O Polityce

Festiwal Misteria Paschalia – przystanek/kierunek Francja

Misteria Paschalia. Kraków 10-17 kwietnia 2017 r.

Polityka
Gwiazdy muzyki dawnej w światowych premierach, dwa pasma programowe, nowe partnerstwa i miejsce koncertów.

Festiwal powraca w nowej formule, której założeniem jest prezentowanie programu skupionego wokół innego kręgu kulturowego i estetyki charakterystycznej dla wykonawstwa muzyki dawnej. Zmieniona formuła festiwalu zakłada zapraszanie wybitnych dyrektorów-rezydentów, którym powierzana będzie piecza nad programem i kształtem artystycznym. Pierwszym krajem jest Francja. W trakcie Wielkiego Tygodnia arcydzieła francuskiej i europejskiej muzyki dawnej przedstawią najsłynniejsze zespoły, dyrygenci i soliści z Francji oraz innych krajów Europy. Za program 14. edycji odpowiada czołowy francuski dyrygent, założyciel i dyrektor artystyczny zespołu Le Poème Harmonique, niezrównany Vincent Dumestre. Nowa edycja to także początek prestiżowej współpracy ze znaną i cenioną przez melomanów na całym świecie francuską telewizją Mezzo.

Główne pasmo festiwalu, czyli Vanitas (Marność) zainauguruje w Wielki Poniedziałek polska prapremiera wyjątkowego dzieła Claudia Monteverdiego: „Selva Morale e Spirituale” (10 kwietnia, kościół św. Katarzyny Aleksandryjskiej, godz. 20). Słynnym zespołem Le Poème Harmonique specjalizującym się w wykonawstwie muzyki XVII i XVIII wieku, rosyjskim chórem Musica Aeterna oraz solistami pokieruje dyrektor-rezydent festiwalu, Vincent Dumestre.

W Wielki Wtorek w kościele Bożego Ciała (11 kwietnia, godz. 20) zabrzmi muzyka kompozytorów francuskiego baroku: Michela Corrette’a, Marca-Antoine’a Charpentiera i Jeana Gillesa. Szczególnie interesująco zapowiada się „Messe des Morts” (Requiem) mało znanego w Polsce Jeana Gillesa. Będzie to pierwsze w Polsce wykonanie jego mszy żałobnej. Wykonawcami będą francuski zespół instrumentalny Capriccio Stravagante i Chór Capelli Cracoviensis, które poprowadzi francuski dyrygent Skip Sempé.

W Wielką Środę w kościele św. Katarzyny odbędzie się światowa prapremiera oratorium „Il terremoto” („Trzęsienie ziemi”) włoskiego kompozytora Antonia Draghiego. Obok międzynarodowego składu solistów usłyszymy Le Poème Harmonique i polską orkiestrą barokową Arte dei Suonatori, zespołami pokieruje Vincent Dumestre.

W Wielki Czwartek w Sali Audytoryjnej Centrum Kongresowego ICE Kraków zabrzmi monumentalne dzieło niemieckiego kompozytora Georga Philippa Telemanna – „Brockes-Passion”. Pasja Telemanna wykorzystuje popularny w baroku wierszowany tekst niemieckiego poety Bartholda Heinricha Brockesa, który stanowi parafrazę wątków wszystkich czterech Ewangelii. Pasję usłyszymy w wykonaniu cenionego francuskiego zespołu Ensemble Pygmalion, specjalizującego się w wykonawstwie historycznym. Zespół poprowadzi Raphaël Pichon, a w partii Ewangelisty wystąpi brytyjski tenor Robin Trischler.

Słynne „Stabat Mater” włoskiego kompozytora Giovanniego Battisty Pergolesiego zabrzmi w Wielki Piątek w Sali Audytoryjnej Centrum Kongresowego ICE Kraków. Obok Le Poème Harmonique pod kierunkiem Vincenta Dumestre’a i najlepszych francuskich solistów, usłyszymy słynną rosyjską sopranistkę, ulubienicę krakowskiej publiczności – Julię Lezhnevę.

Tradycyjnie już wielkosobotni koncert odbędzie się w Kopalni Soli „Wieliczka”, a konkretnie w znajdującej się 101 metrów pod ziemią zabytkowej Kaplicy św. Kingi. Usłyszymy „Stabat Mater” autorstwa XVIII-wiecznego włoskiego kompozytora, mistrza stylu galant – Luigiego Boccheriniego. Dzieło usłyszymy w wykonaniu francuskiego zespołu Le Concert de la Loge specjalizującego się w wykonawstwie muzyki XVIII wieku. Formacją pokieruje jej założyciel, skrzypek Julien Chauvin, partię sopranu wykona zaś portugalska sopranistka Eduarda Melo.

W Wielką Niedzielę w Sali Audytoryjnej Centrum Kongresowego ICE Kraków królować będzie muzyka wybitnego francuskiego kompozytora barokowego i wieloletniego dyrektora orkiestry przy wersalskiej Chapelle Royal - Michela Richarda de Lalande’a. Po raz pierwszy na świecie zostaną wykonane jego „Te Deum” i motety. Wykonawcami będą Le Poème Harmonique, Chór Capelli Cracoviensis oraz międzynarodowy skład solistów. Artystów poprowadzi maestro Vincent Dumestre.

W Poniedziałek Wielkanocny, na zakończenie festiwalu (Sala Audytoryjna ICE Kraków, godz. 20) podczas recitalu Arie e concerti zabrzmią najpiękniejsze fragmenty ze słynnych oper Antonia Vivaldiego, George’a Friderica Handla i Georga Philippa Telemanna. Francuskiemu Ensemble Matheus kierowanemu przez niezrównanego Jeana Christophe’a Spinosiego towarzyszyć będzie słynny koreańsko-kanadyjski kontratenor David DQ Lee.

Drugim pasmem koncertowym będzie Tenebrae (Ciemność), czyli cykl nastrojowych wieczornych koncertów (zawsze o godz. 23 w bazylice Bożego Ciała), będących prezentacją muzycznych opracowań francuskich kompozytorów, jakich dokonali do tekstów Lamentacji Jeremiasza. W Wielki Wtorek po raz pierwszy polska publiczność usłyszy „Leçons de Ténèbres Pour Le Mercredi Saint”, czyli „Ciemne jutrznie” Sébastiena de Brossarda. Dzieło wykonają francuskie zespoły: Le Quadrige oraz żeński chór Athenaïs. W Wielką Środę czeka nas światowa premiera „Leçons de Ténèbres Pour Le Jeudi Saint” Jeana Baptisty Gouffeta. Dzieło wykonają zespół Le Taylor Consort. Z kolei w Wielki Czwartek usłyszymy „Leçons de Ténèbres Pour Le Vendredi Saint” autorstwa Marca-Antoine’a Charpentiera i Michela Richarda de Lalande’a. Cykl Tenebrae powstaje przy współpracy z wersalskim Centre de Musique Baroque.

Więcej informacji na www.misteriapaschalia.com.

 

Reklama
Reklama