Szlaki cichociemnych
Handley Page Halifax Series 1 (Special), ciężki bombowiec, 4 silniki Merlin XX po 1220 KM, masa startowa: 27 200 kg, rozpiętość: 30,21, długość: 21,36, prędkość przelotowa: 367 km/h, w lotach do Polski od sezonu próbnego ładunek: 1100 kg, zasięg: 3060 km.
Archiwum Marka Ostrowskiego/Archiwum prywatne

Handley Page Halifax Series 1 (Special), ciężki bombowiec, 4 silniki Merlin XX po 1220 KM, masa startowa: 27 200 kg, rozpiętość: 30,21, długość: 21,36, prędkość przelotowa: 367 km/h, w lotach do Polski od sezonu próbnego ładunek: 1100 kg, zasięg: 3060 km.

Na początku 1941 r. SOE dysponowało zaledwie jednym samolotem przystosowanym do lotów nad Polskę – Whitleyem. W sierpniu było ich osiem, doszły też dwa Halifaxy. W 1942 r. po wycofaniu Whitleyów liczba Halifaxów wzrosła do 10. W październiku 1943 r. dołączyły trzy polskie Liberatory. Wiosną 1944 SOE miało 23 Halifaxy. Łączny stan nigdy nie przekroczył 25–26 samolotów.

Samoloty bombowe przystosowano do lotów zrzutowych, zdejmując część uzbrojenia, instalując dodatkowe zbiorniki paliwa, dodając luk dla skoczków i ładunku oraz urządzenia do automatycznego otwarcia spadochronów.

Pełną treść tego i wszystkich innych artykułów z POLITYKI oraz wydań specjalnych otrzymasz wykupując dostęp do Polityki Cyfrowej.

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj