Zasady publikowania
komentarzy znajdziecie
Państwo pod tym adresem.

Polityka.pl – strefa wolna od hejtu!

 

Szanowni Czytelnicy, Drodzy Użytkownicy naszego Serwisu Internetowego!

Od wielu lat udostępniamy Państwu nasze Forum internetowe oraz przestrzeń blogową dla Waszych komentarzy – także tych krytycznych. Jesteśmy wdzięczni za wszystkie, które są merytoryczne. Zależy nam bardzo, aby Państwa wpisy nie utonęły w rosnącej fali internetowego hejtu i niechlujstwa.
 

Warto, aby serwis POLITYKA.PL pozostał miejscem wartościowej wymiany poglądów, gdzie toczą się dyskusje, nawet zażarte, ale pozbawione mowy nienawiści. Zależy nam na tym, abyśmy wzajemnie traktowali się z szacunkiem. Chcemy, aby POLITYKA.PL była miejscem wolnym od radykalizmów i anonimowej, bezsensownej brutalności.
 

Słowem: zapraszamy serdecznie do dyskusji na naszych forach internetowych, do wyrażania opinii, polemik, do ocen, ale w formie przyjętej między kulturalnymi ludźmi. Kto chce się wyżyć – zapraszamy na inne portale. Być może to walka z wiatrakami, ale spróbujemy. Mamy dość językowych i emocjonalnych śmieci zasypujących plac wolności, jakim miał być i może być internet.

Elektryczne samochody wyścigowe

(28)
Wyścigi Formuły 1 budzą protesty z powodu hektolitrów spalanej benzyny i ogłuszającego hałasu. Tych wad nie ma Formuła E, której pierwszy wyścig właśnie odbył się w Pekinie.
  • 2014-01-02 23:09 | stakus

    9 tys. g

    Przeciążenie 9 tys. g? Czy ktoś to czytał przed publikacją?
  • 2014-01-19 16:05 | Tref

    Re:Elektryczne samochody wyścigowe

    A czy ty czytałeś przed komentowaniem? Jest napisane, że chodzi o siłę oddziałującą na tłoki silnika. Jak dalej nie wierzy, to polecam Google.
  • 2014-01-19 18:44 | gruppenfuhrer_wolf

    Re:Elektryczne samochody wyścigowe

    Oczywiście że FIA przyjęła inicjatywę z zadowoleniem, mimo iż dźwięk silników i zapach spalin są wpisane od zawsze w profil sportów motorowych - zawsze to dobrze mieć listek figowy i zrobić ukłon w kierunku eko-lobby. Prawdopodobnie Formuła E będzie miała się do F1 jak boks amatorski to boksu zawodowego - raczej wylęgarnia narybku i ciekawostka niż "the real thing".
    Niewykluczone jednak, że Formuła E stanie się gratka dla koneserów niezapomnianych wrażeń jazdy Priusem ;-)
  • 2014-01-19 22:23 | zza kałuży

    Jest napisane, że chodzi o siłę oddziałującą na tłoki silnika.

    ...może jednak o przyspieszenie...
  • 2014-01-19 22:33 | zza kałuży

    Silne pole EM

    to nie tylko źródło potencjalnych zagrożeń dla zdrowia. Ale zawsze pożytecznym byłoby zapoznanie się z upublicznionymi rezultatami badań producentów telefonów komórkowych oraz dla porównania popytać tych, którzy rzeczywiście pracowali/pracują dla takich producentów. Ilu z tych inżynierów nosi przy sobie CAŁY CZAS WŁĄCZONE komórki. ;-) Są wśród nich także Polacy i są wśród nich specjaliści od testowania w specjalnych komorach do testów EMC. We Wrocku niedawno miejscowa Politechnika sprawiła sobie taką nowoczesną komorę a więc jest nadzieja, że kadry nam w Polsce wyrosną...
    Innym potencjalnym źródłem kłopotów jest zanieczyszczenie środowiska falami EM nie dla człowieka ale dla innych urządzeń technicznych.
    Bardzo ciężko jest mi jest wyobrazić sobie jak ten problem zostanie rozwiązany. Tak jak jest teraz, tzn. przy istniejącym poziomie zakłóceń staje się bardzo trudnym poradzenie sobie z tą sytuacją. No chyba, że elektonika samochodowa w tzw. międzyczasie przejdzie całkowicie na światłowody.
  • 2014-01-20 05:34 | Marcin

    2500g

    @ autor
    Kompletne jajo. Silnik w samochodzie wyscigowym moze robic max 12,000 obr/min, co daje 200obr/sek. Co z tego wynika. Tlok powiedzmy o skoku 10cm przyspiesze do polowy skoku, czyli 5cm. Droga wiec tego tloku wynosi od 0 do 5cm w czasie 1/50 sek.(caly obrot wynosi 1.200sek) A wiec tlok otrzymuje przyspieszenie od 0 do 5cm w czasie 1/50sek co po przeliczeniu na jedna sekunde wynosi:5cmx50= 250cm. Jak wiec widzimy przyspieszenie tloka wynosi
    2.5m/sec kwadrat, co w przeliczeniu na g wynosi 1/4g a nie jak autor twierdzi 9000g. Blad dokladnie 36 tysiecy razy!!!
  • 2014-01-20 07:43 | cmos

    Re:Elektryczne samochody wyścigowe

    @zza kałuży
    "No chyba, że elektonika samochodowa w tzw. międzyczasie przejdzie całkowicie na światłowody."

    No ale co to za problem? Już w tej chwili w całkiem normalnych samochodach do kupienia w każdym salonie samochodowym spora część komunikacji między urządzeniami idzie protokołem MOST po światłowodach.
    Akurat robię w automotive i mam z tym do czynienia.
  • 2014-01-20 08:01 | cmos

    Re:Elektryczne samochody wyścigowe

    @Marcin

    Czy ty w ogóle umiesz liczyć? Cały obrót to 1/200 s., a jego ćwierć to według Ciebie 1/50s?
    Chyba raczej 1/800, nieprawdaż?
    Przyspieszenie to nie jest droga przez czas do kwadratu - według Twojego obliczenia to gdy pokonuję pieszo jeden metr na sekundę to mam przyspieszenie 1m/s2 ?!?! No jak to, przecież mam stałą prędkość i przyspieszenie z definicji wynosi 0!
    Tłok poruszany jest przez korbowód, więc jego położenie zmienia się w czasie z grubsza sinusoidalnie. Tylko z grubsza, bo masz korbowód o stałej długości, a nie mimośród. Przyspieszenie to druga pochodna, więc też musi się zmieniać z grubsza sinusoidalnie. Gdzie to jest w Twoim obliczeniu?

    Doszkol się najpierw z fizyki, a potem wypowiadaj autorytatywnie.
  • 2014-01-20 08:38 | Chmee

    Re:Elektryczne samochody wyścigowe

    Właśnie, to samo mi przyszło do głowy. Przy 9 tys. wycisnęło by kierowcę przez nieszczelności kabiny niczym, nie przymierzając, keczup z butelki.
  • 2014-01-20 11:18 | Marcin

    Re:Elektryczne samochody wyścigowe

    @cmos
    Tlok jest w GZP liczac jego ruch posuwisto zwrotny mozna stwierdzic ze w ruchu pionowym w spoczynku.
    Wlasmoe dlatego ze sie przemieszcza w ruchu oscylacyjnym od GZP do DZP wiec jego ruch odbywa sie w sposob taki jak opisalem, czyli od zera do maksymalnej predkosci w srodku skoku, po czym zmniejsza sie do zera w DZP.
    Zatem jego ruch od zera do polozenia w polowie skoku trwa dokladnie 1/50 sek.
    Wlasnie paradoksem jest to ze dzieki przeciwciezarom na wale korbowym nie ma tam zadnych sil niezrownowazonych czyli g force ktore by mogly sprawic ze ten mechanizm by sie rozlecial. Korbowod natomist nie jest tematem rozwazania, mowimy o sile g dzialajacej na tlok. Nie zamierzam pouczac jak sie liczy jednostki, to jest zagadnienie dla ucznia w szkole sredniej.
    czyli w punkcie ktory jest w polowie ma juz predkosc 5cmsek. Gdy na przyklad wyskoczysz z okna i w 1 sekundzie uzyskasz predkosc 10m/sek to bedziesz mial wtedy przyspieszenie 1g. Tlumaczyc dalej?
  • 2014-01-20 11:25 | Marcin

    Re:Elektryczne samochody wyścigowe

    @ cmos
    Zgoda zrobilem czeski blad. Masz racje ze cwierc obrotu to jest 1/800 sek.
    Niemniej z tego wychodzi ze wtedy bedzie nie 5cm nie w 1/50sek, a w 1/800, czyhli to bedzie 5cmx800=4000cm, czyli 4m, a wiec 0.4g, a nie w dalszym ciagu kilka tysiecy g.
  • 2014-01-20 12:00 | Michał

    Re:Elektryczne samochody wyścigowe

    @Marcin
    Coś tam może o przyspieszeniu i prędkości słyszałeś, ale pojęcie zerowe...
    W połowie skoku tłoka, to ów tłok może mieć maks. prędkość. (Tylko w teorii, w praktyce już nie.)
    Największe przyspieszenie (a dokładniej przyspieszenie ujemne, zwane opóźnieniem) tłok ma w punktach zwrotnych, czyli GMP oraz DMP.
    W tych punktach prędkość tłoka wynosi... 0 (słownie: zero).
    Dlaczego w tych pktach tłok ma największe przyspieszenie? Bo jego (przyspieszenia) zwrot zmienia się na przeciwny.

    A tak na marginesie:
    12tys. obr./min.? - Może w rajdówce.
    W silnikach F1 wał korbowy może się obracać nawet ponad 20tys. obr./min.
  • 2014-01-20 12:09 | Michał

    Re:Elektryczne samochody wyścigowe

    @cmos
    "korbowód o stałej długości, a nie mimośród"
    A widziałeś kiedyś korbowód o zmiennej długości? ;-o ;-P
    Czym się różni (z punktu widzenia Teorii maszyn i mechanizmów/Fizyki) mimośród od układu korbowego?

    Pozdrawiam.
  • 2014-01-20 12:27 | Michał

    Re:Elektryczne samochody wyścigowe

    @Marcin
    "dzieki przeciwciezarom na wale korbowym nie ma tam zadnych sil niezrownowazonych"
    A o siłach masowych drugiego i trzeciego rzędu słaszałeś?
    O ile dobrze pamiętam, to przeciwciężary na wale korbowym redukują li tylko siły masowe pierwszego rzędu.
    Siły masowe drugiego i trzeciego rzędu można zrównoważyć, ale w praktyce nie wykonuje się tego ze względu na ogromny stopień komplikacji. Poza tym siły te są zmienne w zależności od obrotów wału korbowego...

    Gwoli ścisłości:
    W Polsce używa się skrótów: GMP/DMP (górny/dolny martwy punkt), rzadziej/dawniej: ZZ/ZW (zwrot zewn./wewn.).
  • 2014-01-20 18:37 | Marcin

    Re:Elektryczne samochody wyścigowe

    @ Michal
    "Największe przyspieszenie (a dokładniej przyspieszenie ujemne, zwane opóźnieniem) tłok ma w punktach zwrotnych, czyli GMP oraz DMP."
    Co za nonsens. Pewnie nigdy nie slyszales o tym co to jest wahadlo, albo tez jego ruch oscylacyjny? Wymadrzasz sie a nie potrafisz sie odniesc do mojej prostej analizy. Nawet nie zauwazyles ze popelnilem blad bo zamiast 4g wpisalem 0.4g.
  • 2014-01-20 22:03 | cmos

    Re:Elektryczne samochody wyścigowe

    @Marcin
    "Zatem jego ruch od zera do polozenia w polowie skoku trwa dokladnie 1/50 sek."

    No weź, przecież to ułamki ze szkoły podstawowej. 1/200 : 4

    Naprawdę wychodzi ci 1/50?

    Ręce opadają.
  • 2014-01-20 22:08 | cmos

    Re:Elektryczne samochody wyścigowe

    @Michał
    "Czym się różni (z punktu widzenia Teorii maszyn i mechanizmów/Fizyki) mimośród od układu korbowego?"

    Korba + korbowód tworzą trójkąt o dwóch bokach stałych, stąd tłok nie porusza się dokładnie sinusoidalnie. Gdyby użyć mimośrodowej krzywki ruch tłoka byłby sinusoidalny.
    Zresztą poczytaj sobie tutaj: http://en.wikipedia.org/wiki/Piston_motion_equations
  • 2014-01-20 22:14 | cmos

    Re:Elektryczne samochody wyścigowe

    Człowieku! Przyspieszenie to druga pochodna położenia po czasie. Nie możesz sobie tego tak po prostu zlinearyzować, bo wynik będzie totalnie bez sensu!
  • 2014-01-21 00:43 | zza kałuży

    Diabeł tkwi w szczegółach

    "Przejdzie całkowicie na światłowody" a "spora część". Na tym polega różnica.

    Infotainment - pewnie, już tego jest pełno. Ale DbW? Przekazywanie dużych energii po światłowodzie już takie proste nie jest. Oczywiście, że jest pełno propozycji, np. dystrybucja źródeł energii, czyli silników lub akumulatorów, ale nic nie jest za darmo. Zresztą już same światłowody są droższe od miedzianych kabli. Być może nawet MOST na światłowodach wyleci na rzecz Ethernetu na tradycyjnym kablu miedzianym, tyle, że z ulepszonymi wtyczkami/gniazdkami.
    Ja się nie upieram ani przy tradycyjnych żródłach energii jak beznyna ani przy tradycyjnych sposobach ładowania akumulatorów jak przewodowe z gniazdka. Ale jakos sceptyczny jestem gdy ktoś zachwala bezprzewodowe ładowanie auta nie widząc za bardzo żadnej palącej po temu przyczyny a widząc za to duże straty energii. W końcu każdy może sobie rozebrać stary głośnik i zobaczyć wielkość szczeliny, w której porusza się tulejka z nawiniętą cewką. Z jakiejś przyczyny transformatory mają rdzenie. Itd. Już bardziej do mnie przemawia stacja wymieniająca rozładowane na załadowane akumulatory.
  • 2014-01-21 07:11 | cmos

    Re:Elektryczne samochody wyścigowe

    @Marcin

    Mam nadzieję że, zajrzałeś pod ten link w Wikipedii (przypominam) i już wiesz, ile wykształcenia brakuje Ci żeby się wymądrzać. A teraz morał.

    Ja rozumiem że w szkole miałeś już lekcję o ruchu jednostajnie przyspieszonym. Ale to jest przypadek szczególny występujący w przyrodzie bardzo rzadko. Intuicyjnie rozumieć przyspieszenie w ruchu niejednostajnym będziesz dopiero, gdy zapoznasz się z pojęciem pochodnej i nabierzesz tej rzemieślniczej sprawności w liczeniu pochodnych - czyli zrobisz te minimum kilkaset zadań z tej działki. Na razie masz problem ze sprawnym operowaniem nawet ułamkami - zrobiłeś o te kilkaset zadań za mało.

    Moja rada: Do książek i robić jak najwięcej zadań. W dzisiejszej szkole robi się ich o wiele za mało.
  • 2014-01-21 09:52 | Marcin

    Re:Elektryczne samochody wyścigowe

    @ cmos
    Udowodnilem w sposob mozliwie prosty dla absolwentow wydzialow mechanicznych jakiemu g podlega tlok samochodu wyscigowego. Przypominam ze to nie jest wiedza dla laikow. Jaknie wiesz co to jest ruch oscylacyjny i wystepujace w nim przyspieszenia, oraz jakie sa analogie pomiedzy ruchem posuwisto zwrotnym systemu tlokowego w silniku spalinowym wiec na tym koncze te dyskusje. Mysle ze autor piszacy o tysiacach g force powinien mi podziekowac.
    Gdybym zrobil recenzje tego artykulu nie wpadlby do tego stopnia.
    I nie prowokuj mnie bym odpisywal na te twoje bzdety, bo nie jestes doststecznie wyksztalcony w tym kierunku w ktorym probujesz zabierac glos.
    Mozesz podyskutowac z innymi fizykami, dziennikarzynami. O mechanice slyszales tylko na lekcjach w liceum.
  • 2014-01-21 10:48 | Michał

    Re:Elektryczne samochody wyścigowe

    @cmos
    OK, dzięki za link.
    Wiedziałem, że na Ciebie można liczyć. ;-P
  • 2014-01-21 11:21 | Michał

    Re:Elektryczne samochody wyścigowe

    @Marcin
    Żaden nonsens.
    Spójrz sobie na "Example graph of piston motion" w linku podanym przez cmos.
    Wartości maksymalne osiąga dla 0 i 360st. - GMP i DMP.
    Są to wartości ujemne, bo jest to opóźnienie (jak już wcześniej pisałem).

    Tak na marginesie:
    przyspieszenie to nie liczba.
    Przyspieszenie jest wektorem!
    I jak każdy wektor ma kierunek, zwrot oraz wartość.

    "Do książek i robić jak najwięcej zadań. W dzisiejszej szkole robi się ich o wiele za mało."

    Bez odbioru!
  • 2014-01-21 12:05 | Michał

    Re:Elektryczne samochody wyścigowe

    Errata:
    http://www.zss.lublin.pl/html/motor/9.1%20%20Kinematyka%20ukladu%20korbowego.pdf

    Śmiem twierdzić, że w Wiki jest błąd:
    Proszę porównać wykresy w ww. linku oraz ten z Wiki.

    GMP -0st.
    DMP - 180st.
    Powyżej popełniłem błąd. Mea culpa.
  • 2014-01-21 13:47 | cmos

    Re:Elektryczne samochody wyścigowe

    @Marcin
    Tak jak myślałem nawet nie spojrzałeś pod ten link, masz tam wykres prędkości i przyspieszeń tłoka na którym czarno (a raczej kolorowo) na białym widać że - wbrew Twoim teoriom - najwyższe przyspieszenie działa na tłok w położeniu dolnym. Nie chce mi się liczyć ile to konkretnie w tym wypadku, tyle co autor artykułu napisał to raczej rzeczywiście nie - ale Twoja linearyzacja zagadnienia jest absolutnie niedopuszczalna i bez sensu.

    "I nie prowokuj mnie bym odpisywal na te twoje bzdety, bo nie jestes doststecznie wyksztalcony w tym kierunku w ktorym probujesz zabierac glos."

    Hehehe. Akurat zupełnym przypadkiem rozmawiasz z inżynierem robiącym w automotive :-)

  • 2014-01-22 04:23 | Marcin

    Re:Elektryczne samochody wyścigowe

    @ cmos
    Rozumiem ze nadzorujesz montaz w tym automotive, albo tez sprzedajesz samochody. Widzisz zeby byc INZYNIEREM MECHANIKIEM nie trzeba tam tdzie to jest niepotrzebne stosowac calek, czy ronniczek. Tlok w samochodzie nie jest elementem niewazkim jak to sobie ktos wyobraza na tej analizielinkowej. sam Pisze ze najwieksza predkosc tloka jest w polozeniu 90 stopni. Widzisz problem poskich inzynierow jest taki ze amaj slabych profesorow a pozniej w zyciu zamiast pracowac w projektowaniu imaja sie wszystkiego od sprzedazy samochodwo do sprzedazy pietruszki. Obliczenie g-force na tloku tp d;a omzumoera praktyka poiece of cake. Dlatego gdy przeczyta ze ktos probuje tu pisac glupoty ze na tloku jest 2500 g, to wtedy rece opadaja z wrazenia i sie bierze kalkulator po czym wilicza ze co najwizej kilka g a nie tysiace.
    I to jest zenujace ze podpierasz sie dyplomem w dyskusji ktora zamist rzeczywistego obliczania jest szukaniem w googlu stron gdzie ktos to zrobil za ciebie po czym walenie na oslep linkiem.
  • 2014-09-13 23:22 | Ejek666

    Re:Elektryczne samochody wyścigowe

    Poducz się rachunków przed tą fizyką. W 1/50 sek to ten tłok pokona drogę od GZP do DZP 8 razy.Czyli 16 razy przyśpieszy i wyhamuje. Bo silnik wykona 4 obroty
  • 2014-09-15 15:34 | le_mon

    Re:Elektryczne samochody wyścigowe

    A gdzie tam było cokolwiek o kierowcy?
    "[...]brakuje charakterystycznego, przechodzącego w wycie warkotu silnika, tej jedynej w swoim rodzaju orkiestry cylindrów i tłoków przemieszczanych w sercu bolidu F1 z przeciążeniem ponad 9 tys. g."
    Kierowca siedzi w silniku? :D