Zasady publikowania
komentarzy znajdziecie
Państwo pod tym adresem.

Polityka.pl – strefa wolna od hejtu!

 

Szanowni Czytelnicy, Drodzy Użytkownicy naszego Serwisu Internetowego!

Od wielu lat udostępniamy Państwu nasze Forum internetowe oraz przestrzeń blogową dla Waszych komentarzy – także tych krytycznych. Jesteśmy wdzięczni za wszystkie, które są merytoryczne. Zależy nam bardzo, aby Państwa wpisy nie utonęły w rosnącej fali internetowego hejtu i niechlujstwa.
 

Warto, aby serwis POLITYKA.PL pozostał miejscem wartościowej wymiany poglądów, gdzie toczą się dyskusje, nawet zażarte, ale pozbawione mowy nienawiści. Zależy nam na tym, abyśmy wzajemnie traktowali się z szacunkiem. Chcemy, aby POLITYKA.PL była miejscem wolnym od radykalizmów i anonimowej, bezsensownej brutalności.
 

Słowem: zapraszamy serdecznie do dyskusji na naszych forach internetowych, do wyrażania opinii, polemik, do ocen, ale w formie przyjętej między kulturalnymi ludźmi. Kto chce się wyżyć – zapraszamy na inne portale. Być może to walka z wiatrakami, ale spróbujemy. Mamy dość językowych i emocjonalnych śmieci zasypujących plac wolności, jakim miał być i może być internet.

Czy dla Centralnego Portu Komunikacyjnego istnieje biznesowe uzasadnienie?

(13)
Czy dla Centralnego Portu Komunikacyjnego w Baranowie istnieje w ogóle jakiekolwiek biznesowe uzasadnienie?
  • 2018-06-19 14:30 | kalder

    Gdzie tu ryzyko?

    Po sukcesie Radomia, setkach elektromobili schodzących dziennie z linii produkcyjnych i promach spuszczanych na wodę co kwartał, przyszła pora na nową Gdynię.

    Zawrót głowy od sukcesów ...
  • 2018-06-19 15:12 | woytek

    Re:Czy dla Centralnego Portu Komunikacyjnego istnieje biznesowe uzasadnienie?

    Trzeba koniecznie budować nowy port lotniczy , zakładając z góry jego możliwośc powiększania do potrzebnych rozmiarów.
    Taka hybrydowa konstrukcja, jak klocki Lego, powinna dawać taka mozliwość powiększania portu lotniczego o kolejne terminale.
    Okęcie nie daje takiej mozliwosci rozbudowy , ponieważ jest za blisko miasta.
  • 2018-06-19 15:54 | Sceptyczny

    Re:Czy dla Centralnego Portu Komunikacyjnego istnieje biznesowe uzasadnienie?

    Tu nie ma żadnego ryzyka porażki biznesowej.
    Porażka biznesowa jest pewna, na 100%.
  • 2018-06-19 17:20 | Aspiryna

    Re:Czy dla Centralnego Portu Komunikacyjnego istnieje biznesowe uzasadnienie?

    Wiekszosc ruchu lotniczego w Polsce napedzana jest przez Polakow pracujacych w roznych krajach Unii Europejskiej. Ich ilosc chyba juz specjalnie nie wzrosnie, a moze nawet zmaleje (Brexit!)...
  • 2018-06-19 18:17 | azur

    Re:Czy dla Centralnego Portu Komunikacyjnego istnieje biznesowe uzasadnienie?

    Budowa olbrzymiego lotniska dla jednego karzełka nie ma najmniejszego sensu. Jak zwykle zapłacą obywatele.
  • 2018-06-19 18:32 | &

    Re:Czy dla Centralnego Portu Komunikacyjnego istnieje biznesowe uzasadnienie?

    Niepotrzebne jest to lotnisko Polakom, ktorzy woleliby zatrzymac ogromne polacie ziemii rolniczej i za te ogromne pieniadze miec rozwiniete sieci autobusowe i pociagowe, ktore zostaly zlikwidowane. To bedzie wyrzucenie pieniedzy w bloto. Jezeli NATO potrzebuje lotniska to niech je byduje na swojej Ukrainie.
  • 2018-06-20 12:39 | nikc

    Re:Czy dla Centralnego Portu Komunikacyjnego istnieje biznesowe uzasadnienie?

    Biznesowe uzasadnienie istnieje dla nieistniejącego CPK. Jeżeli rzecz skończy się na etapie snucia planów, ekspertyz, referendów, spekulacji gruntami, to parę biznesów się na tym pożywi, póki jeszcze będą jakieś fundusze z Junii do podziału. Gorzej, jeżeli znajdzie się ktoś, kto będzie miał moc doprowadzenia całęj tej zabawy do etapu bardziej zaawansowanego niż położenie kamienia węgielnego. Jakiś kamień węgielny jeszcze się pewnie w RP znajdzie, albo się go w ostateczności zaimportuje z Rosji lub z Chin. Natomiast już każdy kilogram cementu ponad to oznaczał będzie dla pzyszłych pokoleń podatników przekształcenie wiszącego nad nimi megazadłużenia w hiperzadłużenie. Niby niewielka różnica - oba rodzaje zadłużenia są niespłacalne, ale ktoremuś z przyszłych pokoleń nerwy mogą puścić i odeśle pomysłodawców CPK tam, gdzie ich miejsce ... Przyszłe pokolenie mogą jednak spać spokojnie - perspektywa, że Niemcy pozwolą polskiemu rządowi na stawianie jakiegokolwiek większego portu w odległości o rzut beretem od berlińskiego (w końcu kiedyś ukończonego) lotniska jest rojeniem z dziedziny gier komputerowych fantasy; polskiej specjalności BTW.
  • 2018-06-20 12:51 | Emirati

    Re:Czy dla Centralnego Portu Komunikacyjnego istnieje biznesowe uzasadnienie?

    Koncepcja modulowefgo (typu Lego) lotniska to mrzonka.
    Jeden pas startowy to ok 30-40 mln pax rocznie przy operowaniu 24/7
    Dla 200 mln potrzeba by okolo 6-8 pasow startowych z infrastruktura. co trzeba juz dzis zarezerwowac bo nowego pasa z terminalem nie da sie ot tak dodac do istniejacego lotniska.
    Oczywiscie pasy nie powinny sie przecinac jak obecnie.
    Poza tym taka ilosc (200mln) paxow trzeba by podzielic na kilka terminali co znaczaco wplynie na wielkosc powierzchni przedsiewziecia.
    Czyli juz dzisiaj trzeba zabezpieczyc teren pod docelowa wielkosc lotniska i juz dzis trzeba miec plan calego przedsiewziecia - koszt!

    Tylko tranzyt moze zapewnic dla jednej lokalizacji tak ambitne osiagi.
    Skad wezmiemy paxow? Firmy przewozace powyzej 50 mln i bazujace na tranzytach mozna policzyc na palcach jednej reki.
    Przyklad to tak na prawde tylko Emirates bo juz KLM sam nie wytrzymal i musial wejsc w alians z Air France a Qatar czy Ethihad sa pompowane pieniedzmi z zewnatrz.

    Podstawa funkcjonowania duzych przewoznikow narodowych jest ruch do/z danego punktu. W Niemczech byl kiedys hub - Frankfurt. Obecnie duza czesc ruchu poszla za pasazerem i teraz z kazdego portu w Niemczech mozna poleciec i krotko i daleko! a siatki sie uzupelniaja.

    Praktycznie biznes mozna zrobic tylko na dalekim dystansie bo na krotkim to po pierwsze nikt nie bedzie sie tlukl wiecej jak 50 kilometrow na lotnisko a po drugie low costy juz dawno pozamiataly. W sumie na dalekim dystansie bez solidnego dokapitalizowania LOT-u nie ma zadnej mozliwosci konkurowania ani z cena ani z jakoscia dostepnych uslug.

    Nawet przy podwojeniu floty LOT nie bodzie w stanie zaoferowac konkurncyjnej siatki na daleki wschod czy ameryke.
    Pax nie wybierze linii ktora oferuje 3 polaczenia w tygodniu ale linie oferujaca trzy polaczenia dziennie!

    Krotko mowiac dla zaspokojenia mocarstwowych ambicji trzeba nalozyc jakis dodatkowy podatek albo znalezc sobie zrodelko duzej bezinteresownej kasy plynacej w sposob ciagly do narodowego przewoznika i do portu lotniczego przez najblizsze 20 lat.
    Inaczej mozemy sobie dac spokoj z CPK
  • 2018-06-20 15:21 | miasto

    Re:Czy dla Centralnego Portu Komunikacyjnego istnieje biznesowe uzasadnienie?

    Na razie mamy Okęcie i Modlin. Okęcie jest zapełnione, ale ma jeszcze w rezerwie miejsce, nawet zakładając przepustowość samych T1 i T2. Pasy startowe mają jeszcze duży zapas. Na Heathrow samoloty z kolejki startują co 60 sekund z zegarkiem w ręku. Tam są dwa pasy, to fakt, ale Okęcie do wyczerpania "zasobów czasowych" swojego głównego pasa ma jeszcze daleko. No i nie zapominajmy o Modlinie. Wadą "tanio-lotniska" jest transport na/z. Pod terminal miały podjeżdżać pociągi, ale jak to u nas skończyło się na zapowiedziach. I właśnie z tego powodu przypuszczam, że pomijając chore założenia przepustowości CPK, to właśnie transport z Warszawy, czy Łodzi na lotnisko i z powrotem będzie piętą achillesową tego projektu.

    CPK ma sens jeśli będzie budowane stopniowo (czyli najpierw ze 2 terminale, potem nic, bo dużego ruchu i tak nie będzie), ale od razu z doskonałą komunikacją. A to oznacza te szybkie pociągi z Warszawy (buhahaha) oraz zapowiadane poszerzenie autostrady A2 na odcinku Warszawa-Baranowo. Rząd chce 4 pasów w każdą stronę, co jest bzdurą, bo trzeba by robić ją od nowa, projektowano ją podobno pod trzy pasy (choć patrząc na niektóre obiekty mostowe nad A2 i to jest dla mnie wątpliwe), ale i tych nie ma. Są za to gigantyczne korki tworzące się nie tylko przez częste kolizje, ale też przez nieczynne od 2012 roku !! bramki, których nie ma (oto Polska w pigułce - bramki których nie ma powodują realne korki :).

    Co to oznacza dla mnie, jako pasażera często korzystającego z Okęcia? Latam dość często, czasem na tzw. "jedniodniówki", co z CPK będzie prawie niemożliwe, przynajmniej bez sprawnej komunikacji. Podobnie wygląda zdanie wielu ludzi latających biznesowo z WAW do Europy. Czekając na (standardowo) opóźniony lot WRO-WAW rozmawiałem też z pasażerem z Wrocławia (częste loty do Stolicy), dla którego lot do CKP będzie nieopłacalny, zresztą podobnie jak lot z Katowic-Pyrzowic, a po dokończeniu brakujących odcinków S7 GDA-WAW i WAW-KRA także z tych miast. Tak więc CPK moim zdaniem utrudni biznesową komunikację lotniczą z Europą (nie chodzi o loty w klasie biznes, tylko o loty na 1, 2 dni w sprawach biznesowych) oraz zabije loty krajowe, może poza Szczecinem i Rzeszowem. Karzełek zamiast urosnąć wykituje? Oby nie, choć zawsze należy się bać, gdy idea jest ważniejsza niż zdrowy rozum.
  • 2018-06-21 08:08 | dziunka1

    Re:Czy dla Centralnego Portu Komunikacyjnego istnieje biznesowe uzasadnienie?

    CPK nie jest wam,towarzysze potrzebny. Nam tak.
  • 2018-06-21 17:58 | Aspiryna

    Re:Czy dla Centralnego Portu Komunikacyjnego istnieje biznesowe uzasadnienie?

    Czy "dziunka" wypowiada sie w imieniu PiSowskich aparatczykow? Potrzebujecie "Misia" na wielka skale??
  • 2018-06-21 18:55 | Krzysztof49

    Re:Czy dla Centralnego Portu Komunikacyjnego istnieje biznesowe uzasadnienie?

    Pomysł jest bezsensowny.Realna liczba pasażerów może zostać "obsłuzona" przez porty w Modlinie i ew. Łodzi.po ich modernizacji. Szacunkowy koszt w/w działań stanowić będzie 50% obecnie przewidywanych kosztów CPK i najważniejsze -da się zrobić etapami!""
  • 2018-07-17 22:13 | Patagon

    Re:Czy dla Centralnego Portu Komunikacyjnego istnieje biznesowe uzasadnienie?

    Lot byly juz tuskowy bankrut przewiezie w tym roku ok 15mln pasazerow, lotmisko Chopina ma zdolnosc obsluzyc 20 mln. Ogolem w pl w minionym rpku 2017 zostalo odprawionych 45 mln pasazerow. Trzeba rozumiec roznice hubu miedzy przewoznikiem. Kiedys Singapur czy emirates startowaly od zera i naszym wypadku tez chodzi o pieniadze. bedziemy tansi niz niemcy stad ta nagonka na ten hub. Chopin odebral spora czesc rynku holandii na transport polskich kwiatow przez ups czy fedex dlatego nalezy myslec o odprawach towarow do azji. taki hub da prace ponad 60 tys ludzi nie mowiac o niezliczonych formach jakie powstaja zawsze wokol takich hubow.