Męskość: wielkie zagubienie
Rambo odchodzi
Kim jest współczesny mężczyzna.
Leigh Bowery – portret Luciana Freuda (1922–2011)
The Lucian Freud Archive/Bridgeman Images

Leigh Bowery – portret Luciana Freuda (1922–2011)

W 2010 r. w chińskim konkursie piosenki „Happy boy” wystąpił nastolatek Liu Zhu. Ubrany w tęczową bluzkę i niebieskie rurki, wyglądał jak piękna dziewczyna. Miał damski głos i długie włosy. Jego występ był trzykrotnie przerywany przez jurorów. Kwestionowali oni płeć uczestnika i grozili rewizją osobistą. Pomimo tych niedogodności Liu wykonaniem skomponowanej przez siebie piosenki podbił serce publiczności i zyskał natychmiastową sławę. Jego zdjęcia w kobiecej stylizacji opanowały internet.

„Fenomen sztucznej kobiety” (z chińskiego: weiniangxianxiang) – zniewieściałych mężczyzn, którzy wyglądają bardziej kobieco i pociągająco od kobiet, wywołuje w Państwie Środka nie lada oburzenie. Krytycy twierdzą, że jest to dowód na śmierć męskości, która pociąga za sobą potężne zagrożenie dla państwa narodowego.

Kryzys męskości spektakularne żniwo zbiera w USA, Europie, a także w Polsce. Zgodnie z wynikami sondażu przeprowadzonego w 2012 r. przez TNS OBOP na zlecenie jednego z producentów wódki ok. 40 proc. kobiet i tyleż samo mężczyzn uważa, że mamy z nim do czynienia w naszej ojczyźnie. 

Jak zauważa socjolog prof. dr hab. Zbyszko Melosik z Zakładu Socjologii Edukacji Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, „niegdyś mężczyzna niczym granitowy pomnik uosabiał stabilność, racjonalność i bohaterstwo”, i tak też się zachowywał.

Pełną treść tego i wszystkich innych artykułów z POLITYKI oraz wydań specjalnych otrzymasz wykupując dostęp do Polityki Cyfrowej.

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj