Zasady publikowania
komentarzy znajdziecie
Państwo pod tym adresem.

Polityka.pl – strefa wolna od hejtu!

 

Szanowni Czytelnicy, Drodzy Użytkownicy naszego Serwisu Internetowego!

Od wielu lat udostępniamy Państwu nasze Forum internetowe oraz przestrzeń blogową dla Waszych komentarzy – także tych krytycznych. Jesteśmy wdzięczni za wszystkie, które są merytoryczne. Zależy nam bardzo, aby Państwa wpisy nie utonęły w rosnącej fali internetowego hejtu i niechlujstwa.
 

Warto, aby serwis POLITYKA.PL pozostał miejscem wartościowej wymiany poglądów, gdzie toczą się dyskusje, nawet zażarte, ale pozbawione mowy nienawiści. Zależy nam na tym, abyśmy wzajemnie traktowali się z szacunkiem. Chcemy, aby POLITYKA.PL była miejscem wolnym od radykalizmów i anonimowej, bezsensownej brutalności.
 

Słowem: zapraszamy serdecznie do dyskusji na naszych forach internetowych, do wyrażania opinii, polemik, do ocen, ale w formie przyjętej między kulturalnymi ludźmi. Kto chce się wyżyć – zapraszamy na inne portale. Być może to walka z wiatrakami, ale spróbujemy. Mamy dość językowych i emocjonalnych śmieci zasypujących plac wolności, jakim miał być i może być internet.

Jak ustrzec się przed szaleńcami za sterami samolotów?

(34)
To jedno z ważniejszych pytań, które pojawiły się po katastrofie niemieckiego Airbusa. Ale pomysł, by w kokpicie zawsze siedziały dwie osoby, to bardziej środek na uspokojenie pasażerów niż na rozwiązanie problemu.
  • 2015-03-28 13:35 | MarekT

    Ano właśnie

    Możemy zacieśniać pętlę "środków bezpieczeństwa", ale bez empatii i braterstwa żyć będziemy w świecie nasilającej się paranoi i coraz częstszych chorób psychicznych. http://tobolewski.blox.pl/2015/03/Dwie-katastrofy.html
  • 2015-03-28 13:40 | Andrzej

    Re:Jak ustrzec się przed szaleńcami za sterami samolotów?

    Jak się ustrzec? Po prostu nie latać samolotami.
  • 2015-03-28 17:30 | jakowalski

    Re:Jak ustrzec się przed szaleńcami za sterami samolotów?

    Nie da się. Aby wprowadzić samolot w korkociąg wystarczy przecież jeden błyskawiczny ruch sterami, ale nie jest na ogół możliwe, aby ją z tego korkociągu wyprowadzić, jednocześnie walcząc z pilotem.
  • 2015-03-28 18:24 | Booby

    Re:Jak ustrzec się przed szaleńcami za sterami samolotów?

    Da się temu zapobiec. Po prostu elektronika powinna więcej "umieć" i anulować błędne decyzje pilota. Samoloty bez pilotów już są. Czas tą technologię wprowadzić do przewozów pasażerskich...
  • 2015-03-28 18:34 | jakowalski

    Re:Jak ustrzec się przed szaleńcami za sterami samolotów?

    Booby
    A co się stanie, jeśli ta elektronika zawiedzie? Pamiętaj, że samolot bez pilota wymaga ciągłej łączności ze swym centrum sterowania. A co się stanie, jeśli ta łączność zostanie zakłócona albo zwyczajnie zepsuje się nadajnik i/lub odbiornik tego systemu zdalnego sterownia samolotem pasażerskim z setkami osób na pokładzie? Oczywiście, zasugerujesz tu zaawansowanego automatycznego pilota, czyli coś w rodzaju sztucznej inteligencji czyli AI. Ale co jak ta AI zawiedzie, albo jeszcze gorzej, ktoś ją „zainfekuje” jakimś wirusem komputerowym, nie mówiąc już o „zwykłym” błędzie w oprogramowaniu, jakże często w praktyce niemożliwym do wykrycia, a mogącym spowodować tragiczny w skutkach wypadek?
  • 2015-03-28 18:57 | wnukmarek

    Re:Jak ustrzec się przed szaleńcami za sterami samolotów?

    Po katastrofie smoleńskiej toczyły się dyskusje min na temat najbardziej optymalnego wieku pilotów pasażerskich. Większość opinii była taka że (co mnie niepomiernie zdziwiło), najlepszy wiek to 50-55 lat. W tym wieku nie ma się ochoty na szaleństwa, jeśli byłaby choroba psychiczna to wcześniej ujawniłaby się, ceni się życie swoje i innych i skoro było się odpowiedzialnym do tego czasu, to dlaczego nagle przestałoby się nim być, ponadto asertywność i odmowa wykonania bzdurnego rozkazu bez obawy o konsekwencje, bo przed takim człowiekiem nie ma obawy przed dalszą karierą.. Natomiast w lotnictwie wojskowym im młodszy pilot tym lepiej.Tu nawet brawura i lekkomyślność może być zaletą ( zwłaszcza w lotnictwie myśliwskim) Być może to tak trochę jak z kierowcami samochodów. Oczywiście to tylko opinie części specjalistów, ale coś w tym jest.
  • 2015-03-28 19:06 | Adalbert

    Re:Jak ustrzec się przed "szaleńcami" za sterami samolotów?

    To "szaleństwo" tego niemieckiego pilota jest trochę dziwne i za mało szalone jak na szaleńca. Coś tu nie gra ?
    Mało przekonywujące są kolejne wersje zamknięcia się w kokpicie i długi lot do celu, którym zostały góry.
    Sam wybór miejsca zderzenia jest mało szalony. Zapowiada się kolejna tajemnicza tragedia z niewyjaśnionym tłem .
  • 2015-03-28 20:04 | jakowalski

    Re:Jak ustrzec się przed szaleńcami za sterami samolotów?

    wnukmarek
    50 lat to jest już nieco za dużo jak na pilota dużych samolotów pasażerskich, a brawura i lekkomyślność nigdy NIE są zaletami w lotnictwie, gdyż prowadza one zbyt często do utraty samolotu, a pamiętaj, że współczesny samolot myśliwski kosztuje dziś średnio już ponad 100 milionów dolarów. Najtańszym współczesnym samolotem myśliwskim jest obecnie francuski Dassault Rafale C (nieco ponad 62 mln USD) a najdroższym amerykański Lockheed F-22A Raptor (prawie 178 mln USD) – http://www.defense-aerospace.com/dae/articles/communiques/FighterCostFinalJuly06.pdf.
    Bombowce są jeszcze droższe: koszt jednego tzw. Next-Generation Bomber (NGB; dawniej zwany 2018 Bomber, obecnie w fazie projektowania) szacuje się na ok. 550 mln USD (Wikipedia). Tak drogich „zabawek” nie daje się więc osobnikom niezrównoważonym czy też niedojrzałym...
    Poza tym starsi piloci marzą często o dalszej karierze w linii lotniczej, jako tzw. senior executives, czyli jako dyrektorzy, z odpowiednio wysoką pensją, a znacznie mniejszą odpowiedzialnością niż ma ją pilot dużego samolotu pasażerskiego. Jeśli więc nie znasz się na lotnictwie i biznesie, to lepiej się tym nie chwal, please!
  • 2015-03-28 21:16 | andrzej52

    Re:Jak ustrzec się przed szaleńcami za sterami samolotów?

    2015-03-28 18:57 | wnukmarek
    W przypadku Smoleńska chodziło o pilotów transportowych, ale masz całkowita rację, to samo można przenieśc do lotnictwa pasażerskiego.
    W tym zawodzie , jak w mało którym, razem z wiekiem przychodzi spokój, doświadczenie, opanowane, obycie z powietrzem.
  • 2015-03-28 21:16 | andrzej52

    Re:Jak ustrzec się przed szaleńcami za sterami samolotów?

    2015-03-28 18:57 | wnukmarek
    W przypadku Smoleńska chodziło o pilotów transportowych, ale masz całkowita rację, to samo można przenieśc do lotnictwa pasażerskiego.
    W tym zawodzie , jak w mało którym, razem z wiekiem przychodzi spokój, doświadczenie, opanowane, obycie z powietrzem.
  • 2015-03-28 21:17 | andrzej52

    Re:Jak ustrzec się przed szaleńcami za sterami samolotów?

    2015-03-28 20:04 | jakowalski
    Jeśli więc nie znasz się na lotnictwie i biznesie, to lepiej się tym nie chwal, please!
  • 2015-03-29 09:04 | Sheli

    Re:Jak ustrzec się przed szaleńcami za sterami samolotów?

    Jako komentarz do artykułu przytaczam trzy fakty:
    1. Komputery i elektronika zawodzą, lecz o wiele rzadziej niż ludzie.
    2. W stuletniej historii awiacji pasażerskiej był to pierwszy tego rodzaju wypadek. Oczywiście ludzie popełniali samobójstwo za pomocą samolotu, ale nie zabijali przy tym świadomie innych. Statystycznie rzecz biorąc zatem obecne procedury są całkiem wystarczające. Inną sprawą jest to, że ludzie będą się lepiej czuć gdy piloci będą badani, w kabinie będą musiały być zawsze dwie osoby itp. Na poprawę bezpieczeństwa jednak nie wpłynie to znacząco.
    3. Przed szaleńcami nie da się ustrzec. Tytuł artykułu powinien brzmieć - jak zmniejszyć prawdopodobieństwo szaleńca za sterami. To istotna różnica.
  • 2015-03-29 09:08 | Sheli

    Re:Jak ustrzec się przed szaleńcami za sterami samolotów?

    Poprawka do punktu 2: to pierwszy udowodniony wypadek tego rodzaju.
  • 2015-03-29 09:12 | jakowalski

    Re:Jak ustrzec się przed szaleńcami za sterami samolotów?

    andrzej
    A na czym TY się znasz? Pamiętaj też, że z wiekiem psuje się wzrok, pogarsza refleks oraz wzrasta ryzyko zachorowania, w tym także przedwczesnej demencji. Stąd też prywatni tzw. pracodawcy bardzo niechętnie przyjmują do pracy osoby po pięćdziesiątce oraz pozbywają się takich pracowników. Piloci wojskowi odchodzą zaś na emeryturę na całym świecie w wieku około 40 lat, n.p. w Niemczech jest to 39 lat, a w USA 45 lat. Także:
    https://niss26an50.wordpress.com/2010/02/04/systemy-emerytalne-zolnierzy-zawodowych-w-wybranych-krajach-nato/
  • 2015-03-29 09:25 | jakowalski

    Re:Jak ustrzec się przed szaleńcami za sterami samolotów?

    Sheli
    1. Komputery i elektronika zawodzą, i to częściej niż ludzie, a szczególnie zawodzi oprogramowanie owych komputerów. Ze zrozumiałych względów firmy komputerowe nie są zainteresowane rozpowszechnianiem takich informacji.
    2. W stuletniej historii awiacji pasażerskiej była cała masa podobnych przypadków. Patrz n.p.:
    http://news.aviation-safety.net/2013/12/22/list-of-aircraft-accidents-caused-by-pilot-suicide/
    W skrócie:
    The following is a list of airliner accidents involving pilot suicide, compiled from the Aviation Safety Network files. General aviation aircraft are not included.
    26 September 1976 – 12 fatalities: A Russian pilot stole an Antonov 2 airplane directed his aircraft into the block of flats in Novosibirsk where his divorced wife lived.
    22 August 1979 – 4 fatalities: A 23 year old male mechanic who had just been fired entered a hangar at Bogotá Airport, Colombia and stole a military HS-748 transport plane. He took off and crashed the plane in a residential area.
    13 July 1994 – 1 fatality: A Russian Air Force engineer stole the aircraft at the Kubinka AFB to commit suicide. The aircraft crashed when there was no more fuel left.
    21 August 1994– 44 fatalities: A Royal Air Maroc ATR-42 airplane crashed in the Atlas Mountains shortly after take off from Agadir, Morocco. The accident was suggested to have been caused by the captain disconnecting the autopilot and directing the aircraft to the ground deliberately. The Moroccan Pilot’s Union challenged these findings.
    19 December 1997 – 104 fatalities Silk Air Flight 185, a Boeing 737 en route from Jakarta, Indonesia to Singapore, crashed in Indonesia following a rapid descent from cruising altitude. Indonesian authorities were not able to determine the cause of the accident. It has been suggested by amongst others the U.S. NTSB that the captain may have committed suicide by switching off both flight recorders and intentionally putting the Boeing 737 in a dive, possibly when the first officer had left the flight deck. During 1997 the captain experienced multiple work-related difficulties, particularly during the last 6 months. Also at the time of the accident the captain was experiencing significant financial difficulties, which was disputed by the Indonesian investigators.
    11 October 1999 – 1 fatality: An Air Botswana captain who had been grounded for medical reasons took off in an ATR-42. He made several demands over the radio and finally stated he was going the crash the plane. He caused the plane to crash into two parked ATR-42 aircraft on the platform at Gaborone Airport, Botswana.
    31 October 1999 – 217 fatalities: Egypt Air Flight 990, a Boeing 767, entered a rapid descent some 30 minutes after departure from New York JFK Airport. This happened moments after the captain had left the flight deck. During the investigation it was suggested that the accident was caused by a deliberate act by the relief first officer. However, there was no conclusive evidence. The NTSB concluded that the accident was a “result of the relief first officer’s flight control inputs. The reason for the relief first officer’s actions was not determined.” The suggestions of a deliberate act were heavily disputed by Egyptian authorities.
    29 November 2013 – 33 fatalities: LAM Flight 470 entered a rapid descent while en route between Maputo and Luanda and crashed in Namibia. Preliminary investigation results indicate that the accident was intentional. The captain made control inputs that directed the plane to the ground, shortly after the first officer had left the flight deck.
    On November 29, 2013, LAM Flight TM-470 crashed in Namibia following ‘intentional actions by the pilot’, according to investigators. All 33 passengers and crew were killed.
  • 2015-03-29 11:36 | Monika

    Re:Jak ustrzec się przed szaleńcami za sterami samolotów?

    Sheli - poprawka do poprawki: nic nie jest udowodnione. W ciagu dwoch czy trzech dni, to zadni sledczy nei wyjasnia wypadku drogowego. Ten przypadek rozwiazany zostal tylko rpzez media pospolu z internautami, ktorzy juz i analize psychologiczna pilota przeprowadzili i wyrok wydali. Troche spokoju, powagi i empatii nad ty katastrofa by sie przydalo...
  • 2015-03-29 12:48 | wnukmarek

    Re:Jak ustrzec się przed szaleńcami za sterami samolotów?

    @ jakowalski

    Ja w odróżnieniu od Pana nie znam się na wszystkim. A na lotnictwie, poza tym, że kilkanaście razy podróżowałem samolotem, nie znam się wcale.
    Przytoczyłem tylko opinię wielu ekspertów, nie oceniając jej, przyznając jednocześnie, że byłem nią zaskoczony i zdziwiony. Więc nie do mnie te uwagi.
    Jednocześnie odniosłem dziwne wrażenie, że życie ludzkie jest tańsze niż te wspaniałe i ekstra drogie samoloty wojskowe i tam szaleńcy są jeszcze mniej "pożądani" niż w lotnictwie cywilnym.
  • 2015-03-29 13:05 | wnukmarek

    Re:Jak ustrzec się przed szaleńcami za sterami samolotów?

    @ Sheli

    Ten przypadek też nie jest w pełni udowodniony i nie będzie w 100%, co najwyżej z wielkim prawdopodobieństwem.
    W ostatnich latach było kilka podobnych, choćby w Mozambiku i ten malezyjski, którego tak długo szukano, tam też pilot miał depresję i skłonności samobójcze.
  • 2015-03-29 15:07 | Marcin

    Re:Jak ustrzec się przed szaleńcami za sterami samolotów?

    W prasie niemieckiej juz jest mnostwo informacji ze ten facet byl konwertem na islam.
    Prawdopodobnie mial zamiar uderzyc w Duseldorf, ale francuskie mysliwce to uniemozliwily dlatego kraszowal w Alpach.
  • 2015-03-29 16:25 | llot

    Re:Jak ustrzec się przed szaleńcami za sterami samolotów?

    umiescic ich przed sterami
  • 2015-03-29 17:31 | Sheli

    Re:Jak ustrzec się przed szaleńcami za sterami samolotów?

    Przyznaję rację - to nie jest pierwszy przypadek.
  • 2015-03-29 19:06 | axiom1

    Re:Jak ustrzec się przed szaleńcami za sterami samolotów?

    Za sterami Polski rowniez szalency i psychopaci. Ja sie ustrzec ??? Wprowadzic wymog minimalnych kwalifikacji na kazdym stanowisku publicznym.

    Jest przeciez oczywiste ze lekarz pediatra u sterow polskiej gospodarki to szalenczy pomysl. Nawet nie wybrana.
  • 2015-03-29 19:20 | Zofia

    Re:Jak ustrzec się przed szaleńcami za sterami samolotów?

    W czasie lotu tego nieszczesnego samolotu piloci Lufthansy strajkowali. Nie chcieli przyjac warunkow proponowanych przez dyrekcje. To samo bylo z tanimi samolotami francuskimi. Piloci nie chcieli prowadzic tych samolotow ze wzgledu na bezpieczenstwo. Nie mieli wystarcajaco pilotow i wzieli chorego typa. Wiedzieli o jego chorobie. Zginelo az 150 ludzi.
  • 2015-03-29 20:01 | FireWire

    Re:Jak ustrzec się przed szaleńcami za sterami samolotów?

    Zapowiada się kolejna tajemnicza tragedia z niewyjaśnionym tłem .
    ````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````

    I jak widac mamy juz zwolennika "teorii spiskowych" na forum...
    A w Polsce takowi rodza sie jak ulegalki !
  • 2015-03-29 20:03 | FireWire

    Re:Jak ustrzec się przed szaleńcami za sterami samolotów?

    50 lat to jest już nieco za dużo jak na pilota dużych samolotów pasażerskich
    ````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````

    Czy jestes w stanie poprzec te bajke jakimis faktami, wynikami badan, itd.?

    P.S. Amerykanskie linie lotnicze pozwalaja latac pilotom do 60-go roku zycia.
  • 2015-03-29 20:17 | jakowalski

    Re:Jak ustrzec się przed szaleńcami za sterami samolotów?

    Wnukmarek
    Akurat ja byłem pilotem, co prawda głównie szybowcowym, ale jednak znam lotnictwo nie tylko z fotela pasażera. I oczywiste jest, że życie ludzkie jest na ogół mniej warte dla polityków i przedsiębiorców niż samoloty – wyjątkami są tu piloci (ich wyszkolenie jest bardzo drogie – mowa tu o pilotach samolotów bojowych i dużych samolotów pasażerskich), ważniejsi politycy i bogatsi biznesmeni.
  • 2015-03-29 20:19 | jakowalski

    Re:Jak ustrzec się przed szaleńcami za sterami samolotów?

    Sheli
    Właściwie, to nie znamy ze 100% pewnością przyczyn wszystkich wypadków lotniczych, nawet tych, gdzie przyczyna wydaje się nam oczywista.
  • 2015-03-29 21:49 | andrzej52

    Re:Jak ustrzec się przed szaleńcami za sterami samolotów?

    2015-03-29 20:17 | jakowalski
    A kim ty nie byłeś w swoim aktualnym wcieleniu.
    nie pouczaj kogoś, kto tworzył historię polskiego lotniarstwa, kto latal przez kilkanaście lat, a musial odejść właśnie przez takich wszystkowiedzących jak ty.
  • 2015-03-30 07:16 | jakowalski

    Re:Jak ustrzec się przed szaleńcami za sterami samolotów?

    Andrzej52
    Lotniarstwo ma tyle wspólnego z pilotowaniem Tupolewa, co jazda na rowerze z kierowaniem autobusem przegubowym.
  • 2015-03-30 08:41 | andrzej52

    Re:Jak ustrzec się przed szaleńcami za sterami samolotów?

    2015-03-30 07:16 | jakowalski
    Zasady aerodynamiki w każdym przypadku sa takie same.
  • 2015-03-30 11:03 | M

    Re:Jak ustrzec się przed szaleńcami za sterami samolotów?

    Pan się nie gniewa, ale jest coś dziecinnie besserwiserskiego w twierdzeniu, że druga osoba w kabinie nie ma znaczenia :) Nie wiemy i już się nie dowiemy, czy pilot samobójca wsiadł do samolotu z zamiarem pożegnania z życiem się i innych, czy też zrobił to pod wpływem impulsu. Więc niepoważnym jest z góry zakładać, że chciał to zrobić od dawna. Choroba tego nie dowodzi ani trochę. Po drugie, ta regulacja ma w sposób jasny inne cele bezpiecznościowe niż zapobieżenie dokładnie takiej samej ponownej sytuacji w przyszłości. Pierwszy przykład z brzegu potencjalnego zadania dla drugiej osoby: czytanie checklisty w przypadku kłopotów.

    Dobrze jest najpierw poczytać profesjonalistów, potem dopiero mieć opinię.

    A dołączenie obowiązkowych badań psychologicznych do pakietu innych medycznych nie jest wcale trudne i wcale nie trzeba tego robić co miesiąc. Lubitz akurat chorował latami zanim zrobił, co zrobił.
  • 2015-03-30 16:25 | jakowalski

    Re:Jak ustrzec się przed szaleńcami za sterami samolotów?

    andrzej52
    Uważasz, ze to same równanie różniczkowe opisuje dynamikę ruchu roweru i wielotonowej ciężarówki? Te pojazdy mają przecież ze sobą tylko tyle wspólnego, że są one na kołach...
    M
    Sens to ma ma tylko wtedy, jeśli ta druga osoba ma kwalifikacje pilota albo przynajmniej mechanika lotniczego. Nie wiem czy wiesz, ale n.p. w kabinie lokomotywy może przebywać tylko maszynista i jego pomocnik (dawniej także palacz) – nawet kierownik pociągu nie ma tam wstępu, a my tu mówimy o kabinie pilotów samolotu!
  • 2015-03-30 20:49 | jakowalski

    Piloci: Dwie osoby w kokpicie nawet o jedną setną nie poprawią bezpieczeństwa

    Piloci: Dwie osoby w kokpicie nawet o jedną setną nie poprawią bezpieczeństwa
    Po katastrofie airbusa A320 wiele linii lotniczych zmienia procedury i wprowadza zasadę "dwóch osób w kokpicie". Jednak zdaniem doświadczonych niemieckich pilotów to działanie pod publikę, które nie wpłynie na poziom bezpieczeństwa. - Pilot może w dwie sekundy skierować maszynę w dół i posłać stewardesę pod sufit - mówią.
    Cały tekst: http://wyborcza.pl/1,75477,17682883,Piloci__Dwie_osoby_w_kokpicie_nawet_o_jedna_setna.html#ixzz3VtdZjKsq


    Cały tekst: http://wyborcza.pl/1,75477,17682883,Piloci__Dwie_osoby_w_kokpicie_nawet_o_jedna_setna.html#ixzz3VtdRcBqk
  • 2015-09-28 16:59 | Paweł Pe

    Re:Jak ustrzec się przed szaleńcami za sterami samolotów?

    Na trasach samolotów rejsowych raczej jest to niemożliwe, piloci przechodzą mase psychotestów, a poza tym jak coś będzie chciał zrobić to nie da się zrobić tego anonimowo. Trochę bardziej poluzowane jest w przypadku samolotów lekkich i ultralekkich. Ten Sektor jest ostatnio dofinansowywany z UE pod kątem nowszego sprzętu i wyposażenia, można trochę poczytać na klasterlotniczy.pl