Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Kraj

Testy wahadełka

Kupiony przez PKP Intercity pociąg Pendolino w fabryce Alstom we włoskim Savigliano. Kupiony przez PKP Intercity pociąg Pendolino w fabryce Alstom we włoskim Savigliano. Agata Kalińska / PAP

W sierpniu z włoskiej fabryki przyjedzie pierwszy z 20 szybkich pociągów typu Pendolino, zamówionych w firmie Alstom przez PKP Intercity. Pendolino po włosku oznacza wahadełko. Pociągi te tak nazwano z uwagi na mechanizm wychylnego nadwozia, umożliwiający im pokonywanie zakrętów z szybkością znacznie wyższą niż zwykłe składy. PKP Intercity zamówiła Pendolina bez wychylnych pudeł i nowe pociągi zaczną regularne jazdy pod koniec 2014 r. pod nazwą Express Intercity Premium. Zanim jednak zostaną dopuszczone do ruchu, muszą przejść testy w Ośrodku Toru Doświadczalnego Instytutu Kolejnictwa, nieopodal Żmigrodu. To od tej stacji PKP leżącej na trasie Wrocław–Poznań 4-km bocznica wiedzie do Węglewa, gdzie instytut ma zakładową stację kolejową i doświadczalny tor w kształcie pętli o długości 7,725 km.

Kolejowymi poligonami pochwalić może się zaledwie kilka europejskich krajów (m.in.: Rosja, Czechy, Niemcy). W Polsce o własnym poligonie myślano już w latach 50. XX w., ale budowę zaczęto dopiero w latach 80. Wybrano Żmigród leżący między wrocławskim PaFaWagiem i poznańskim Cegielskim. Ośrodek otwarto w 1996 r., w nowej już gospodarczej rzeczywistości i bez zaplanowanego pierwotnie rozmachu. Zbudowano jedynie pętlę małą, która – tak początkowo zakładano – miała służyć do testowania torowisk. Nie powstała już pętla duża – 40-km, do testowania tego, co jeździ po szynach. Dziś na pętli małej bada się i jedno, i drugie. Na zlecenia od krajowych i zagranicznych producentów prowadzi się jazdy testowe nowego taboru, robi próby zderzeniowe, bada poziom hałasu, skuteczność hamowania i wytrzymałość kolejowej infrastruktury. Na prostym odcinku toru doświadczalnego pojazdy mogą się rozpędzić do 160 km/godz. Testy maksymalnej szybkości nowego nabytku PKP (250 km/godz.) będą prowadzone na Centralnej Magistrali Kolejowej, kiedy ta zostanie przystosowana do tak szybkich pociągów.

Polityka 32.2013 (2919) z dnia 07.08.2013; Ludzie i wydarzenia. Kraj; s. 8
Reklama
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną