Pomocnik Historyczny

Podręczne kalendarium

„Suwałki pod niemieckim zarządem”. Pocztówka przedstawiająca dworzec kolejowy w Suwałkach, wysłana przez niemieckiego żołnierza 2 września 1915 r. „Suwałki pod niemieckim zarządem”. Pocztówka przedstawiająca dworzec kolejowy w Suwałkach, wysłana przez niemieckiego żołnierza 2 września 1915 r. Zbiory Marka Sobczaka / Archiwum prywatne
Zbiory Marka Sobczaka/Archiwum prywatne

1799-1801 Brytyjczyk Richard Trevithick (i niezależnie Oliver Evans z USA) konstruują udoskonalone maszyny parowe.

1803 Pierwsza publiczna konna kolej żelazna, Surrey Iron Railway w Londynie (zamknięta w 1846).

1804 Richard Trevithick buduje pierwszy udany parowóz Pen-y-Darren, użyty na linii Merthyr Tydfil–Abercynon w Walii.

1808 Richard Trevithick uruchamia w Londynie „cyrk parowy” z lokomotywą Catch Me Who Can ciągnącą wagony po kolistym torze; opłata za wstęp 1 szyling.

1813 Parowóz adhezyjny Puffing Billy Williama Hedleya wchodzi do użytku komercyjnego na linii Wylam–Lemington-on-Tyne.

1814 Blücher – pierwsza lokomotywa George’a Stephensona.

1822 John Birkinshaw wprowadza szyny walcowane.

1825 Otwarcie pierwszej kolei parowej opartej na kapitale publicznym, Stockton and Darlington Railway, uznawane za narodziny kolei.

1828 Marc Séguin opatentowuje kocioł płomienicowo-płomieniówkowy.

1829 W USA na linii Delaware&Hudson jazdy próbne rozpoczyna sprowadzona z Anglii lokomotywa Stourbridge Lion. W Anglii lokomotywa Rakieta George’a i Roberta Stephensonów wygrywa konkurs prędkości, w wyniku którego otrzymują oni kontrakt na budowę parowozów dla linii Liverpool–Manchester.

1830 We Francji otwarcie konnej linii kolejowej Saint-Etienne–Andrézieux (w 1832 przedłużona do Lyonu i jako pierwsza na kontynencie wyposażona w parowozy). W Anglii otwarcie linii Liverpool–Manchester Railway. Była to pierwsza całkowicie dwutorowa linia z wyłącznie parową trakcją, z systemem sygnalizacji i pełnym rozkładem jazdy i pierwsza przewożąca pocztę.

1831 Pierwsze bilety okresowe wydano na linii Canterbury and Whitstable Railway.

1832 Charles Fox uzyskuje patent na zwrotnicę kolejową.

Pomocnik Historyczny „O kolei po kolei” (100100) z dnia 28.09.2015; Wstęp; s. 6
Reklama