Różnice w infrastrukturze kolejowej

Slalom po napięciach i rozstawach 
Kolej w jednoczącej się Europie to nadal mieszanina różnych rozstawów szyn, systemów zasilania, odrębnych przepisów i powoli łamanych monopoli. Co kiedyś nikogo nie dziwiło, dzisiaj jest ogromną przeszkodą w walce o pasażerów z samolotami i autobusami.
Zachód słońca nad torowiskiem we Frankfurcie nad Menem
Getty Images

Zachód słońca nad torowiskiem we Frankfurcie nad Menem

Najmniej zintegrowany środek transportu. Gdy pięć lat temu pociągi jeżdżące z Warszawy do Berlina przestały wreszcie stać kilkanaście minut na stacji Rzepin, wielu podróżnych było mile zaskoczonych. Zmiana lokomotywy na przystanku granicznym wydawała się przez dziesiątki lat nieodłącznym elementem każdej międzynarodowej podróży. Tymczasem teraz wagony łączące stolice Polski i Niemiec na całej trasie prowadzi jedna lokomotywa. Zatrzymuje się tylko na moment w pobliżu mostu granicznego na Odrze, aby można było dokonać przełączenia zasilania, bo nadal w sieci trakcyjnej Polski i Niemiec prąd jest inny.

Pełną treść tego i wszystkich innych artykułów z POLITYKI oraz wydań specjalnych otrzymasz wykupując dostęp do Polityki Cyfrowej.

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj