Pociągi, które wstrząsnęły Rosją
Abdykacja cara Mikołaja II w wagonie kolejowym w okolicach Pskowa; niemiecka ilustracja z epoki.
Getty Images

Abdykacja cara Mikołaja II w wagonie kolejowym w okolicach Pskowa; niemiecka ilustracja z epoki.

Car wyjechał. Wsiadając do salonki swojego pociągu w 1917 r., car Mikołaj II nie przeczuwał, iż popełnia największy błąd życia. Chciał uczestniczyć w przygotowaniach do wiosennej ofensywy, planowanej przez rezydujący w Mohylewie Sztab Generalny. Gdy wyjechał, 25 lutego (10 marca wedle kalendarza gregoriańskiego) 1917 r. wybuchł strajk robotników. Przewodniczący Dumy Michaił Rodzianko wysłał za carskim pociągiem rozpaczliwą depeszę, błagając o powrót. Dotarła do rąk Mikołaja, gdy skład stanął na dworcu w Mohylewie. Decyzja, żeby wracać, zapadła rankiem 28 lutego. Ale pociąg ruszył okrężną trasą, bo car zabronił blokować tory, którymi szły transporty na front. Tymczasem buntownikom udało się zablokować linię kolejową w odległości 150 km od Piotrogrodu. Carski skład skierował się do Pskowa, gdy w stolicy władzę przejmował Komitet Tymczasowy Dumy oraz konkurencyjna Piotrogrodzka Rada Delegatów Robotniczych i Żołnierskich. „By nie zostać obalonym przemocą i ratować dynastię, nie pozostaje carowi nic innego, jak ustąpić na rzecz swego syna” – depeszował Rodzianko.

Pełną treść tego i wszystkich innych artykułów z POLITYKI oraz wydań specjalnych otrzymasz wykupując dostęp do Polityki Cyfrowej.

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj