Wyszukaj na forum

Forum


Zasady publikowania
komentarzy znajdziecie
Państwo pod tym adresem.

Polityka.pl – strefa wolna od hejtu!

 

Szanowni Czytelnicy, Drodzy Użytkownicy naszego Serwisu Internetowego!

Od wielu lat udostępniamy Państwu nasze Forum internetowe oraz przestrzeń blogową dla Waszych komentarzy – także tych krytycznych. Jesteśmy wdzięczni za wszystkie, które są merytoryczne. Zależy nam bardzo, aby Państwa wpisy nie utonęły w rosnącej fali internetowego hejtu i niechlujstwa.
 

Warto, aby serwis POLITYKA.PL pozostał miejscem wartościowej wymiany poglądów, gdzie toczą się dyskusje, nawet zażarte, ale pozbawione mowy nienawiści. Zależy nam na tym, abyśmy wzajemnie traktowali się z szacunkiem. Chcemy, aby POLITYKA.PL była miejscem wolnym od radykalizmów i anonimowej, bezsensownej brutalności.
 

Słowem: zapraszamy serdecznie do dyskusji na naszych forach internetowych, do wyrażania opinii, polemik, do ocen, ale w formie przyjętej między kulturalnymi ludźmi. Kto chce się wyżyć – zapraszamy na inne portale. Być może to walka z wiatrakami, ale spróbujemy. Mamy dość językowych i emocjonalnych śmieci zasypujących plac wolności, jakim miał być i może być internet.

Czy kontrolerzy ruchu powinni przejąć samolotowe stery?

(16)
Niemieccy kontrolerzy ruchu lotniczego domagają się technologii pozwalającej zdalnie sterować samolotami pasażerskimi. Piloci nie są tym pomysłem zachwyceni. A co wybiorą pasażerowie?
  • 2015-04-17 10:40 | Windiarze

    Kiedyś winda musiała mieć obsługę

    Podobnie będzie z samolotami.
  • 2015-04-17 13:04 | ziołolipa

    Re:Czy kontrolerzy ruchu powinni przejąć samolotowe stery?

    A co będzie jak hakerzy przejmą kontrolę nad komputerami sterującymi samolotami? Wolę tradycyjny sposób latania. może być tylko lepszy nadzór naziemny nad samolotami.
    pozdrawiam
  • 2015-04-17 13:57 | jakowalski

    Re:Czy kontrolerzy ruchu powinni przejąć samolotowe stery?

    NIE, gdyż takiemu "zdalnemu" pilotowi nie zależy na ocaleniu swego życia czy zdrowia...
  • 2015-04-17 15:18 | Vera

    A może pomyśleć w drugą stronę.

    Bo jak to było z Airbusem w Warszawie. Wskutek błędu oprogramowania hamulce nie zadziałały kiedy samolot dotknął ziemi jedną stroną. I 2 osoby zabite. A lepiej by było zajmowanie się Lufthansą zostawić Lufthansie. W listopadzie zeszłego roku autopilot samolotu Lufthansy wskutek zamarznięcia czujników i złej reakcji systemu zaczął pikować w kierunku ziemi. I tylko dzięki wiedzy pilota udało się bodajże wyrwać bezpiecznik żeby unieruchomić autopilota. Niestety to samo było w przypadku A340 Air France, ale drugi pilot okazał się być zbyt mało wyszkolony. Ile osób zginęło: 250?

    Dlatego najlepszą metodą jest zachować spokój. Histeryczne akcje rozwiązują jeden problem a tworzą dwa nowe. W Polsce choćby z porywanymi dziewczynkami.
  • 2015-04-17 15:25 | MMK

    Re:Czy kontrolerzy ruchu powinni przejąć samolotowe stery?

    "to pracujący na ziemi kontrolerzy przejmowaliby stery i bezpiecznie sprowadzali samoloty na lotnisko"
    Do pierwszego kontrolera który wpadnie w depresje, podrze swoje zwolnienie lekarskie, zamknie się na wieży i posprowadza samoloty mniej bezpiecznie, albo gdzie indziej .... ;)
  • 2015-04-17 15:33 | MMK

    Re:Czy kontrolerzy ruchu powinni przejąć samolotowe stery?

    "Niestety to samo było w przypadku A340 Air France, ale drugi pilot okazał się być zbyt mało wyszkolony"
    Jeśli mowa o locie Air France nr 447, to tam automatyczny pilot się wyłączył po chwilowej i drobnej awarii, a zdezorientowany drugi pilot wprowadził samolot w stan, o którym już nawet całość załogi nie była się w stanie w pore zorientować.
  • 2015-04-17 22:19 | jakowalski

    Re:Czy kontrolerzy ruchu powinni przejąć samolotowe stery?

    33mas18
    A co, jeśli terroryści opanują centrum zdalnego kierowania samolotami?
  • 2015-04-18 16:25 | Stan2

    Re:Czy kontrolerzy ruchu powinni przejąć samolotowe stery?

    Eksperyment należało by zacząć od tramwajów. Ciekawe jak by wyszło. Świadków będzie wielu.
  • 2015-04-18 18:50 | lenwe

    Re:Czy kontrolerzy ruchu powinni przejąć samolotowe stery?

    to szklana pułapka 2 :)
  • 2015-04-18 21:23 | Zofia

    Re:Czy kontrolerzy ruchu powinni przejąć samolotowe stery?

    Zdecydowanie Nie. Po ta sa piloci, zeby oni prowadzili samoloty. To, ze chcieli oszczedzac na bezpieczenstwie pasazerow to nie znaczy, zeby z wiezy kontrolnej "pilotowali samoloty". Potrzebowali pilotow bo byl ogolny strajk w Lufthansie i wzieli czlowieka horego psychicznie. Przeciez nie powinien miec dostepu do samolotu.
  • 2015-04-19 11:50 | andrzej

    Re:Czy kontrolerzy ruchu powinni przejąć samolotowe stery?

    A co będzie jak kontrolerów i odbije lub kontrolę nad samolotem przejmą terroryści
  • 2015-04-19 12:00 | andrzej

    Re:Czy kontrolerzy ruchu powinni przejąć samolotowe stery?

    Nie dopisalem też w poprzednim poście że w sytuacji o jakiej jest mowa żadne zdalne sterowanie nie zdążyło by zapobiec tej katastrofie bo nikt nie zdazylby przejąć sterowania bo rozumiem że zdalne sterowanie miałoby miejsce tylko w sytuacjach awaryjnych
  • 2015-04-19 16:28 | awior

    Pierszy krok, to

    zainstalowanie nadajnikow przekazujacych pozycje samolotu i wysokosc, na ktorej sie znajduje. Linie lotnicze podniosly krzyk (po zniknieciu samolotu malezyjskiego w ub. roku), ze to drogie. To bardzo proste i tanie, oczywiscie ingerencja pilotow w prace takiego nadajnika nie moze byc mozliwa. To tez bardzo proste. Gdy cos sie bedzie zlego dzialo, bedzie zawsze ten cien szansy - negocjacje (wiem,wiem, ze nie po to oszolomy porywaja, by negocjowac)
    Drugim krokiem, ktorego logika wyniknie z pierwszego, to jednak stworzenie mozliwosci odbierania pilotom kontroli nad samolotem przez sluzby naziemne. I tutaj pojawiaja sie sprawy, jak np. przejecie przez terrorystow takiego osrodka.
    To tez do obejscia, bo mozna ustanowic, ze dwa, czy trzy osrodki beda takie dzialania prowadzic w sensie, ze jeden prowadzi ale dwa pozostale musza dopisac sie do algorytmu, ktory takowe dzialanie umozliwi.
  • 2015-04-19 21:49 | andrzej52

    Re:Czy kontrolerzy ruchu powinni przejąć samolotowe stery?

    2015-04-19 16:28 | awior
    kontrola pozycji samolotu przez GPS jak najbardziej. Ale możliwość przejecia pilotowana, nawet przez kilka osrodków kierowania ruchem powietrznym, w takim przypadku jak w Alpach, moim zdaniem nie ma sensu.
    Po prostu wystarczy, że pilot samobójca wyłaczy silniki przyciągnie wolant do siebie. A wtedy zanim naziemny ośrodek podejmie reakcję, samolot będzie w korkociągu. No może za dużo powiedziane w korkociągu, ale nastąpi przeciągnięcie i ślizg na skrzydlo z którego takiej maszyny juz nie wyprowadzimy. To nie sportowy, lekki samolot.
    Autorze.
    To, że samolot odrywa sie od ziemi nie jest spowodowane żadnymi silami nadprzyrodzonymi, a prawami fizyki.
    Jeślii przetniemy skrzydlo w poprzek, zobaczymy, że w przekroju dolna część jest płaska (prawie), a górna wypukła.
    Strugi powietrza opływając skrzydlo, na górze mają większą predkość nż na dole, powodując podciśnienie na górze i niejako zasysanie do góry. to tak na chlopski rozum jest cała tajemnica , że statek powietrzny lata. A nie cuda.
  • 2015-04-20 11:42 | abchaz

    Re:Czy kontrolerzy ruchu powinni przejąć samolotowe stery?

    Nadchodzą automaty pilotujace.X47 potwor amerykański już potrafi autonomicznie operowac z lotniskowca.
    Przyszłośc odległa dla komunikacji cywilnej.Ale nie wykluczona.

    Nb 30 lat temu krążył dowcip,że niedługo w kokpicie samolotu pasażerskiego będzie jeden pilot i jeden pies.
    Pies po to by przypilnował by pilot niczego nie dotykał.
  • 2015-04-22 16:00 | jakowalski

    Re:Czy kontrolerzy ruchu powinni przejąć samolotowe stery?

    Abchaz
    Poczytaj Lema czy Asimova (pierwszy to lekarz a drugi profesor biochemii), a zrozumiesz, że robot zdolny do samodzielnego pilotowania samolotu będzie musiał mieć z definicji tak wysoką inteligencje a więc też i tak złożoną osobowość jak człowiek, a więc będą się mogły u takiego robota pojawić n.p. skłonności samobójcze. A prostszy robot z definicji nie poradzi sobie z nietypowymi sytuacjami, n.p. z awarią niektórych kluczowych układów sterowania samolotem, problemami z pasażerami czy załogą, nietypową sytuacją w atmosferze, n.p. bardzo silne burze czy też pyły wulkaniczne etc.