Jak komunikować swoje potrzeby

Tylko cztery kroki
Jak wyrazić swoje potrzeby, aby inni je uwzględniali.
Potrzeby mają wszyscy. Podobnie jak strategie, by je zaspokoić, które często błędnie nazywają potrzebami. Jak odróżnić jedne od drugich?
Mirosław Gryń/Polityka

Potrzeby mają wszyscy. Podobnie jak strategie, by je zaspokoić, które często błędnie nazywają potrzebami. Jak odróżnić jedne od drugich?

„Niewiele osób umie wyrażać swoje potrzeby, większość gra w grę „Kto ma rację?”, „Czyje na wierzchu” – wynika z ponad 50-letniej praktyki psychologa dr. Marshalla Rosenberga (1924–2015), twórcy Porozumienia bez Przemocy (ang. Nonviolent Communication – NVC). Zazwyczaj bowiem ludzi od dziecka uczy się rywalizować, oceniać i żądać. Rosenberg – także działacz na rzecz pokoju (w wielu obszarach dotkniętych wojną m.in. w Nigerii i Sierra Leone) – uczył komunikacji uczniów, nauczycieli, menedżerów, pracowników służby zdrowia, policji i przedstawicieli rządów.

Pełną treść tego i wszystkich innych artykułów z POLITYKI oraz wydań specjalnych otrzymasz wykupując dostęp do Polityki Cyfrowej.

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj