Rozdział VIII. Jak magazynować i transportować?
albertus engbers/PantherMedia

Dla naszej cywilizacji paliwa kopalne są niczym krew podtrzymująca ją przy życiu. Rolę układu krwionośnego odgrywa skomplikowana sieć infrastruktury służącej do przesyłu energii i transportu surowców energetycznych. Nic dziwnego, że pierwszy pojazd mechaniczny zasilany paliwem kopalnym niemal natychmiast po wynalezieniu znalazł zastosowanie do przewozu urobku w kopalniach, a sieć kolejowa stała się kluczem do zaopatrzenia gospodarki w węgiel. Także dziś wozi się go koleją, choć już nie w takiej skali i raczej na krótkie dystanse. Większa część podróżuje statkami, bo w handlu surowcami energetycznymi odległość przestała odgrywać rolę. Producenta i konsumenta paliw mogą dziś dzielić tysiące kilometrów.

Funkcjonują dwa obszary handlu węglem kamiennym – rejon Pacyfiku, gdzie dwaj najwięksi eksporterzy, Australia i Indonezja, zaopatrują odbiorców w Azji, zwłaszcza Japonię, Koreę, Chiny, Indie. Drugim rejonem jest Atlantyk, gdzie eksporterzy z Ameryki i Afryki (RPA) zaopatrują odbiorców w Europie.

Pełną treść tego i wszystkich innych artykułów z POLITYKI oraz wydań specjalnych otrzymasz wykupując dostęp do Polityki Cyfrowej.

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj