Resort obrony ogłosił właśnie plan zakupu 26 nowych śmigłowców dla polskiej armii, w wersjach transportowej, ratowniczej i do zwalczania okrętów podwodnych. Zdaniem ekspertów ich wartość wraz z wyposażeniem dodatkowym i programem szkoleniowym może sięgnąć 4 mld zł. Przedstawiamy najpoważniejszych kandydatów i "emerytów", których zastąpią nowe maszyny.
Agusta Westland/materiały prasowe
AW 149 to konstrukcja wręcz spod igły. Pierwszy oblot śmigłowca miał miejsce zaledwie trzy lata temu.
Forum
Amerykański Black Hawk, czyli produkowany także w Polsce (Mielec) przez koncern Sikorsky Aircraft Corp. UH - 60. To drugi z najpoważniejszych pretendentów.
Reuters/Forum
UH - 60 wielokrotnie sprawdzał się w boju. Po raz pierwszy podczas amerykańskiej interwencji w Grenadzie w 1983 r. Na zdjęciu: australijski Black Hawk podczas pokazów na lotnisku w pobliżu Melbourne.
Agusta Westland/materiały prasowe
Teoretycznie do rywalizacji o kontrakt może stanąć jeszcze NH Industries z wielozadaniowym NH 90.
Agusta Westland/materiały prasowe
NH 90 użytkuje kilkanaście krajów świata, w tym Oman i Nowa Zelandia.
Forum
Do wzięcia jest też inne dziecko firmy Sikorsky, czyli śmigłowiec S92, który ma być następcą Black Hawka.
Forum
W takiej kabinie mógł podróżować prezydent USA. Sikorsky zaoferował S92 Białemu Domowi, ale administracja Barracka Obamy zrezygnowała z zamówienia ze względu na koszty.