Nadsztuka
Artyści zostali wprzęgnięci w system oficjalnej sztuki, mogli pokazywać prace na tematycznych wystawach o tytułach: „Ulice Adolfa Hitlera”, „Pracujący naród”, „Koń”, „Wojna” czy też „Niemiecki rolnik – niemiecki kraj”.
„Koleżeństwo”, rzeźba Josefa Thoraka wystawiona przed pawilonem niemieckim na Wystawie Światowej w Paryżu, 1937 r.
AN/Süddeutsche Zeitung

„Koleżeństwo”, rzeźba Josefa Thoraka wystawiona przed pawilonem niemieckim na Wystawie Światowej w Paryżu, 1937 r.

Nadczłowiek i czysta germańskość. Ikoną III Rzeszy stała się monumentalna rzeźba „Koleżeństwo” Josefa Thoraka, zaprezentowana na pierwszej Wielkiej Niemieckiej Wystawie Sztuki w Monachium w 1937 r. Było w niej wszystko, co w czysto germańskiej rzeźbie być powinno: ponadnaturalnej wielkości muskularni mężczyźni, wręcz nadludzie, podają sobie ręce. Była afirmacją potęgi i czystości rasy. Po dodaniu kobiecej postaci została jeszcze w tym samym roku zaprezentowana przed niemieckim pawilonem na Wystawie Światowej w Paryżu.

Pełną treść tego i wszystkich innych artykułów z POLITYKI oraz wydań specjalnych otrzymasz wykupując dostęp do Polityki Cyfrowej.

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj