Warszawski most powietrzny
Alianckie próby wsparcia powstania.
Lotnisko w Brindisi, ładowanie zaopatrzenia dla powstańców warszawskich na pokład Halifaxa, sierpień 1944 r.
AN

Lotnisko w Brindisi, ładowanie zaopatrzenia dla powstańców warszawskich na pokład Halifaxa, sierpień 1944 r.

Loty. Plan Burza zakładał wsparcie lotnicze, którego miałoby udzielić przede wszystkim lotnictwo polskie. Biorąc pod uwagę jego realne siły oraz uwarunkowania techniczne i geograficzne, założenie to było dość iluzoryczne – szczególnie gdy chodzi o użycie brygady spadochronowej do desantu w Puszczy Kampinoskiej. W praktyce do dyspozycji była tylko 1586 Polska Eskadra do Zadań Specjalnych stacjonująca w Campo Cassale k. Brindisi, która 4 sierpnia 1944 r. liczyła 8 samolotów (5 Halifaxów i 3 Liberatory) i 7 załóg (w tym dwie ochotników, którzy zrezygnowali z przysługującego im po zakończeniu tury operacyjnej odpoczynku).

Tym niemniej po otrzymaniu 2 sierpnia wiadomości o wybuchu powstania, mimo sprzeciwu dowodzącego lotnictwem alianckim w obszarze śródziemnomorskim marsz. Slessora, podjęto decyzję o uruchomieniu pomocy lotniczej dla Warszawy. Pierwszy taki lot miał odbyć się w nocy z 4/5 sierpnia – do startu przygotowano 15 maszyn polskich i brytyjskich.

Pełną treść tego i wszystkich innych artykułów z POLITYKI oraz wydań specjalnych otrzymasz wykupując dostęp do Polityki Cyfrowej.

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj