Ameryka Południowa: Kolej i polityka

Latynoskie koleje losu
Na przykładzie Ameryki Łacińskiej można prześledzić wszelkie pułapki politycznego uwikłania budowy, nacjonalizacji, a obecnie prywatyzacji i restrukturyzacji firm kolejowych.
Most kolejowy na pustyni w Meksyku, w okolicach Encaruncion; fotografia z lat 80. XIX w.
Corbis

Most kolejowy na pustyni w Meksyku, w okolicach Encaruncion; fotografia z lat 80. XIX w.

Czasy pionierskie

Najpierw Kuba. W Ameryce Łacińskiej pierwsze miejsce w poprowadzeniu połączenia kolejowego przypadło Hiszpanii. Już w 1830 r. gubernator Kuby Francisco D. Vives powołał Junta de Caminos de Hierro, celem zorganizowania trakcji kolejowej. Początkowy odcinek długości 27,5 km połączył Hawanę z Bejucal, zaś cała planowana linia biegła ze stolicy do Guines. Realizację przedsięwzięcia powierzono amerykańskiemu inżynierowi Alfredowi Crugerowi. 19 listopada 1837 r.

Pełną treść tego i wszystkich innych artykułów z POLITYKI oraz wydań specjalnych otrzymasz wykupując dostęp do Polityki Cyfrowej.

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj