O Polityce

Sacrum Profanum 2016

Sacrum Profanum / mat. pr.
Alchemia muzyki współczesnej

Pewien krakowski festiwal można określić jednym słowem – alchemia. W fizycznym świecie symbol wiedzy niemożliwej, w świecie myślowym rozkład i synteza, niezliczona liczba kombinacji zmierzających ku mistycznej przemianie. Nowe Sacrum Profanum to wielowątkowa kompozycja XX-wiecznej muzyki nurtu akademickiego, szalonej awangardy i indie classical. Estetyczna i intelektualna przygoda najwyższej próby potrwa od 1 do 8 października.

„Sacrum Profanum nie przestaje zaskakiwać. Mieszanka pozornie skrajnych wątków muzycznych łączy się tutaj w jedną, spójną substancję” – mówi Izabela Helbin, dyrektor Krakowskiego Biura Festiwalowego. „Festiwal nieustannie ewoluuje. 14. edycja to nie tylko cykl intrygujących koncertów, ale także szereg wydarzeń towarzyszących – panele dyskusyjne, wystawy i spotkania z artystami. Wszystko to pod jednym szyldem – Sacrum Profanum 2016, który na 8 dni zmieni Kraków” – dodaje Helbin.

Osiem dni, dziewięć koncertów, w tym dwie opery, i niezmierzona różnorodność muzyki współczesnej – oto nowe oblicze Sacrum Profanum. Zacznijmy od tego, bez czego festiwal nie mógłby istnieć – muzyki XX-wiecznej. Po pierwsze i drugie: Karlheinz Stockausen i Luciano Berio. Pierwszy tworzył rzeczy przesuwające granice poznania, np.: Für kommende Zeiten z 1970 roku, który powstaje w toku wspólnych spotkań i przygotowań muzyków. Drugiego kompozytora – Berio, usłyszymy dwukrotnie: obok Stockhausena, na zamknięcie festiwalu (8.10.) zabrzmi Laborintus II, synteza sztuk zamknięta w muzyce. Ictus Ensemble wykona partie instrumentalne, zaś Mike Patton wokalne.

Inne oblicze Berio poznamy 2 października. Jego dwa utwory w wykonaniu ansamblu musikFabrik – subtelna instrumentacja przedarta surowym głosem (Naturale) i rysowana dźwiękiem abstrakcyjna, harmonijna grafika (Points on the Curve to Find) zestawione będą z kompozycjami Marcina Stańczyka, utytułowanego kompozytora młodego pokolenia – zamówieniem festiwalu oraz utworem Blind Walk, którego publiczność wysłucha z opaskami na oczach.

Po trzecie wreszcie, zmarły w styczniu Pierre Boulez, któremu hołd odda 3 października Ensemble InterContemporain w utworze samego mistrza zatytułowanym Sur incises. Ta intensywna kompozycja opowiada o istocie muzyki – brzmieniach, harmoniach i przestrzeni.

Elementem, który sięga głęboko w przeszłość jest opera, na Sacrum Profanum w dwóch odsłonach – dźwiękonaśladowczej, skierowanej do dzieci do trzeciego roku życia Korall Koral (trzy spektakle w sobotę, 8 października) oraz w Folie à Deux autorstwa Emily Hall do libretta Sjóna z udziałem doskonale znanej krakowskiej publiczności Miry Calix (6.10.).

Drugim nurtem Sacrum Profanum będzie awangarda, bawiąca się tradycyjnym pojmowaniem muzyki. Pierwsza część koncertu 3 października – przed Sur incises Ensemble InterContemporain wykona dzieła Mai Ratkje oraz Agaty Zubel. Concerto for Voice (moods IIIb) spaja odarty z czytelnej artykulacji głos Norweżki z hałaśliwie rozpisaną partią instrumentów. Natomiast w czysto instrumentalnej, napisanej dla założonego przez Bouleza zespołu kompozycji Double Battery Agaty Zubel toczy się nieustanny spór między nachalnym chrobotem orkiestry, a szalonymi klarnetami basowymi.

Jest także coś spoza stricte muzycznego idiomu – Rondo znaczy koło, wystawa, przygotowana wspólnie z Galerią Bunkier Sztuki, prezentująca twórczość Anny Zaradny, kompozytorki i artystki sztuk wizualnych. Od 17 września do 10 grudnia 2016 roku w Bunkrze Sztuki.

Otwierający tegoroczny festiwal Sacrum Profanum koncert 1 października to hołd dla niezależności i inspiracji: Bedroom Community vs. Bedroom Community. Muzycy z islandzkiego kolektywu wykonają dzieła związanych z grupą kompozytorów. Nie zabraknie też polskiego akcentu – na scenie obok Nico Muhly’ego, Nadii Siroty, Daníela Bjarnasona czy Valgeira Sigurðssona ujrzymy Spółdzielnię Muzyczną i Barbarę Kingę Majewską.

7 października wielki Mike Patton po raz pierwszy. Przed koncertem wraz ze skrzypkiem i kompozytorem Eyvindem Kangiem oraz orkiestrą Sinfonietta Cracovia zaprezentują materiał z albumu Virginal Co-Ordinates, czyli fuzję muzyki improwizowanej ujętej w organizujące ramy klasyki.

To nie wszystkie wydarzenia tworzące substancję Sacrum Profanum 2016. Już niedługo informacje o kolejnych punktach programu.

Organizatorami festiwalu są Miasto Kraków i Krakowskie Biuro Festiwalowe. Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Sacrum Profanum 2016

1-8 października, Kraków

Więcej na: www.sacrumprofanum.com

Reklama
Reklama