Przemysły kultury i przemysły kreatywne stają się coraz ważniejszymi sektorami rozwiniętych gospodarek. Do przemysłów o długiej tradycji rynkowej, jak film, muzyka, media dołączają nowe - gry komputerowe, multimedia. Ich rozwój związany jest nie tylko z innowacjami technologicznymi otwierającymi nowe możliwości ekspresji przed kreatywnymi przedsiębiorcami. Zmieniają się także społeczeństwa i coraz bardziej cenią kulturę czasu wolnego, z którą wiąże się rosnący popyt na usługi i produkty przemysłów kultury.
Czy kulturowa produkcja komercyjna, zorganizowana w przemysły kultury i przemysły kreatywne powinna być wyłącznie przedmiotem gry popytu i podaży rozgrywanej na wolnym rynku? Czy też może powinna podlegać aktywnej polityce państwa? A jeśli tak, to czy rozwój przemysłów kultury powinien być domeną działania resortu gospodarki, czy też kultury? Czy w domenie „gospodarki kulturalnej” powinno uwzględniać się specyfikę narodową, czy też powinna ona być wolna od protekcjonizmu?
Jak zorganizowane są przemysły kultury w innych krajach? Do jakich doświadczeń możemy odwoływać się w Polsce? Czy odrodzenie rodzimego rynku filmowego jest wynikiem polityki państwa, wyrażającej się w działaniu takich instytucji, jak Polski Instytut Sztuki Filmowej, czy też może raczej jest dziełem przypadku?
Program seminarium:
1. Rozwój przemysłów kultury przemysłów kreatywnych, doświadzcenia zagraniczne i krajow, referat prof. Doroty Ilczuk (Pro Cultura);
2. Doświadczenia Polskiego Instytu Sztuki Filmowej, Agnieszka Odorowicz, dyrektor PISF
3. Na styku kultury i technologii, kilka uwag o rozwoju przemysłu gier komputerowych, Sławomir Kopeć, prezes Krakowskiego Parku Technologicznego.
4. Dyskusja.
Prowadzenie: Edwin Bendyk, Collegium Civitas, tygodnik POLITYKA.
Seminaria odbywają się w ramach kampanii społecznej „Kultura się liczy!” zainicjowanej przez Narodowe Centrum Kultury.