Pierwsze parowozy

Parochody
Pierwszy parowóz, nazywany wówczas parochodem, dotarł z Gdańska do Warszawy... Wisłą, późną jesienią 1840 r.
Parowóz Atlas firmy Sharp Brothers and Co; ilustracja z epoki.
AN

Parowóz Atlas firmy Sharp Brothers and Co; ilustracja z epoki.

Parowozy na wyrost. Zamówienie na parowozy dyrektorzy budowanej Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej złożyli w firmie John Cockerill z Searing. Całość kontraktu przewidywała dostawę także „dyliżansu, wagonu odkrytego i furgonu zamkniętego do transportowania towarów”. Bez zgody władz Piotr Steinkeller i Tomasz hr. Łubieński zdecydowali się powiększyć zamówienie o cztery parowozy. Tak więc na początku 1841 r., w chwili stwierdzenia niewypłacalności Towarzystwa DŻWW, Bank Polski przejął na poczet spłaty zaciągniętych kredytów pięć nowych, zdemontowanych na czas transportu parowozów, z którymi nie wiedział, co zrobić.

Pełną treść tego i wszystkich innych artykułów z POLITYKI oraz wydań specjalnych otrzymasz wykupując dostęp do Polityki Cyfrowej.

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj