Jak kolej zbudowała kolonialne potęgi?

Imperialne szyny
W Azji, Afryce i Ameryce Łacińskiej kolej zaprzęgnięto do służby kolonialnej.
Przyjazd pierwszego pociągu do Gomy nad jeziorem Tanganika (protektorat niemiecki); fotografia z 1914 r.
BEW

Przyjazd pierwszego pociągu do Gomy nad jeziorem Tanganika (protektorat niemiecki); fotografia z 1914 r.

Kolej na pamiątkę. W 1894 r. George W. Macgeorge, brytyjski inżynier pracujący dla kolonialnych władz Indii, we wzniosłych słowach wychwalał dobrodziejstwa, które kolej przyniosła podbitemu krajowi, „w którym takie słowa, jak innowacja, postęp, energia i praktyczne sztuki życia były nieznane albo były odrzucane, i który wydawał się zatopiony w letargicznym śnie zbyt głębokim, aby można się było z niego obudzić”. Macgeorge pisał: „Dzięki Opatrzności ogromny kontynent Indii otrzymał od państwa brytyjskiego narzędzie nowej moralnej i materialnej odnowy, która teraz nigdy nie przestanie działać, dopóki nie wydźwignie kraju na wysoki poziom potęgi i cywilizacji (.

Pełną treść tego i wszystkich innych artykułów z POLITYKI oraz wydań specjalnych otrzymasz wykupując dostęp do Polityki Cyfrowej.

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj