Nie wszędzie tak prosto wybudować tory

Tor z przeszkodami
Nie sztuka poprowadzić linię kolejową na płaskim terenie – prawdziwym wyzwaniem było i jest pokonanie gór i morskich cieśnin.
Budowa tunelu kolejowego pod przełęczą św. Gotarda w Alpach; drzeworyt z 1880 r.
Universal History Archive

Budowa tunelu kolejowego pod przełęczą św. Gotarda w Alpach; drzeworyt z 1880 r.

Przez góry

Sposób na zbocza. Góry to jedne z najtrudniejszych przeszkód. Nachylenie linii utrudnia zarówno utrzymanie szybkości, ważnej w ruchu pasażerskim, jak i zachowanie dużego ciężaru pociągów, istotnego w przewozie towarów. Trzeba albo ograniczyć jedno i drugie, albo znacznie zwiększyć moc lokomotyw (co podraża koszty) – albo zastosować oba środki. Powyżej pewnego nachylenia toru jazda w ogóle jest niemożliwa.

Pełną treść tego i wszystkich innych artykułów z POLITYKI oraz wydań specjalnych otrzymasz wykupując dostęp do Polityki Cyfrowej.

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj