Grand Train Tour – Jedna podróż, osiem tras
Wyprawa Grand Train Tour nie jest – jak być może sugeruje nazwa – po prostu bliźniaczą trasą Grand Tour of Switzerland. Jest raczej, by tak rzec, jej starszą siostrą.
Lavaux-Line Geneva-Brig
Switzerland Tourism/Materiały partnera

Lavaux-Line Geneva-Brig

Urzeczeni naturalną urodą i krajobrazem Szwajcarii, na trasie z wtrąceniem Train docenimy zwłaszcza siatkę połączeń komunikacyjnych, z jakich słynie ten kraj: gęsto rozsianych, panoramicznych, docierających do miejsc malowniczych i trudno dostępnych zarazem. To w sumie aż 26 tys. km tras wiodących lądem (pociągi, autobusy, kolejki górskie) i wodą (statki), przecinających wioski, góry, jeziora, rzeki, lodowce i cztery tak od siebie różne regiony językowe.

Grand Train Tour obejmuje najciekawsze szwajcarskie połączenia. Zresztą nie tylko kolejowe – wybrane odcinki przepłyniemy, przejedziemy autobusem, inne pokonamy pieszo. Pętla ma 1280 km długości, łączy osiem popularnych i zupełnie różnych tras, naszpikowana jest atrakcjami oraz – co ważne – udogodnieniami.

Szwajcarski system podróżowania został tak pomyślany, że z tym samym biletem w dłoni wsiądziemy na pokład, do pociągu, tramwaju i do wszelkich innych pojazdów komunikacji publicznej. Bilet obowiązuje w całym kraju, ale też na kilku odcinkach zagranicznych – i tego rozwiązania możemy Szwajcarom pozazdrościć. Podobnie jak zdążających na czas, zawsze zadbanych pociągów oraz pilnie strzeżonych, wiążących rozkładów jazdy. Podróż okaże się zatem frajdą dla tych, których kolej fascynuje, ale i dla podróżnych ceniących komfort jazdy.

Wyprawy Grand Train Tour odbywają się przez cały rok. Nasza podróż potrwa zaś tak długo, jak sobie tego zażyczymy. W podstawowym wariancie to 8 dni, w wariancie skróconym, ale nie mniej intensywnym – 4. Nie obowiązuje żaden sztywny plan, ruszamy wedle uznania – z dowolnego punktu trasy. Szwajcarska Organizacja Turystyczna dobrze jednak radzi, żeby zacząć w Zurychu i kierować się z północy na południe. Zurych jako duże, zróżnicowane miasto z lotniskiem posłuży za wygodne miejsce wypadowe.

W osiem dni dookoła Szwajcarii

Dłuższa trasa zabierze nas z Zurychu i z powrotem kolejno przez miasta i miasteczka: Schaffhausen, St. Gallen, Rapperswil, Lucernę, Interlaken, Montreux, Martigny, Zermatt, Chur, St. Moritz i Lugano. Na poszczególnych etapach będą nas wiozły najsłynniejsze szwajcarskie przewoźniki. Z Lucerny do Montreux dojedziemy np. linią GoldenPass z przesiadką w Interlaken. Pięć godzin podróży to wręcz za mało, żeby nasycić wzrok: miniemy przełęcz Brünig, jezioro Thun i dolinę Simmental. Podsumowując: zaczynamy w Szwajcarii Centralnej, a zatrzymujemy się nad Jeziorem Genewskim.

Ekspresem Lodowcowym Kolei Retyckich pokonamy zaś trasę z Zermatt do St. Moritz – najdłuższą, bo ośmiogodzinną. Dystans wynosi raptem 291 km, ale pociąg wcale się nie wlecze, jak można by sądzić. Sunie powoli po to, żeby pasażerom nic, co wydarza się za oknem, nie umknęło. Zaznaczmy, że pokonamy tędy aż 91 tuneli i 291 mostów. Pociągiem do Tirano, a następnie autobusem do Lugano (182 km) jedziemy zaś prawie siedem godzin, tnąc różnojęzyczne regiony i odmiennie ukształtowane tereny. I wreszcie Ekspres Wilhelma Tella, którym z Lugano dotrzemy do stacji Flüelen w centralnej Szwajcarii. Stąd z powrotem do Lucerny zabierze nas historyczny parowiec. Na każdym przystanku Grand Train Tour możemy, rzecz jasna, zatrzymać się na dłużej albo w dowolną stronę odbić.

W krótszym, 4-dniowym wariancie Grand Train Tour też oczywiście nie próżnujemy. Przystanków zrobimy nieco mniej, ale pokonamy kawał drogi i sporo w międzyczasie zobaczymy. Szwajcarska Organizacja Turystyczna poleca obrać na przykład trasę z Lucerny do Lugano (m.in. przez Montreux, Zermatt i St. Moritz) albo z Zurychu do Churu, najstarszego szwajcarskiego miasteczka (przez Lucernę, Montreux i Zermatt).

www.swisstravelsystem.com

Warto wiedzieć:

Bilety Swiss Travel Pass upoważniają do podróży regionalnymi pociągami, autobusami, statkami i tramwajami. Ulgowe (dla osób do 26. roku życia) są 15 proc. tańsze. Dzieci do lat 16. podróżują bezpłatnie, jeśli choć jedno z rodziców posiada Swiss Travel Pass. Bilety STP można kupić na 3, 4, 8 lub 15 kolejnych lub wybranych dni w ciągu miesiąca ważności (wersja Flexi). Jeśli łapiemy Ekspres Lodowcowy albo Bernina, musimy zarezerwować wcześniej miejsce i nieco dopłacić. W pociągach linii GoldenPass nie dopłacamy, ale zaleca się zawczasu dokonać rezerwacji. Ekspres Wilhelma Tella wymaga biletu dla 1 klasy (oraz, tak jest, rezerwacji miejsc).

Z biletem Swiss Travel Pass wsiądziemy do pojazdów transportu publicznego w 75 miastach i miasteczkach, wejdziemy bezpłatnie do 490 muzeów i otrzymamy 50-proc. zniżki na podróże zębatkami na szwajcarskie szczyty.

www.swisstravelsystem.pl

Przewodnik do pobrania w formacie PDF pod tym linkiem: http://goo.gl/mFUF1r

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj