Ja My Oni

Internet: ułatwia rozmowę czy raczej jej szkodzi

Skróty to wynalazek stary jak samo pismo. Skróty to wynalazek stary jak samo pismo. 123 RF
Co i jak człowiek wyraża w internecie.
Zagadka: jakie zdanie kryje się w emotikonach?AŻ/Polityka Zagadka: jakie zdanie kryje się w emotikonach?

Na początek zagadka: na ilustracji obok widać emotikony, które układają się w zdanie. Spróbuj je rozszyfrować. Prawidłowe znaczenie pod artykułem.

***

Najpierw ludzie odkryli wyszukiwarki, później media społecznościowe, a teraz komunikatory na smartfony, czyli aplikacje do wymiany wiadomości, zapewniające kontakt z najbliższymi i skracające dystans do tych jeszcze obcych. To trzy momenty kulminacyjne w rozwoju wirtualnej komunikacji. Tendencja jest oczywista – niegdyś treści internetowe człowiek niemal wyłącznie przyswajał, teraz je tworzy. Niby wertuje sieć w poszukiwaniu odpowiedzi na swoje pytania, ale przede wszystkim śledzi, co robią inni, dyskutuje, szuka kontaktu. Na szkoleniach z zakresu obsługi sieci słyszy zresztą taką nowomowę: trzeba wchodzić z czytelnikiem w interakcje, podsuwać mu treści, które angażują. Czyli zatrzymują uwagę, prowokują, skłaniają do reakcji. Brzmi bezdusznie, ale działa. Mniej bezduszna wydaje się dewiza Marka Zuckerberga, który przy każdej sposobności podkreśla, że people are not users – ludzie to nie użytkownicy. W sieci powinni się zachowywać tak jak poza nią – gorąco się spierać, nawiązywać relacje, przyjaźnie. A giganci tacy jak Zuckerberg mają im tylko dostarczać narzędzia.

I tak się dzieje. Co minutę użytkownicy sieci razem wzięci wysyłają średnio 200 mln e-maili. Wykonują ok. 2 tys. połączeń za pośrednictwem Skype’a. Użytkowników serwisów społecznościowych i najrozmaitszych aplikacji od dawna liczy się w milionach. Dla zdolności percepcyjnych człowieka to rzecz jasna nie lada wyzwanie. Treści publikowanych na Facebooku jest tyle, że na każdą poświęca maksymalnie trzy sekundy – szacują pracownicy serwisu.

Ja My Oni „Jak się dogadać” (100110) z dnia 01.08.2016; Jak się porozumiewać; s. 109
Reklama