Katastrofy przedsmoleńskie. Zginęły w nich tysiące pasażerów, w tym głowy państw i szef ONZ
Wypadki z przyczyn takich jak w Smoleńsku od lat są zmorą lotnictwa. Towarzyszyły im zwykle teorie spiskowe, ale nigdzie nie urosły do takich rozmiarów jak w Polsce.
Szczątki samolotu, w którym zginął Dag Hammarskjöld.
AP/Fotolink/EAST NEWS

Szczątki samolotu, w którym zginął Dag Hammarskjöld.

Dlaczego sprawna technicznie, nowoczesna maszyna prowadzona przez doświadczonych pilotów zamiast bezpiecznie wylądować, roztrzaskuje się o ziemię? Pierwsza refleksja, która zwykle się pojawia, to myśl o zamachu lub sabotażu. Szczególnie laikowi trudno zrozumieć, że przyczyną śmierci dziesiątek pasażerów może być tzw. CFIT, czyli kontrolowany lot ku ziemi (Controlled Flight Into Terrain). Piloci zachowując kontrolę nad samolotem, a przed lądowaniem zderzają się z ziemią. Brzmi niemal jak masowe zabójstwo.

CFIT towarzyszy lotnictwu jako jedna z głównych przyczyn katastrof niemal od jego początków. Zginęło w nich tysiące pasażerów, w tym tzw. ważne osoby, niby otaczane szczególną ochroną, podróżujące z najlepszymi pilotami. Jak podaje Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA), tylko w okresie styczeń 2010 r. – grudzień 2014 r. w lotnictwie komunikacyjnym doszło do 31 wypadków typu CFIT, w których życie straciło 707 osób. Mimo kolejnych zabezpieczeń w samolotach, coraz bardziej zaawansowanych szkoleń załóg i kontrolerów lotów.

Upadek we mgle

Wypadki lotnicze, które kończyły się śmiercią prezydentów czy premierów, zdarzały się głównie w krajach Afryki, Ameryki Południowej i w Pakistanie. Przed Smoleńskiem w Europie prezydent na pokładzie samolotu zginął tylko raz. 26 lutego 2004 r. przywódca Macedonii Boris Trajkovski leciał na międzynarodową konferencję do Mostaru (Bośnia i Hercegowina).

Wykorzystałeś swoją miesięczną pulę 10 tekstów z POLITYKI dostępnych nieodpłatnie w naszym serwisie.
Pełną treść tego i wszystkich innych artykułów otrzymasz wykupując dostęp do Polityki Cyfrowej.

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną