Osoby czytające wydania polityki

„Polityka”. Największy tygodnik w Polsce.

Wiarygodność w czasach niepewności.

Subskrybuj z rabatem
Świat

Lot nad cieśniną

Samoloty znowu latają między Chinami i Tajwanem

Porozumienie o regularnych połączeniach lotniczych zwiastuje budowę silniejszych więzi politycznych. Fot. gruntzooki, Flickr, CC by SA Porozumienie o regularnych połączeniach lotniczych zwiastuje budowę silniejszych więzi politycznych. Fot. gruntzooki, Flickr, CC by SA
Po raz pierwszy od 60 lat uruchomione zostało bezpośrednie połączenie między długoletnimi wrogam.

"Od dziś huczące silniki samolotów wojskowych nad wodami Cieśniny Tajwańskiej zostaną zastąpione przez regularne połączenia pasażerskie ", oznajmił pilot Liu Shaoyun, prezes chińskich linii lotniczych.

Tajwan wita chińskich turystów

Lot China Southern Airlines z chińskiego miasta Guangzhou na południu Chin na sąsiedni Tajwan, jest pierwszym z planowanych 36 regularnych połączeń, które zostaną uruchomione w tym tygodniu. Początkowo samoloty będą latać tylko od piątku do poniedziałku na pięć lotnisk na kontynencie (Pekin, Szanghaj, Guangzhou, Xiamen i Nankin) oraz osiem na wyspie. Z czasem intensywność połączeń wzrośnie.

Lot nazwano historycznym, bo po raz pierwszy od 60 lat uruchomione zostało bezpośrednie połączenie między długoletnimi wrogami. Podział na Chiny i Tajwan utrzymuje się od czasu, kiedy w 1949 roku członkowie Kuomintangu, po przegranej wojnie domowej z komunistami, uciekli na wyspę - gdzie ustanowili rząd kontynuujący tradycję Republiki Chińskiej powstałej w 1911 roku. Chiny do dziś uważają wyspę za część terytorium "jednych Chin" - ku temu też skłania się społeczność międzynarodowa. Na Tajwanie zaś toczy się dyskusja polityczna na temat ogłoszenia secesji i utworzenia odrębnego państwa tajwańskiego.

Mimo jednak dotychczasowych obostrzeń w kontaktach i napięć politycznych, handel i turystyka w rejonie cieśniny rozkwitały. Chińczycy odwiedzali wyspę w ramach programów wymiany kulturalnej, gdzie docierali z przesiadkami w Hongkongu lub Makau. Tysiące tajwańskich biznesmenów już dawno przeniosło część swoich operacji do Chin, gdzie korzystają z niższych kosztów pracy. Zacieśnienie ekonomicznych więzi między wyspą a kontynentem może im przynieść tylko korzyści.

Jeden chiński rynek

Od maja tego roku także stosunki polityczne między kontynentem i wyspą zaczęły układać się dużo lepiej. Nowy prezydent Tajwanu, pan Ma Ying-jeou, kandydat Kuomintangu, zwyciężył dzięki hasłom ożywienia gospodarki poprzez stworzenie "jednego chińskiego rynku": złagodzenie ograniczeń dla chińskich inwestycji i ruchu turystycznego. Administracja prezydenta Ma liczy na stymulację niemrawej tajwańskiej gospodarki dzięki zastrzykowi dochodów z portfela chińskiego turysty. Rząd obiecał także złagodzenie barier inwestycyjnych, które mają podnieść konkurencyjność tajwańskiego przemysłu.

Porozumienie o regularnych połączeniach lotniczych zwiastuje budowę silniejszych więzi politycznych, oceniają komentatorzy. Zgoda władz chińskich na regularne połączenia lotnicze między kontynentem a wyspą to najwyraźniej wyraz ich nadziei na ewentualną reunifikację.

 
Na podstawie:

 

 

Więcej na ten temat
Reklama

Warte przeczytania

Czytaj także

null
Ja My Oni

Jak dotować dorosłe dzieci? Pięć przykazań

Pięć przykazań dla rodziców, którzy chcą i mogą wesprzeć dorosłe dzieci (i dla dzieci, które wsparcie przyjmują).

Anna Dąbrowska
03.02.2015
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną