Tygodnik Polityka

Pod dobrą firmą

POLITYKA – jaka jest, jaka będzie

Siedziba redakcji przy ulicy Słupeckiej w Warszawie Siedziba redakcji przy ulicy Słupeckiej w Warszawie Tadeusz Późniak / Polityka
„Co tam panie w Polityce?”– po 60 latach od powstania tygodnika możemy z dumą odpowiedzieć: trzymamy się mocno.
Zespół POLITYKI na tarasie w siedzibie redakcjiTadeusz Późniak/Polityka Zespół POLITYKI na tarasie w siedzibie redakcji

Niezależne dziennikarstwo wymaga zdrowych fundamentów biznesowych. Tymczasem ostatnie lata to wyjątkowo trudny czas na rynku mediów. Dodatkowo w bardzo wymagającym i konkurencyjnym segmencie tygodników zmiana władzy w Polsce w 2015 r. otworzyła pole do tzw. miękkiej cenzury (ang. soft censorship), która w dużym skrócie polega na faworyzowaniu przy rozstrzyganiu publicznych przetargów (również tych, przy których w grę wchodzą środki unijne) mediów sprzyjających rządowi i pomijaniu tych, które są nastawione krytycznie. To kolejny dowód na podejmowane przez PiS próby wywierania presji na media komercyjne.

W tym trudnym otoczeniu rynkowym i politycznym sytuacja POLITYKI wciąż jest stabilna i bezpieczna. Przyjęta przez nas na początku przemian wolnorynkowych w Polsce strategia samowystarczalności ekonomicznej, jako fundamentu dla niezależności tygodnika, znakomicie się przez te wszystkie lata sprawdziła.

W dużej części przyczyniła się do tego zmiana formy prawnej podmiotu, który wydaje POLITYKĘ. Od 1990 r. była to spółdzielnia pracy, w 2013 r. wszyscy jej członkowie zdecydowali o przekształceniu kooperatywy w bardziej elastyczną formę spółki komandytowo-akcyjnej. Za dość skomplikowaną nazwą kryje się zwyczajna spółka pracownicza. Wszystkie w niej udziały należą do zatrudnionych w wydawnictwie osób – dziennikarzy, redaktorów, a także szefów poszczególnych pionów. Status prawny POLITYKI był tworzony z myślą o zapewnieniu tygodnikowi pełnej niezależności od jakiejkolwiek zewnętrznej władzy, politycznej czy ekonomicznej, miał też – co się sprawdziło – ułatwić kierowanie coraz bardziej rozbudowującą się firmą.

Przy jubileuszowej okazji podziękowania. Wiemy, że bez profesjonalnego i sprawnego zaplecza w postaci działów finansowych, administracyjnych, pionu wydawniczego i biura reklamy, bez oddania i pasji naszych pracowników i współpracowników, ale także wieloletnich kontrahentów i partnerów firmy (drukarnia QuadGraphics, wszyscy kolporterzy) POLITYKA nie byłaby tym, czym jest dzisiaj: połączeniem zobowiązującej tradycji z gotowością do eksperymentowania w obszarze nowych mediów.

Nasze wydawnictwa. Dzięki lojalności czytelników – POLITYKA umocniła się w 2016 r. na pozycji lidera sprzedaży. Z wynikiem niemal 120 tys. średnio sprzedanych egz. na wydanie jesteśmy, już po raz kolejny w ostatnim dziesięcioleciu, najchętniej kupowanym tygodnikiem opinii. Cieszy druga pozycja „Newsweeka Polska”. Oba tygodniki sprzedają łącznie więcej egzemplarzy niż wszystkie razem wzięte pozostałe tytuły zaliczane do segmentu tygodników opinii. POLITYKA jest też liderem w sprzedaży wydań cyfrowych. Już prawie 13 tys. naszych czytelników korzysta z cotygodniowej lektury POLITYKI za pośrednictwem aplikacji na Kindle’a, iPada oraz Polityki Cyfrowej. Ale przedsiębiorstwo POLITYKA nie ogranicza się dziś tylko do wydawania tygodnika.

Ważną pozycją są nasze wydawnictwa specjalne. Pierwsze ich płatne edycje ukazały się w 2009 r. Wcześniej publikacje tego rodzaju przez kilka lat były dołączane do tygodnika jako bezpłatne dodatki. Do tej pory opublikowaliśmy 100 takich wydawnictw specjalnych – każde w objętości pokaźnej książki – które sprzedały się w łącznym nakładzie ponad 2,5 mln egz. 24 z nich to „Poradnik Psychologiczny JA MY ONI” pod redakcją Ewy Wilk, propagujący wiedzę z dziedziny psychologii, a także antropologii, socjologii, filozofii, psychiatrii. Do 35 powiększył się zbiór popularnonaukowych monograficznych „Pomocników Historycznych” powstający pod redakcyjną opieką Leszka Będkowskiego. W 2015 r. uruchomiliśmy dodatkową serię „Pomocniki Historyczne – Biografie”, w której wydaliśmy dotychczas cztery tytuły. Cieszący się niesłabnącym powodzeniem „Niezbędnik Inteligenta” miał do tej pory 17 edycji. Na czas ferii zimowych i letnich urlopów wydajemy zbiór szarad i zadań logicznych „Omnibus” (11 wydań).

FORUM. Od 2013 r. „Forum” – nasz drugi tytuł prasowy – ukazuje się jako dwutygodnik. Zmienił się wygląd i zawartość pisma – obok zamieszczania przedruków z prasy zagranicznej pojawiły się własne opracowania i artykuły. Bardzo nas cieszy świetnie przyjęte przez czytelników pierwsze wydanie specjalne „Forum” – „Świat i ludzie 2017”, które ukazało się na przełomie 2016/17 r.

Nasze filmy. W poszukiwaniu nowych form obecności na rynku POLITYKA w 2014 r. rozpoczęła dodawanie filmów do podstawowego wydania. W ofercie znalazły się do tej pory 24 filmy fabularne i 8 dokumentów. Staramy się proponować naszym czytelnikom ambitne kino komercyjne, filmy wyróżniane najważniejszymi nagrodami przemysłu filmowego, ale także kino autorskie i nasze własne produkcje, jak choćby filmy naszego dziennikarza naukowego Karola Jałochowskiego, poświęcone najwybitniejszym współczesnym uczonym. Łącznie sprzedaliśmy z POLITYKĄ prawie pół miliona filmów na DVD. Wszystkie wydawane przez nas publikacje, serie książkowe i filmy można nabyć w naszym sklepie internetowym www.skleppolityki.pl.

Nasza cyfryzacja. Serwis internetowy polityka.pl, kierowany przez Grzegorza Rzeczkowskiego, będący jedną z najstarszych polskich witryn internetowych, stale się rozwija. Już za chwilę oprócz newsów, tekstów, komentarzy do bieżących wydarzeń, opinii naszych dziennikarzy i publicystów oraz współpracujących z nami autorów (zwłaszcza na blogach) pojawią się w nim materiały wideo.

Od wielu już lat naszą ambicją jest, żeby czytelnik POLITYKI mógł mieć dostęp do naszych publikacji w każdym miejscu, o każdej porze i na wielu nośnikach. Nasze autorskie rozwiązanie w tym zakresie – powstała w 2012 r. Polityka Cyfrowa – zmienia się i rozrasta. W ubiegłym roku uruchomiliśmy jej wersję Premium, a w najbliższym czasie planujemy udostępnienie jej także posiadaczom urządzeń mobilnych z systemem operacyjnym Android. Dedykowane wydania POLITYKI na iPada i Kindle’a uruchomione w 2011 r. cieszą się dużą popularnością. Możemy pochwalić się gronem blisko 255 tys. fanów na Facebooku, 190-tys. rzeszą obserwujących nasz profil na Twitterze, a także stale rosnącymi grupami sympatyków POLITYKI na Instagramie (4,5 tys.).

POLITYKA INSIGHT. W 2013 r. powołaliśmy do życia centrum analityczne nowej generacji i uruchomiliśmy pierwszy w Polsce płatny codzienny serwis analiz politycznych i gospodarczych o nazwie POLITYKA INSIGHT (www.politykainsight.pl). Zespołem (teraz już 30 analityków) ekonomistów, prawników, socjologów z doświadczeniem w administracji i biznesie kieruje Wawrzyniec Smoczyński – pomysłodawca serwisu. Wśród kilkuset subskrybentów POLITYKI INSIGHT są szefowie wielkich firm, banków, pracownicy administracji publicznej, ambasad, kancelarii prawnych. W ostatnim czasie centrum zaczęło oferować raporty sektorowe i branżowe, prężnie rozwija się działalność konferencyjna. Wszystkie serwisy są na bieżąco dostępne w języku angielskim.

POLITYKA i TOK FM. POLITYKA jest współzałożycielem Radia TOK FM i, obok Agory, jedynym współwłaścicielem (ponad 1/3 kapitału). Na antenie pierwszego radia informacyjnego, które właśnie ustanawia swe historyczne rekordy słuchalności, autorskie audycje mają nasi cenieni publicyści, m.in. Joanna Solska, Jacek Żakowski, Daniel Passent.

Nasza misja. POLITYKA to nie tylko biznes, to także niekomercyjne, misyjne zaangażowanie we wspieranie polskiej kultury i nauki. Nagrody Historyczne – wymyślone i wciąż prowadzone przez Mariana Turskiego – najstarsze polskie laury dla książki historycznej są tylko o dwa lata młodsze od samego tygodnika. Paszporty POLITYKI – najbardziej prestiżowe polskie nagrody dla młodych twórców kultury – w 2018 r. będą obchodziły swoje 25-lecie. Stypendia w ramach nagród naukowych, o łącznej wartości ponad 6 mln zł, otrzymało już – przy wydatnym wsparciu czytelników POLITYKI (akcja 1 proc. podatku) – prawie 300 młodych uczonych. Swoje 5-lecie będą świętować w tym roku Nagrody Architektoniczne. Nie zapominamy o pokoleniach dziennikarzy i autorów, którzy tworzyli pismo przed nami – dwa lata temu ze wsparciem Elżbiety Kempińskiej powołaliśmy do życia nagrodę za najlepszą pracę magisterską poświęconą historii PRL im. Mieczysława Rakowskiego.

Nasze plany i FISZKI. W ciągu ostatnich 10 lat POLITYKA przeszła długą drogę – z tradycyjnej redakcji pisma papierowego przekształciła się w organizację multimedialną. Naszym najnowszym przedsięwzięciem są oryginalne, nowatorskie Fiszki POLITYKI. Zachęcamy, żeby je „złapać”.

W nadchodzących miesiącach zaproponujemy państwu dużo wydawniczych nowości. Tak potrzebne, zwłaszcza teraz, „Dzieje Europy” (w serii „Pomocników Historycznych”) ukażą się już 15 marca. Będą książki autorów POLITYKI, ambitne komercyjne i autorskie filmy. Już za miesiąc (22 marca) startuje druga edycja kolekcji „Cała Polska czyta dzieciom” z nowymi wartościowymi książkami dla najmłodszych (w poprzedniej edycji sprzedaliśmy ponad 1 mln egz.). 29 marca dołączymy do POLITYKI film „Wołyń” w reż. Wojciecha Smarzowskiego.

Ale przede wszystkim obiecujemy, że będziemy starali się utrzymać i pielęgnować naszą wspólną przestrzeń wolności. Stąd też nasze zaangażowanie przy powołaniu do życia fundacji Ośrodek Kontroli Obywatelskiej i portalu OKO.press. W naszych działaniach będziemy się kierować tymi wszystkimi wartościami, jak rozsądek, umiar, uczciwość, rzetelne dziennikarstwo, które – jak wierzymy – przyczyniają się do wzmacniania naszego (często nawet kilkudziesięcioletniego) partnerskiego związku z czytelnikami.

Drodzy Czytelnicy, dziękujemy, że jesteście z nami. Polecamy się w tych trudnych czasach. Razem na pewno damy radę.

Piotr Zmelonek, dyrektor wydawniczy

Polityka 8.2017 (3099) z dnia 21.02.2017; 60 lat POLITYKI; s. 86
Oryginalny tytuł tekstu: "Pod dobrą firmą"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
Ja My Oni

Jak dotować dorosłe dzieci? Pięć przykazań

Pięć przykazań dla rodziców, którzy chcą i mogą wesprzeć dorosłe dzieci (i dla dzieci, które wsparcie przyjmują).

Anna Dąbrowska
03.02.2015
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną