46. Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans
46. Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans 2–18 września 2011 Wrocław, Dolny Śląsk Andrzej Kosendiak – Dyrektor Generalny Paul McCreesh – Dyrektor Artystyczny
ff/Polityka

rgf/Polityka

Program 46. edycji Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans, która zaplanowana jest na trzy weekendy września 2011, zbudowana jest wokół trzech różnych tematów. Pierwszy z motywów, zatytułowany „Święci i grzesznicy”, przeniesie słuchaczy w okres średniowiecza. Zgodnie z założeniem, że jednym z nurtów tej części Festiwalu będzie opowiadanie historii, Schola Teatru Węgajty odtworzy średniowieczny dramat liturgiczny Ludus Danielis. Będziemy także gościć Benjamina Bagby’ego, który przyjmie rolę barda w swej wersji eposu Beowulf. Tradycje muzyczne dworów zaprezentuje Orlando Consort. Druga, najbardziej rozbudowana część Festiwalu będzie dotyczyła tematu, który ilustruje cytat pochodzący ze średniowiecznego hymnu gregoriańskiego Media vita in morte sumus (łac. Pośrodku życia jesteśmy w śmierci). Wątek ten rozpocznie Symfonia nr 8 Krzysztofa Pendereckiego Pieśni przemijania. Podczas Festiwalu pragniemy uczcić pamięć wielkiego polskiego kompozytora, który odszedł w 2010 roku – Henryka Mikołaja Góreckiego – zaprezentujemy jego Symfonię pieśni żałosnych. W roku 2011 minie dziesięć lat od okrutnych wydarzeń, które miały miejsce 11 września 2001 roku w Nowym Jorku. Rocznicę tragedii pragniemy upamiętnić koncertem Wrocławskiej Orkiestry Festiwalowej, które wykona refleksyjne dzieła Herberta Howellsa, Samuela Barbera oraz niezwykłą Symfonię nr 1 Elgara. Ta nowa orkiestra prowadzona przez dyrektora artystycznego Festiwalu – Paula McCreesha składać się będzie ze świetnych polskich muzyków oraz międzynarodowych gwiazd występujących gościnnie. Podczas Festiwalu odbędzie się również seria późnych koncertów wieczornych prezentujących recitale instrumentalne w najpiękniejszych kościołach Wrocławia. Nicholas Daniel i Pieter Wispelwey wykonają dzieła Brittena, Rachel Podger zaprezentuje utwory Bacha, w wykonaniu Henninga Kraggeruda zabrzmi twórczość Ysaÿe‘a. Festiwal będzie miał również zaszczyt gościć znakomitego, legendarnego klawesynistę – Gustava Leonhardta. Hasłem przewodnim kończącego Festiwal weekendu będzie: „Bohaterowie biblijni”. Festiwal zamknie arcydzieło Felixa Mendelssohna-Bartholdy‘ego – Eliasz. Podczas tego koncertu połączone siły uznanych solistów, Gabrieli Consort & Players oraz Chóru Filharmonii Wrocławskiej poprowadzi dyrektor artystyczny Festiwalu Paul McCreesh.

PROGRAM 46 edycji Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans

2/3.09.2011 Piątek
godz. 00:00
Wrocław, Filharmonia Wrocławska, ul. Piłsudskiego 19

Beowulf – Benjamin Bagby                                                

Wykonawcy:
Benjamin Bagby – śpiew i harfa anglosaska
Program:
Beowulf  

3.09.2011 Sobota

godz. 19:00

Wrocław, Katedra Polskokatolicka św. Marii Magdaleny, ul. Szewska 10

 

Wszystkie krańce Ziemi.  Organum paryskie około 1200 roku

Wykonawcy:

The Orlando Consort:

Matthew Venner – kontratenor 

Mark Dobell – tenor

Angus Smith – tenor 

Donald Greig – baryton

Chóry Śpiewającej Polski

 Program:

Gaudens gaudebo in Domino (Chorał)

Kyrie – Christe redemptor (Winchester Troper)                                                      

Christus resurgens v. Dicant nunc (Notre Dame)

Beata viscera Marie virginis (Perotin)

Lux refulget (Polifonia akwitańska)

Alleluia v. Assumpta est Maria (Notre Dame)

Gaude virgo gloriosa (Akwitania)

Vetus abit littera (Notre Dame)

Alleluia v. Posui adiutorium (Perotin)

Procedenti puero (Notre Dame)

Viderunt omnes (Perotin)

Conditor alme siderum (Chorał)

 3.09.2011 Sobota

godz. 21:00

Wrocław, Kościół św. Stanisława, św. Doroty i św. Wacława

 

Ludus Danielis

Schola Teatru Węgajty

Program:

Ludus Danielis – dramat liturgiczny

4.09.2011 Niedziela
godz. 19:00

Wrocław, Katedra Polskokatolicka św. Marii Magdaleny, ul. Szewska 10

Głosy z Sanktuarium „na wyspie”: śpiewy paryskich eklezjastów (1180–1230)

Wykonawcy:

Sequentia

Benjamin Bagby – śpiew, harfa

Justin Bonnet – śpiew

Josep Cabre – śpiew

Vincent Pislar – śpiew

Wolodymyr Smishkewych – śpiew, organistrum

Michael Loughton Smith – śpiew

 

Program:

Wytworny kanclerz

Ave gloriosa virginum regina                                                               (sekwencja 1-głosowa) – Philippe le Chancelier (c.1165–1236)

Żarliwi chłopcy z miasta

Aurelianis civitas                                                                                  (conductus 1-głosowy) Paryż, Notre Dame (po 1236)

O varium fortune lubricum                                                                  (conductus 2-głosowy) Paryż, Notre Dame (wczesny wiek XIII)

Initium Sancti evangelii                                                                        (parodia 1-głosowa) Paryż, Notre Dame (wczesny wiek XIII)

Curritur ad vocem nummi                                                                    (conductus 3-głosowy) Paryż, Notre Dame (wczesny wiek XIII)

Anglia planctus itera                                                                            (conductus 1-głosowy) Paryż, Notre Dame (po 1189)

Bulla fulminante                                                                                  (conductus 3-głosowy/trop) Paryż, Notre Dame (wczesny wiek XIII)

Nowe brzmienie w kościołach paryskich

Descendit de celis                                                                 (organum 2-głosowe na śpiewie responsorialnym) Paryż, Notre Dame (około 1200)

Minor natu filius                                                                                   (conductus 1-głosowy) – Philippe le Chancelier

Zima vetus expurgetur                                                                         (sekwencja 1-głosowa) Paryż, Klasztor pw. św. Wiktora (połowa XII wieku)

Eros i ambicja

Sic mea fata canendo solor                                                                  (versus 1-głosowy) Hilarius of

Orleans (około XII wieku)

Veneris prosperis                                                                                 (conductus 2-głosowy) Paryż, Notre Dame (wczesny wiek XIII)

Vitam duxi                                                                                            (conductus 1-głosowy) Paryż, Notre Dame (wczesny wiek XIII)

Procurans odium                                                                                  (conductus 3-głosowy) Paryż, Notre Dame (wczesny wiek XIII)

Olim sudor Herculis                                                                             (sekwencja 1-głosowa z refrenem) – Pierre de Blois (c.1135–c.1203)

Nowy Rok

Festa ianuaria                                                                                      (conductus 3-głosowy) Paryż, Notre Dame (wczesny wiek XIII)

Annus renascitur                                                                                  (rondellus 1-głosowy) Paryż, Notre Dame (wczesny wiek XIII)

Novus annus hodie                                                                               (conductus 3-głosowy) Paryż, Notre Dame (wczesny wiek XIII)

 

 4.09.2011 Niedziela

godz. 21:00

Piwnica Świdnicka, Rynek-Ratusz 1

Brzmi przepysznie: Muzyka i ucztowanie w średniowiecznej i wczesnorenesansowej Europie

 Wykonawcy:

The Orlando Consort

Matthew Venner – kontratenor

Mark Dobell – tenor

Angus Smith – tenor

Donald Greig – baryton

Program:

CZĘŚĆ I: SALA

 

Francja około 12201363

In paupertatis predio                                                                                                  Anonim, Notre Dame, Paryż

 Chançonette / Ainc voir / A la cheminée / Par verité                                                Anonim, Kodeks Montpellier

 Nes que on porroit                                                                                                      Guillaume de Machaut

                                                                                                                                    (c.1300–1377)

 Anglia około 1330–1450

Apparuerunt apostolis v. Spiritus Domini                                                                   Anonim, Pierwszy manuskrypt z Opactwa Fountains

Nowell, nowell: The boarës head                                                                              Richard Smert (c.1400– c.1478)

Si quis amat                                                                                                                Anonim

Burgundia około 14261490

Adieu ces bons vins de Lannoy                                                                                   Guillaume Dufay (c.1397–1474)

Un franc archier                                                                                                          Loyset Compère (c.1445–1518)

 Sile fragor                                                                                                                   Loyset Compère

La plus grant chière                                                                                                    Anonim

 

CZĘŚĆ 2: KARCZMA 

Włochy około 14501500

Canto de cardoni                                                                                                         Anonim, pieśń   florencka                                                                                                                                  

Donna di dentro / Dammene un poco                                                                        Heinrich Isaac (c.1450–1517)

Canto di donne maestre di far cacio                                                                          Anonim, Karnawałowa pieśń

                                                                                                                                   florencka

Hiszpania i Portugalia około 1480-1530 / Spain and Portugal, c.1480-c.1530

La tricotea                                                                                                                   Anonim / Anon

Ave color vini clari                                                                                                      Juan Ponce (c.1480-1521)

Oy comamos y bebamos                                                                                            Juan del Encina (1468-1529)

Niemcy około 1500-1585 / Germany, c. 1500-c.1585

Von Eyern                                                                                                                    Matthias Greiter (1495-1550)

Von edler Art                                                                                                              Ludwig Senfl (c.1486-c.1543)

Trinkt und singt                                                                                                          Anonim / Anon

7.09.2011 Środa

godz. 19:00

Wrocław, Kolegiata Świętego Krzyża i św. Bartłomieja, pl. Kościelny

 Pieśni przemijania

Wykonawcy:

Stile Antico

Helen Ashby – sopran

Kate Ashby – sopran

Rebecca Hickey – sopran

Emma Ashby – alt

Eleanor Harries – alt

Carris Jones – alt

Jim Clements – tenor

Andrew Griffiths – tenor

Benedict Hymas – tenor

Will Dawes – bas

Oliver Hunt – bas

Matthew O’Donovan – bas

 

Program:

William Cornysh (1465–1523)                              Woefully arrayed  

William Byrd (c.1540–1623)                 Retire my soul

Martin Peerson (c.1572–1651)                             Man, dreame no more

Thomas Campion (1567–1620)                            Never weather beat’n sail

Robert Ramsey (c.1590–1644)                             How are the mighty fall’n

John McCabe (1939)                                             Woefully arrayed

William Byrd                                                                         Nunc dimittis

Thomas Tallis (1505–1585)                                  In pace

John Sheppard (c. 1515–1558)                             Media Vita

7.09.2011 Środa

godz. 21:30

Wrocław, Kolegiata Świętego Krzyża i św. Bartłomieja, pl. Kościelny

 Rachel Podger – recital skrzypcowy

Program:

Johann Sebastian Bach (1685–1750) – Sonata nr 2 a-moll BWV 1003

Heinrich Ignaz Franz von Biber (1644–1704) – Passacaglia g-moll z Sonaty nr 16 g-moll: Sonaty Anioła Stróża C.105

Johann Sebastian Bach – Partita nr 2 d-moll BWV 1004

 8.09.2011 Czwartek

godz. 19:00

Wrocław, Katedra Polskokatolicka św. Marii Magdaleny, ul. Szewska 10

H. M. Górecki – „Symfonia pieśni żałosnych”

Wykonawcy:

Ewa Vesin – sopran

Pieter Wispelwey – wiolonczela

Paweł Przytocki – dyrygent

Orkiestra Filharmonii Krakowskiej im. K. Szymanowskiego

Program:

Krzysztof  Penderecki (1933) – De profundis na orkiestrę smyczkową

W. Lutosławski (1913–1994) – Grave. Metamorfozy na wiolonczelę i orkiestrę smyczkową

Henryk Mikołaj Górecki (1933–2010) – Symfonia nr 3 – „Symfonia pieśni żałosnych” op. 36

8.09.2011 Czwartek

godz. 21:30

Wrocław, Kolegiata Świętego Krzyża i św. Bartłomieja, pl. Kościelny

Henning Kraggerud – recital skrzypcowy

Program:

Eugene Ysaÿe (1858–1931) – 6 Sonat na skrzypce solo op. 27

Sonata nr 1 g-moll 
Sonata nr 2 a-moll
Sonata nr 3 d-moll  – „Ballada”
Sonata nr 4 e-moll 
Sonata nr 5 G-dur 
Sonata nr 6 E-dur 

9.09.2011 Piątek

godz. 19:00

Wrocław, Katedra Polskokatolicka św. Marii Magdaleny, ul. Szewska 10

Krzysztof Penderecki – Symfonia nr 8 „Pieśni przemijania”

Wykonawcy:

Iwona Hossa – sopran

Agnieszka Rehlis – mezzosopran

Mariusz Godlewski – baryton

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Wrocławskiej

Chór Filharmonii Wrocławskiej

Jacek Kaspszyk – dyrygent

Program:

Krzysztof Penderecki (1933) – Symfonia nr 8 „Pieśni przemijania” 

9.09.2011 Piątek

godz. 21:30

Wrocław, Kolegiata Świętego Krzyża i św. Bartłomieja, pl. Kościelny

Nicholas Daniel – recital

Wykonawcy:

Nicholas Daniel – obój, rożek angielski

 Program:

Richard Wagner (1813–1883) – Solo na rożek angielski z dramatu „Tristan i Izolda” (III akt)

Carl Philipp Emanuel Bach (1714–1788) – Sonata a-moll na flet (w aranżacji na obój) H.562, Wq 132

Jorge García del Valle Méndez (1966) – Blue Water Dark Sky na obój i taśmę

Georg Philipp Telemann (1681–1767) – Fantazja nr 10 fis-moll na flet (w aranżacji na obój)
Benjamin Britten (1913–1976) – 6 Metamorfoz wg Owidiusza na rożek angielski solo op. 49

Marin Marais (1656–1728) – Les Folies d'Espagne nr 20 d-moll

 10.09.2011 Sobota

godz. 19:00

Wrocław, Kolegiata Świętego Krzyża i św. Bartłomieja, pl. Kościelny

 Pieśni pożegnania – muzyka niosąca ukojenie

 Wykonawcy:

Gabrieli Consort

 Program:

Orlando Gibbons (1583–1625) – Drop, drop slow tears

William Walton (1902–1983) – Drop, drop, slow tears (litania)

Robert White (+1574) – Christe qui lux es et dies (I)

James MacMillan (1959) – A child's prayer

John Sheppard (+1559) – In manus tuas

Jonathan Dove (1959) – Into thy hands

Thomas Morley (1557/8–1602) – Burial Sentences

Edward Elgar (1857–1934) – They are at rest

Herbert Howells (1892–1983) – Requiem

Charles Hubert Hastings Parry (1848–1918) – Lord, let me know mine end (ze zbioru Songs of Farewell)

 10.09.2011 Sobota

godz. 21:00

Wrocław, Kolegiata Świętego Krzyża i św. Bartłomieja, pl. Kościelny

 Pieter Wispelwey – recital wiolonczelowy

Program:

