Trzy koleje polskie

Szlakami pary pod zaborami
Wiek pary zaczął się, kiedy Polski nie było na mapach. Do dziś da się z siatki linii kolejowych odtworzyć z grubsza granice rozbiorowe.
Torpeda podhalańska (lukstorpeda) na dworcu kolejowym w Zakopanem, 1936 r.
Narodowe Archiwum Cyfrowe

Torpeda podhalańska (lukstorpeda) na dworcu kolejowym w Zakopanem, 1936 r.

Steinkellerki. W czasach saskich (I połowa XVIII w.) powstała na ziemiach polskich sieć połączeń pocztowych przewożąca dyliżansami także podróżnych. Po 1820 r. zaczęto budowę dróg z nawierzchnią z kamienia. Ruch podróżnych wzrósł tak, że sama poczta nie była w stanie mu sprostać i w Królestwie Polskim koncesję na przewóz osób otrzymał bankier i przemysłowiec Piotr Steinkeller.

Fortunę zbił na handlu solą, przetwórstwie cynku, budowie maszyn i inwestowaniu w kopalnie i huty w Zagłębiu Dąbrowskim.

Pełną treść tego i wszystkich innych artykułów z POLITYKI oraz wydań specjalnych otrzymasz wykupując dostęp do Polityki Cyfrowej.

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj