Zasady publikowania
komentarzy znajdziecie
Państwo pod tym adresem.

Polityka.pl – strefa wolna od hejtu!

 

Szanowni Czytelnicy, Drodzy Użytkownicy naszego Serwisu Internetowego!

Od wielu lat udostępniamy Państwu nasze Forum internetowe oraz przestrzeń blogową dla Waszych komentarzy – także tych krytycznych. Jesteśmy wdzięczni za wszystkie, które są merytoryczne. Zależy nam bardzo, aby Państwa wpisy nie utonęły w rosnącej fali internetowego hejtu i niechlujstwa.
 

Warto, aby serwis POLITYKA.PL pozostał miejscem wartościowej wymiany poglądów, gdzie toczą się dyskusje, nawet zażarte, ale pozbawione mowy nienawiści. Zależy nam na tym, abyśmy wzajemnie traktowali się z szacunkiem. Chcemy, aby POLITYKA.PL była miejscem wolnym od radykalizmów i anonimowej, bezsensownej brutalności.
 

Słowem: zapraszamy serdecznie do dyskusji na naszych forach internetowych, do wyrażania opinii, polemik, do ocen, ale w formie przyjętej między kulturalnymi ludźmi. Kto chce się wyżyć – zapraszamy na inne portale. Być może to walka z wiatrakami, ale spróbujemy. Mamy dość językowych i emocjonalnych śmieci zasypujących plac wolności, jakim miał być i może być internet.

Stanowisko Polskiego Lobby Przemysłowego w sprawie Memorandum dot. zamówień obronnych między rządami Polską a USA

(3)
2012-05-05 09:05 | Bogdan Wegrzynek
Warszawa, 26 kwietnia 2012 r.

Stanowisko – opinia Polskiego Lobby Przemysłowego im.
Eugeniusza Kwiatkowskiego w sprawie Memorandum o
Porozumieniu między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a
Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzajemności w
ramach zamówień obronnych

Polskie Lobby Przemysłowe im. Eugeniusza Kwiatkowskiego wyraża opinię,
że Memorandum o Porozumieniu w przedłożonym Panu Prezydentowi RP do
ratyfikacji w kształcie, nie powinno być ratyfikowane przez stronę polską.

Stany Zjednoczone Ameryki w przeciwieństwie do Rzeczypospolitej Polski
posiadają „narodową politykę obronną państwa ”. Memorandum wprawdzie
zakłada zniesienie wymogu zakupów produktów krajowych (art.2 pkt.4 b),
ale wynika to z braku zagrożenia dla rynku amerykańskiego ze strony polskich
produktów. Wystąpi asymetria we wzajemnym eksporcie na niekorzyść Polski.

Kompleks wojskowo – przemysłowy USA tworzy silne uzależnienia (Artykuł VI
wskazuje na siłę tych powiązań) między amerykańskim przemysłem zbrojeniowym
i armią. Takiego mechanizmu w Polsce nie ma. Polski przemysł obronny
postrzegany jest tylko jako dostawca, z którym Wojsko Polskie ma ograniczone
kontakty .

Całość Memorandum o Porozumieniu sprawia wrażenie przygotowania
gruntu pod duże zamówienia strony polskiej, tak aby możliwe było przejęcie
tych kontraktów przez stronę amerykańską bez uciążliwych dla USA obciążeń
offsetowych. Artykuł III pkt. 2 daje możliwość odstąpienia od umowy offsetowej
„gdy to jest niekorzystne dla bazy przemysłowej drugiej strony" ( cyt. ).

PLP wielokrotnie wskazywało na brak spodziewanych korzyści z powodu
wycofywania się dostawców ze zobowiązań wynikających z umów offsetowych,
m.in. krytycznie oceniliśmy realizację offsetu związanego z zakupem przez Polskę
samolotów wielozadaniowych F-16, który praktycznie przyniósł minimalne
korzyści dla polskiego przemysłu obronnego i nie towarzyszył mu transfer
amerykańskich technologii wojskowych do naszego przemysłu. Niestety, polskie
rządy odstępowały od egzekwowania umów offsetowych. Memorandum o

1

Porozumieniu pozwala na znacznie więcej, w tym na „zalegalizowanie” odstępstw
w już realizowanych umowach !

Artykuł IX Memorandum o Porozumieniu pozwala na wprowadzanie
interpretacji ( przez załączniki) poza ratyfikowanym tekstem na poziomie
polskiego zamawiającego, bez udziału przemysłu. Odpowiednik amerykański -
podsekretarz do spraw zakupów , technologii i logistyki (reprezentujący kompleks
wojskowo-przemysłowy ), jest jednak zobowiązany realizować „politykę
narodową” uprzywilejowania rodzimego przemysłu. Artykuł V pkt. 5 może
naruszać warunki polskiego postępowania przetargowego.

Memorandum o porozumieniu, naszym zdaniem, nie zabezpiecza interesu
Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie istnienia i funkcjonowania polskiego
przemysłu obronnego, a w przedłożonym kształcie może nawet stanowić furtkę
do korupcji politycznej. Poza tym podpisane zostało przez polski rząd bez
konsultacji z zainteresowanym przemysłem polskim i stroną społeczną naszego
kraju.

Dla porozumień na zasadzie wzajemności, potrzebna jest najpierw -
wzorem amerykańskim - „narodowa polityka obronna państwa” określająca
również rolę i miejsce polskiego przemysłu obronnego.

Dlatego Polskie Lobby Przemysłowe zwraca się do Pana Prezydenta
RP z Apelem o nie ratyfikowanie Memorandum o Porozumieniu między
Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o
wzajemności w ramach zamówień obronnych - w przedłożonym przez oba rządy
kształcie.