Sterowce, Lot L 59
Zeppelin - niemiecki sterowiec sztywny w locie, 1914 r.
Roger-Viollet/EAST NEWS

Zeppelin - niemiecki sterowiec sztywny w locie, 1914 r.

Sterowce

W momencie rozpoczęcia wojny sterowce, przy wszystkich wadach wielkiego aerostatu (stosunkowo mały udźwig, wrażliwość na zmienne warunki atmosferyczne, duża powierzchnia boczna, wrażliwość na zmiany ciśnienia atmosferycznego), były najbardziej zaawansowanymi maszynami latającymi. Techniczną supremację przez całą wojnę zachowały Niemcy – dzięki przełomowym konstrukcjom hrabiego Zeppelina. Były to przede wszystkim sterowce sztywne o długości ponad 150 m (typ M), pojemności zbiorników 22,5 tys. m sześc. i udźwigu ponad 9 ton.

Francja, Włochy, Wielka Brytania koncentrowały się raczej na budowie małych sterowców miękkich lub półsztywnych; w Wielkiej Brytanii zbudowano w czasie wojny 215 sterowców miękkich, przeznaczonych do zadań rozpoznawczych i eskortowania konwojów przez Atlantyk (np. typu SSZ – Sea Scout Zero o długości 44 m i udźwigu 605 kg), i jedynie 7 wielkich sterowców sztywnych.

Pełną treść tego i wszystkich innych artykułów z POLITYKI oraz wydań specjalnych otrzymasz wykupując dostęp do Polityki Cyfrowej.

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj