Zasady publikowania
komentarzy znajdziecie
Państwo pod tym adresem.

Polityka.pl – strefa wolna od hejtu!

 

Szanowni Czytelnicy, Drodzy Użytkownicy naszego Serwisu Internetowego!

Od wielu lat udostępniamy Państwu nasze Forum internetowe oraz przestrzeń blogową dla Waszych komentarzy – także tych krytycznych. Jesteśmy wdzięczni za wszystkie, które są merytoryczne. Zależy nam bardzo, aby Państwa wpisy nie utonęły w rosnącej fali internetowego hejtu i niechlujstwa.
 

Warto, aby serwis POLITYKA.PL pozostał miejscem wartościowej wymiany poglądów, gdzie toczą się dyskusje, nawet zażarte, ale pozbawione mowy nienawiści. Zależy nam na tym, abyśmy wzajemnie traktowali się z szacunkiem. Chcemy, aby POLITYKA.PL była miejscem wolnym od radykalizmów i anonimowej, bezsensownej brutalności.
 

Słowem: zapraszamy serdecznie do dyskusji na naszych forach internetowych, do wyrażania opinii, polemik, do ocen, ale w formie przyjętej między kulturalnymi ludźmi. Kto chce się wyżyć – zapraszamy na inne portale. Być może to walka z wiatrakami, ale spróbujemy. Mamy dość językowych i emocjonalnych śmieci zasypujących plac wolności, jakim miał być i może być internet.

Zmierzch motoryzacyjnego imperium Sobiesława Zasady

(21)
Bankructwo sanockiej fabryki autobusów Autosan to symboliczny kres jednego z najciekawszych pomysłów biznesowych ostatnich dwóch dekad.
  • 2013-11-21 17:01 | axiom1

    Szczyt hipokryzji !!!

    "Dziś Polska ma nowoczesny przemysł motoryzacyjny, tylko w niewielkiej części pochodzący z czasów PRL. Fiat, General Motors, Volkswagen, Volvo, Toyota, Isuzu, MAN oraz ich kooperanci wybudowali zakłady produkujące pojazdy i części do nich. W polskim eksporcie przemysł motoryzacyjny zajmuje czołowe miejsce."

    To obce firmy maja przemysl motoryzacyjny w Polsce.

    Niestety Zasada nie mial wizji dla AutoSanu. Zatrudnial bylych rzadowych nieudacznikow zamiast fachowcow i pozwalal im nie osiagac wynikow.

    A te 75 mln zl zainwestowane rzekomo w AutoSan od 1994 to smiechu warte.
    To zadna investycja. Moze to jest glownym powodem upadku.
  • 2013-11-21 23:31 | gjasz

    całkiem niedawno w Przeglądzie był artykuł o zakładach autobusowych

    w Solcu Kujawskim (kiedyś zakłady remontujące autobusy). Oczywiście, jak wszystkie inne i te zakłady "otarły" się o bankructwo, etc ALE znalazł się polski inwestor INDYWIDUALNY, który nie tyle uchronił te zakłady ale tchnął w w nie nowego ducha notabene umiejętnie wykorzystując potencjał intelektualny (brzmi to patetycznie ale po prostu okazało się, że są w tej firmie inżynierowie z jakimś pomyślunkiem). I udało się. P. Zasada okazał się być tylko dobrym kierowcą rajdowych, cienkim geszefciarzem za czasów komuny i po prostu dennym przedsiębiorcą po 1989: takim "przedsiębiorcą" jak ci reprezentowani przez Lewiatana, Bochniarzową, Arendarskiego, BCC.
  • 2013-11-22 02:02 | Ekonom

    Re:Zmierzch motoryzacyjnego imperium Sobiesława Zasady

    Racja, w Polsce nie ma juz polskiego przemysłu motoryzacyjnego, a tylko obce firmy (Fiat, Opel, VW etc.) maja dzis przemysł motoryzacyjny w Polsce. Nawet takie pozornie polskie fiormy jak SOLARIS sa przeciez tylko montowaniami pojazdow (tu autobusow i trolejbusow), do ktorych najwazniejsze czesci, czyli silniki i uklady przeniesenia napedu pochodza z importu.
    I zgoda, ze te 75 mln zl zainwestowane przez Zasade w AutoSan to bylo mniej niz faktyczne zuzycie (fizyczne oraz tzw. moralne, czyli zwiazane z postepem technicznym) majatku tej firmy, a wiec faktycznie to bylo tak, ze majatek tej firmy ulegal ciaglej dekapitalizacji, kiedy byla ona wlasnoscia Pana Zasady. Nic wiec dziwnego w tym, ze zdekaitalizowana firma upadla... :-(
  • 2013-11-22 02:09 | Ekonom

    Re:Zmierzch motoryzacyjnego imperium Sobiesława Zasady

    To juz bylo!
    http://www.polityka.pl/forum/1180033,zmierzch-motoryzacyjnego-imperium-sobieslawa-zasady.thread
  • 2013-11-22 06:15 | Andrzej

    Re:Zmierzch motoryzacyjnego imperium Sobiesława Zasady

    Konkurencja i tyle. Autosan nie sprostał.
  • 2013-11-22 08:18 | Ekonom

    Re:Zmierzch motoryzacyjnego imperium Sobiesława Zasady

    Konkurencja swoją drogą, ale zadaniem P. Zasady, już w latach PRLu związanego z niemieckim przemysłem motoryzacyjnym (Porsche, Mercedes etc.) była przecież likwidacja polskiego przemysłu motoryzacyjnego.
  • 2013-11-22 12:46 | mwa

    Re:Zmierzch motoryzacyjnego imperium Sobiesława Zasady

    "...– Nie zdawałem sobie sprawy, jakim obciążeniem będzie dla nas obowiązek utrzymywania zatrudnienia. Tylko w Jelczu pracowało 3,2 tys. osób. Zobowiązaliśmy się, że przez dwa lata nie będzie zbiorowych zwolnień...."

    ciekawe, wydawać by się mogło że pomnożenie pensji pracownika przez 3200 przez 24 miesiące to nie jest zbyt trudne zadanie. A tu proszę, ekonomista Zasada sobie z nim nie poradził.
  • 2013-11-23 07:48 | Ekonom

    Re:Zmierzch motoryzacyjnego imperium Sobiesława Zasady

    Rozumiem, ze utrzymanie zatrudnienia moze byc problemem w krajach z wysokimi placami, np. w Niemczch czy w Szwecji, ale jak moze to byc problem w biednej w Polsce, gdzie przecietna placa w przemysle jest przeciez nizsza niz zasilek na zachodzie Europy?
  • 2013-11-23 10:47 | rebel

    Re:Zmierzch motoryzacyjnego imperium Sobiesława Zasady

    Porównaj z wydajnością pracy. Szczególnie wysoką w dużych państwowych firmach.
  • 2013-11-23 11:01 | rebel

    Re:Zmierzch motoryzacyjnego imperium Sobiesława Zasady

    Pewnie mógł zainwestować 150. Tylko zapewne kupił zakład żeby na nim zarabiać, a nie do niego dokładać. Właściciel to nie jaśnie pan dziedzic, żeby czworaki budował i ochronki dla dzieci, a od wyzysku ekonoma wyznaczył. Te czasu już minęły.
    Cały nowoczesny przemysł działa na zasadzie wyspecjalizowanych producentów komponentów. Duże matryce lcd (takie od monitorów, laptopów) produkują na masową skalę trzy firmy na świecie Sharp, Samsung, LG) w przeciętnym markecie z agd możesz kupić lcd kilkunastu firm. Tacy potentaci rynku laptopów jak lenovo, dell, hp, asus, ... kupują podstawowe części od innych firm. Żeby było śmieszniej tą samą matrycę znajdziesz w telewizorach różnych firm. W motoryzacji jest tak samo. Specjalizacja i duże serie to się opłaca.

  • 2013-11-23 18:37 | andrzej52

    Re:Zmierzch motoryzacyjnego imperium Sobiesława Zasady

    Dyskusja z tym trollem podpisującym się kagan/Keller/trasat/etyk/ekonom (to najnowsze) nie ma sensu. Proszę wejść na blog Pana Kasprowicza, tam 80% komentarzy to jego wypociny.
  • 2013-11-24 10:49 | herbapol

    Re:Zmierzch motoryzacyjnego imperium Sobiesława Zasady

    Czy mogło mu się udać? Raczej nie.Samo wyliczenie czym pan Zasada się zajmuje,przyprawia o ból głowy.Myślę,że powinien pozostać przy zamkach błyskawicznych.Bycie kierowcą rajdowym Marcedesa,to nie to samo,co bycie przynajmniej członkiem rady nadzorczej tej firmy.Jego całą działaność można określić niemieckim powiedzonkiem "möchte gerne".Chciał być wielkim w branży,ale zabrakła potrzbnej wielkości,a same dobre chęci nie wystarczyły.
  • 2013-11-24 13:46 | kaesjot

    Re:Zmierzch motoryzacyjnego imperium Sobiesława Zasady

    Przecież jest to normalne, że projektując gotowy wyrób, korzysta się w maksymalnym stopniu z dostępnych gotowych komponentów, gdyż uruchomienie produkcji każdego detalu to koszt narzędzi i oprzyrządowania, niekiedy specjalistycznych maszyn czy obrabiarek a potrzeby dawały wykorzystanie ich możliwości na poziomie 5-10%. Jest jeszcze kwestia poziomu i jakości zespołów - doświadczony producent, z wieloletnią tradycją gwarantuje mi lepszy produkt niż ten, który pobudował fabryką "w polu" i zatrudnił młodych, niedoświadczonych konstruktorów i technologów.
    Wielu moich znajomych pracuje w lub dla Solarisa.
    Czynienie zarzutu, że chcąc stworzyć konkurencyjny wyrób sięgnął po kompomenty z ( np. silniki czy skrzynie biegów ) od uznanych producentów jest po prostu demagogią. SKODA czy SEAT montują w swych samochodach silniki VW - także te, produkowane w Polkowicach. Jest to efekt podziału pracy i specjalizacji. Innym problemem jest to, że jako Polska nie jesteśmy w tym zakresie równoprawnym partnerem.
  • 2013-11-24 21:53 | andrzej52

    Re:Zmierzch motoryzacyjnego imperium Sobiesława Zasady

    "Przecież jest to normalne, że projektując gotowy wyrób, korzysta się w maksymalnym stopniu z dostępnych gotowych komponentów,"
    To wiesz Ty, to wiem ja, to wie każdy logicznie myślący, kto zetknął się z produkcją.
    Nikt na świecie nie produkuje (obojetnie w jakiej branży)produktu od A do Z. Największe w Europie fabryki ekranów TV znajdują sie w Pietrzykowicach k.Wrocławia. Produkuja do kilku znanych producentow RTV.
    Doswiadczony producent z zaloga z "nalecialościami" nie gwarantuje lepszej jakości. Często lepiej opłaca się zatrudnic mlodych , niż starych "wyjadaczy", których zwyczajów nie można dostosować.
  • 2013-11-24 21:55 | andrzej52

    Re:Zmierzch motoryzacyjnego imperium Sobiesława Zasady

    Ups. O Ekranach pisał powyżej @rebel. Nie zauważylem, przepraszam.
  • 2013-11-25 02:10 | Ekonom

    Re:Zmierzch motoryzacyjnego imperium Sobiesława Zasady

    Wydajnosc pracy w Autosanie byla wysoka. Moze byla ona nizsza niz np. w Neoplanie, ale na pewno zarobki byly proporcjonalnie nizsze (szacuje, ze zarobki w Autosanie byly kilkakrotnie nizsze niz w Neoplanie, a wydajnosc najwyzej dwa razy nizsza), a wiec to nie place zalogi rozlozyly Autosan!
  • 2013-11-25 02:22 | Ekonom

    Re:Zmierzch motoryzacyjnego imperium Sobiesława Zasady

    Autosan zawsze byl wyspecjalizowana montownia, glownie autobusow. Tak woec twoj wpis nie ma saensu, szczegolnie, ze podobne montownie jak Autosan funkcjonuja dzis w Polsce (Solaris, Pesa, Newag etc.).
  • 2013-11-25 10:23 | zb

    Re:Zmierzch motoryzacyjnego imperium Sobiesława Zasady

    W Sanoku popełniono karygodny błąd,wracając do produkcji t.zw.9.(cofnęli się wstecz)O zarządach tego zakładu to lepiej........
  • 2013-11-25 22:06 | ...

    Re:Zmierzch motoryzacyjnego imperium Sobiesława Zasady

    no tak, gdyby cofnęli się do przodu to by było osiągnięcie!
  • 2013-11-26 23:02 | kaesjot

    Re:Zmierzch motoryzacyjnego imperium Sobiesława Zasady

    Nie do końca i nie zawsze tak jest.
    Czym innym jest postawienie na gotowej już linii masowej produkcji opracowanego i sprawdzonego konstrukcyjnie oraz technologicznie nowych pracowników przyuczonych do wykonywania w cyklu kilkunastu czy kilkudziesieciu sekund tych samych kilku, kilkunastu powtarzalnych czynnosci a czym innym praca, której wykonanie trwa kilka godzin , niekiedy dni i wymagająca znajomosci pewnych "knyfów" ( zapewne znasz to określenie ), których w szkołach nie uczą a wypracowanych w trakcie wieloletniej praktyki i przekazywane z pokolenia na pokolenie.
    HCP zaprzestał produkcji silników okrętowych głównie za przyczyną odejścia fachowców wykonujących własnie tego typu prace,
  • 2013-11-27 01:55 | Ekonom

    Re:Zmierzch motoryzacyjnego imperium Sobiesława Zasady

    Proszę usunąć wpis "Andrzeja52", który wyraźnie narusza netetykietę oraz regulamin forum i prawo RP.