Osoby czytające wydania polityki

„Polityka”. Największy tygodnik w Polsce.

Wiarygodność w czasach niepewności.

Subskrybuj z rabatem
Paszporty POLITYKI

Krystian Lupa

Kreator Kultury: Krystian Lupa

Łukasz Giza / Agencja Gazeta
Nagroda za wielkie dzieła teatralne, które są dowodem na to, że scena może być miejscem odkrywania prawd o człowieku i świecie.

Tytuł Kreatora Kultury otrzymał w tym roku Krystian Lupa – za wielkie dzieła teatralne, które są dowodem na to, że scena może być miejscem odkrywania głębokich prawd o człowieku i świecie, a także przestrzenią nieograniczonej wolności twórczej. Za kontynuowanie i utrwalanie w świecie tradycji polskiego teatru. Za wychowanie kilku pokoleń wybitnych uczniów.

Krystian Lupa urodził się 1943 r. w Jastrzębiu Zdroju. Reżyser, scenograf, pisarz, wychowawca kilku pokoleń aktorów i reżyserów (od 1983 r. jest wykładowcą macierzystej PWST w Krakowie).

Zaczynał w Teatrze im. C.K. Norwida w Jeleniej Górze, by w następnych latach związać się z krakowskim Starym Teatrem, wrocławskim Teatrem Polskim i warszawskim Teatrem Dramatycznym. Tam powstały jego najlepsze, zaliczane do wąskiego grona arcydzieł, spektakle: „Marzyciele” według Roberta Musila, „Malte” według Rainera Marii Rilkego, „Dama z jednorożcem” i „Lunatycy” według Hermanna Brocha, przede wszystkim zaś przedstawienia według tekstów Thomasa Bernharda: „Kalkwerk”, „Immanuel Kant”, „Rodzeństwo” i „Auslöschung/Wymazywanie”.

Przez lata Lupa zafascynowany był badaniem punktów przełomu, momentów kryzysu, w których przestają obowiązywać dotychczasowe systemy wartości i w bólach tworzą się nowe. Z czasem artystę coraz bardziej zaczął nurtować temat mistyfikacji i zakłamań nieobcych zwłaszcza jednostkom twórczym. Tego m.in. dotyczą jego najnowsze spektakle: warszawskie – „Niedokończony utwór na aktora” według „Sztuki hiszpańskiej” Yasminy Rezy oraz „Mewy” Antoniego Czechowa i „Na szczytach panuje cisza” Thomasa Bernharda, oraz krakowskie – „Zaratustra” według „To rzekł Zaratustra” Fryderyka Nietzschego i „Nietzsche. Trylogia” Einara Schleefa oraz „Factory 2”, oparty na wspomnieniach postaci związanych ze słynną nowojorską Fabryką Andy’ego Warhola.

Swoim uczniom – a są nimi najwybitniejsi polscy reżyserzy od Krzysztofa Warlikowskiego i Grzegorza Jarzyny poczynając, na Janie Klacie i Mai Kleczewskiej kończąc – przekazał przekonanie, że teatr jest sposobem poznania głęboko ukrytych prawd o człowieku i świecie, przestrzenią nieograniczonej wolności twórczej. W tym roku został uhonorowany prestiżową Europejską Nagrodą Teatralną, przyznawaną największym mistrzom teatru przez międzynarodowe grono krytyków.

Reklama

Czytaj także

null
Ja My Oni

Jak dotować dorosłe dzieci? Pięć przykazań

Pięć przykazań dla rodziców, którzy chcą i mogą wesprzeć dorosłe dzieci (i dla dzieci, które wsparcie przyjmują).

Anna Dąbrowska
03.02.2015
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną