Od pisania ikon do skandalów Wojny
W rosyjskiej rzeczywistości sztuka była tym ciekawsza, im słabsza stawała się władza. I w przeciwieństwie do dyktatorów – sztuka potrafi(ła) przetrwać.
Andriej Rublow: „Zwiastowanie” (1409 r.) – sztuka rosyjska na początku swej drogi
BEW

Andriej Rublow: „Zwiastowanie” (1409 r.) – sztuka rosyjska na początku swej drogi

Sztuka ikony. Kiedy poproszono tworzącego w Moskwie na przełomie XIV i XV w. Teofana Greka o narysowanie Hagia Sophii, ten odpowiedział, że nie da się w rysunku zamknąć wielkości tej świątyni, ale narysuje jej fragmenty, które pozwolą to sobie uzmysłowić. Pięćset lat później Kazimierz Malewicz namalował „Czarny kwadrat na białym tle”, próbując w niewielkim obrazie zamknąć kosmos.

Rosyjskie malarstwo swoimi korzeniami tkwi w sztuce bizantyjskiej.

Pełną treść tego i wszystkich innych artykułów z POLITYKI oraz wydań specjalnych otrzymasz wykupując dostęp do Polityki Cyfrowej.

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj