
  • 2011-05-28 11:09 | wacław

    Re:Jak tanio jeździć

    w Gdyni jeździ chyba 15 MAN-ów przegubowych. Droższe w zakupie o 1/3, technologia napraw kłopotliwa, eksploatacja ryzykowna - żaden biznes
  • 2011-05-28 12:42 | nelson

    Re:Jak tanio jeździć

    Jak tanio jeździć? Na krótkie trasy po mieście jechać rowerem, zamiast pchać się wszędzie autem i narzekać, że korki, że zaparkować gdzie nie ma, itd. Szybciej dotrzemy na miejsce, a i dla zdrowia będzie korzystniej troche wysiłku :) No, ale u nas ta mentalność, że rowerem wstyd. Duma nie pozwala, bo "trza się wozić"
  • 2011-05-28 15:25 | brieg

    Re:Jak tanio jeździć

    widocznie wiedenczykom sie oplaca...
    w moim poscie chodzilo o to, ze ten caly tabor jezdzi na gazie ziemnym.
    Majac przed laty bo w 1966 roku praktyke w transporcie budownictwa, wiekszosc uzywanych wtedy ciezarowek jezdzila na gazie LPG. Czyli jak widac ten rodzaj napedu to nic nowego.
  • 2011-05-28 17:54 | divak2

    Re:Jak tanio jeździć

    @maksymilian
    Tu masz link do testu citroena C0 (elektrycznego). Facet, który jeździł nim do pracy pisze (akapit Dzień 4):
    "Całonocne ładowanie, a na liczniku zużycia prądu jest 7,7 kWh – przy mojej taryfie elektrycznej oznacza to, że naładowanie auta po przejechaniu 60 km kosztowało ok. 2,3 zł, a więc przejechanie 100 km nie kosztuje nawet 5 zł."

    Więc Twoje wyliczenia są nieco do bani.
  • 2011-05-28 22:58 | divak2

    Re:Jak tanio jeździć

    Jak tanio jeździć?
    Ano da się. Kiedy jadę po mieście, to zawsze po ruszeniu spod świateł jest paru fagasów, co wciskają gaz do podłogi wyprzedzając mnie, ale przy następnych światłach stoją obok na sąsiednim pasie albo tuż przede mną. Ja natomiast staram się jechać tak, żeby nie musieć się przed następnymi światłami zatrzymywać, co najwyżej zredukować do dwójki, z której się potem płynnie rozpędzam. Jakie są efekty? W internetowych raportach spalania dla mojego auta (Focus 1,8 TDCi) ludzie podają wartości od 5 do 10 litrów na 100km po mieście. U mnie wychodzi ok. 6. Różnica wyników sięga 50%. Silniki chyba nie mają takiego rozrzutu parametrów?

  • 2011-06-07 22:10 | asyt

    Wybrać rozsądnych polityków

    Może warto wybrać tych, którzy zamiast latać dziurę budżetową kolejnymi podatkami, zajmą się jej przyczyną? Koszt paliwa to ok 40 % tylko jego ceny reszta to podatki. Trochę duży narzut, szczególnie, że koszty paliwa wpływają bezpośrednio na wszystkie produkty.
  • 2012-02-06 02:53 | romeksz

    Re:Jak tanio jeździć

    Tak, zwłaszcza przy minus dwudziestu stopniach.
  • 2012-02-07 12:32 | gl1974

    Re:Jak tanio jeździć

    Gdyby wynalazcy mogli bez specjalnych atestów sprzedawać swoje produkty to mielibyśmy rozwiązania zmniejszające zużycie paliwa, a tak nawet jeśli ci się uda coś wyprodukować to ministerstwo może zażądać atestu za 1,5 mln tak jak w przypadku tego gościa który zastosował rozkład podgrzanej pary wodnej na wodór i tlen do napędu swojego merca
  • 2013-05-02 19:45 | adamsky

    Re:Jak tanio jeździć

    Ja staram sie tez na zmiane jezdzić taksówka i taxi. W Krakowie akurat korzystam z Wawel Taxi. I tak naprawde te koszty sie ładnie równoważą :)
  • 2013-06-26 14:20 | radcow

    Re:Jak tanio jeździć

    Wawel Taxi jest naprawdę ok - oni należą do polskiej sieci taxi, a z tego co czytałem, to tam są przyjmowane wyłącznie sprawdzone korporacje z dobrymi autami. Oni mają jeden numer na całą Polskę - 19123.