 Benjamin Britten (1913–1976) – Suity wiolonczelowe

 Suita wiolonczelowa nr 1 op. 72

Suita wiolonczelowa nr 2 op. 80

Suita wiolonczelowa nr 3 op. 87

 11.09.2011 Niedziela

godz. 15:00 i 17:00

Wrocław, Muzeum Pana Tadeusza, Rynek 6

 Gustav Leonhardt – recital klawesynowy

 Program:

Thomas Tomkins (1572–1656) – A sad Pavan for these distracted times

Johann Jacob Froberger (1616–1667) – Suita C-dur (Lamento na okoliczność śmierci Ferdynanda IV)

Johann Jacob Froberger – Tombeau de Monsieur Blancrocher

Louis Couperin (1626–1661) – Tombeau de Monsieur Blancrocher

Jean Henri d’Anglebert (1635–1691) – Prélude non-mesuré d-moll

Johann Caspar Ferdinand Fischer (1665–1746) – Chaconne a-moll z Suity nr 3 „Melpoméne”

Henry Purcell (1659–1695) – Suita nr 6 d-moll

Henry Purcell – Grounds e-moll i d-moll

Johann Caspar Kerll (1627–1693) – Toccata di durezze e ligature

Johann Sebastian Bach (1685–1750) – Suita f-moll BWV 823

Johann Sebastian Bach – Trzy małe preludia

Wilhelm Friedemann Bach (1710–1784) – Trzy polonezy

11.09.2011 Niedziela

godz. 19:00

Wrocław, Katedra Polskokatolicka św. Marii Magdaleny, ul. Szewska 10

 Nowy Jork 11 września 2001 in memoriam

Wykonawcy:

Orkiestra Festiwalowa

Henning Kraggerud – altówka

Nicholas Daniel – obój

Paul McCreesh – dyrygent

Program:

Herbert Howells (1892–1983) – Elegia na smyczki i altówkę op. 15 / (Henning Kraggerud – altówka solo)

Ralph Vaughan Williams (1872–1958) – Fantazja na temat Thomasa Tallisa

Samuel Barber (1910–1981) – Canzonetta na obój i smyczki

Edward Elgar (1857-1934) – Symfonia nr 1 As-dur op. 55

11.09.2011 Niedziela

godz. 21:30

Wrocław, Plac budowy Narodowego Forum Muzyki

 11 września 2001 in memoriam

 Wykonawcy:

Chór Filharmonii Wrocławskiej

Agnieszka Franków-Żelazny – dyrygent

 Program:

Paweł Łukaszewski (1968) – Lamentationes (światowe prawykonanie utworu napisanego na zamówienie Wratislavii Cantans)

 16.09.2011 Piątek

godz. 19:00

Wrocław, Katedra Polskokatolicka św. Marii Magdaleny, ul. Szewska 10

 Krzanowski, Górecki, Szymański

Wykonawcy:

Zespół Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia

Anna Szostak – dyrygent

 Program:

Henryk Mikołaj Górecki (1933–2010) – Euntes ibant et flebant

Andrzej Krzanowski (1951–1990) – Salve Regina

Paweł Szymański (1954) – In Paradisum deducant te angeli

Paweł Szymański – Miserere

Paweł Szymański – Phylakterion (światowe prawykonanie utworu napisanego na zamówienie Wratislavii Cantans)

 18.09.2011 Niedziela

godz. 19:00

Wrocław, Katedra Polskokatolicka św. Marii Magdaleny, ul. Szewska 10

 Felix Mendelssohn-Bartholdy – Eliasz

Wykonawcy:

Chór Filharmonii Wrocławskiej / Wrocław Philharmonic Choir

Gabrieli Consort & Players

Rosemary Joshua – sopran

Ann Hallenberg – mezzosopran

Robert Murray – tenor

Florian Boesch – bas

Paul McCreesh – dyrygent

 Program:

Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809–1847) – Eliasz op. 70

 Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans zastrzega sobie możliwość dokonywania zmian w programie.

 

 

 

Znajdź nas na: