Asia-Europe Mediations
'Asia-Europe Mediations' to największe wydarzenie artystyczne w Polsce, prezentujące sztukę współczesną z 23 krajów Azji i 22 krajów Europy. Impreza rozpoczęła się 30 czerwca 2007 roku w Poznaniu i potrwa do 20 lipca.

W realizacji projektu weźmie udział kilkanaście instytucji sztuki w Poznaniu, oraz galerie z Łodzi i Warszawy. Kontynuacją programu będą wystawy i prezentacje w Berlinie, Hanowerze, w Dartingon w Wielkiej Brytanii, a w listopadzie 2007 zaplanowane są wystawy w Zendai MOMA w Szanghaju.

Ponad 200 artystów z obydwu kontynentów prezentować będzie prace z zakresu malarstwa, rzeźby, obiektu, instalacji, fotografii, mediów i sztuki performance. W Wyższej Szkole Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa rozpoczęła się wystawa "European Attitude", w trakcie której pokazane są prace młodych, odnoszących sukcesy artystów. Poruszają oni wątki istotne ze względu na kulturę Europy: relacje społeczne, rodzinę, równouprawnienie, historię, politykę oraz media i kulturę popularną. Sięgając głębiej ich prace odsłaniają wyobrażenie europejskiego raju, miłości, koncepcji czasu, a także tradycję europejskiej filozofii i religii. Natomiast w Muzeum Narodowym w Poznaniu rozpoczęła się wystawa "Asian Attitude", poświęcona sytuacji współczesnej Azji w aspekcie społeczeństwa, języków, problemów etnicznych i systemów wartości.

Wystawie w WSNHiD towarzyszyć będzie także konferencja, poświęcona tej tematyce.
 
Ponadto w ramach projektu w CK ZAMEK odbędzie się Międzynarodowy Festiwal Performance  EUROASIA Nova, wystawa współczesnego komiksu z Azji i Europy pt. KO-MIX oraz pokaz filmowy VIDEOSCREANING. W IF  Museum Inner Spaces  -  otwarcie Kolekcji Sztuki MONA Inner Spaces, w pięciu poznańskich galeriach  -  wystawy   artystów polskich, w Synagodze Nowej  -  wystawa   Izraelskiej Sztuki Wideo, w Internetowej City Gallery zaprezentowana zostanie sztuka multimedialna.

Zobacz: program "Asia-Europe Mediations"


Więcej informacji o imprezie na stronie internetowej: http://www.aem.art.pl/.

Organizator: IF MUSEUM Inner Spaces.
Współorganizatorzy: Wyższa Szkoła Nauk Humanistycznych I Dziennikarstwa, Muzeum Narodowe w Poznaniu.

Patronat honorowy:
Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego - Kazimierz Michał Ujazdowski
Prezydent Miasta Poznania - Ryszard Grobelny
Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego
FWPN - Fundacje współpracy polsko - niemieckiej

Patroni medialni: 
Rzeczpospolita, TVP Kultura, Polityka, Radio Merkury, Telewizja WTK, tutej.pl, Metropolia, Arteon, Czas Kultury, Obieg, Rita Baum, spam.art.p.

Dalszych informacji udziela:
Agnieszka Lewicka
Public Relations Manager
tel. (061) 85 84 396
0 697 691 314
agnieszka.lewicka@wsnhid.pl

Wyższa Szkoła Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa kształci studentów na sześciu kierunkach studiów, w tym aż czterech na poziomie magisterskim: politologia, socjologia, stosunki międzynarodowe, kulturoznawstwo; informatykę na poziomie inżynierskim a pedagogikę na poziomie licencjackim.
Uczelnia posiada bogatą ofertę studiów podyplomowych: Akademia trenera, Zarządzanie zasobami ludzkimi, Stosunki interpersonalne w środowisku pracy - aspekt psychologiczny, Negocjacje i sztuka dyplomacji, Marketing i doradztwo polityczne, Pozyskiwanie i rozliczanie funduszy z UE, Public relations oraz specjalną (we współpracy z ODN-Uni-terra) ofertę doskonalących i kwalifikacyjnych studiów podyplomowych dla nauczycieli obejmująca ponad 30 kierunków. Prowadzi także wspólnie z Instytutem Zachodnim studia doktorskie w zakresie historii najnowszej i nauki o polityce. Wykłady otwarte prowadzą tu m.in. Andrzej Olechowski, Krzysztof Mroziewicz, Filip Bajon, Władysław Bartoszewski.  Podczas specjalnych spotkań studenci mają także możliwość dyskusji z politykami, ludźmi kultury i sztuki. W gmachu uczelni na stałe znajdują się prace znakomitych artystów m.in.: Magdaleny Abakanowicz, obrazy Tadeusza Kantora, instalacje Andrzeja Banachowicza, Marcina Berdyszaka, Jarosława Modzelewskiego i wielu innych. WSNHiD jako jedyna w Polsce może pochwalić się freskami Leona Tarasewicza i Mariusza Kruka na ścianach Uczelni. Więcej informacji na http://www.wsnhid.pl/.


48 krajów Azji i 48 krajów Europy. Unikalna równowaga i być może jedyna pomiędzy dwoma kontynentami położonymi na jednej olbrzymiej platformie zwanej Euroazjatycką. Do tego szereg wysp zachowujących swoje niezwykłe tradycje. Globalizacja dociera wszędzie oferując postęp i zaglądanie w autonomiczne obszary. Zarazem wywołuje wiele zmian wewnętrznych, nieodwracalnych, tak iż to co kiedyś było spójne staje się konglomeratem tego co obecne przez tysiące lat i tego co zupełnie przypadkowe.

Powstaje jeszcze jeden nowy i wspólny świat wirtualny, dostępny z każdego punktu na ziemi. ( is this a real life, or is just phantasy.... Freddy Mercury). Współczesna, światowa gospodarka wyklucza możliwość przetrwania samodzielnie pojedynczego kraju. Wieżą Babel nie jest już jedno miasto, lecz jedna aglomeracja, której dzielnice łączą samoloty, a przystanki tramwajowe zastępują lotniska na których słyszy się wszystkie języki świata bez konieczności ich zrozumienia.

Bywało jednak  znacznie gorzej, gdy wojska Dżinghiskana, czy Aleksandra Wielkiego pozbawiały istnienia lokalne społeczności, po których w najlepszym razie pozostały jakieś ślady. Przemoc w dzisiejszych czasach nie jest już taka jednoznaczna. Coraz rzadziej praktykowana jest w formie militarnej. Wydaje się, że american way przedtem niż jakiś kraj zdobędzie się na oddech wolności, wyznacza już marzenia i cele nowych pokoleń. Uczymy słowa demokracja, odkrywając, że jego dwudziestowieczne znaczenie zmienia sens, w istocie przygotowując spolegliwą masę konsumentów do poddaństwa i dominacji mediów i rynku i globalnej władzy.

Sztuka definiująca się jako zwolenniczka wolności niezwykle chętnie ulega komercji, produkcji na sprzedaż. (I am priviate dencer..... Tina Turner). Powróćmy jednak do świata marzeń.

Gdyby wybrać z każdego azjatyckiego i europejskiego kraju po jednym artyście reprezentującym każdy kraj zebrała by się grupa 96 twórców. Artysta z Moskwy byłby wówczas reprezentantem Rosji kończącej się na Władywostoku. Każda więc wystawa skazana jest na pewną selektywność, bynajmniej nie na uproszczenia. ASIA EUROPA Mediations to cykl wystaw i spotkań pomiędzy obu kontynentami. Poprzednie, liczne wymiany począwszy od 2001*roku są podstawą do bardziej precyzyjnych decyzji i rozpoznawania obszarów wspólnych i tych, o których choćby z racji innej mentalności, tradycji religii i historii nie dowiemy się z żadnej książki. Mediacje nie zakładają ani
pragnienia dominacji, ani pragnienia przewagi. Wręcz przeciwnie: są ideą wzajemnego poznania i umożliwienia jak w zwierciadle przyglądnięcia się własnej tożsamości w obliczu innej sztuki. To raczej pragnienie zatrzymania tego co inne, a w przyszłości poszukiwania tego co wspólne.

Azja widziana oczami Europejczyka, to inna Azja niż ta w której żyją Azjaci. Również Europy widziana oczami Europejczyka, który widzi ją z perspektywy Azji , to już inna Europa. Tu pojawia się pytanie. Czy moje oczy, to jeszcze oczy Europejczyka, czy być może, a raczej to już pewne, oczy nie Europejczyka, ale jeszcze nie Azjaty. Czy istnieje więc jedna Azjatyckość? Czy istnieje jedna Europejskość?

Tomasz Wendland
Inner Spaces

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj