1. Gorzkie mleko, reż. Claudia Llosa. Prod. Peru
Poemat o rozpaczy, strachu i wojennej traumie. Wykrzyczany szeptem ból kobiet, ofiar gwałtów i terroru. Obezwładniające, chwytające za gardło, chociaż operuje wyłącznie dyskretnym symbolizmem.
2. Lourdes, reż. Jessica Hausner. Prod. Austria
Przewrotny, przeprowadzony z żelazną logiką wywód o złudzeniach, jakie niesie wiara w cuda. Rewelacyjna Sylvie Testud w roli sparaliżowanej inwalidki, która nieoczekiwanie zostaje uleczona.
Przeczytaj recenzję >>
3. Fish Tank, reż. Andrea Arnold. Prod. Wielka Brytania
Wstrząsający dramat o przyspieszonym dojrzewaniu nastolatki z blokowiska. Delikatność Kieślowskiego przełamana drapieżnym spojrzeniem Loacha, a mimo to wyjątkowo oryginalne!
Przeczytaj recenzję >>
4. Miód, reż. Semih Kaplanoglu. Prod. Turcja, Niemcy
Domknięcie autobiograficznej trylogii o narodzinach duszy artysty. Medytacyjny rytm, skupione obrazy, milczenie. Małe, wielkie kino z biblijnym motywem wygnania z raju.
Przeczytaj recenzję >>
5. Wyspa tajemnic, reż. Martin Scorsese. Prod. USA
Niezwykle udany przykład twórczego rozwinięcia estetyki snu (zapożyczonej od Lyncha) w celu opowiedzenia historii schizofrenika uciekającego od własnej przeszłości. Plus niezawodny Leonardo DiCaprio.
Przeczytaj recenzję >>
6. Jaśniejsza od gwiazd, reż. Jane Campion. Prod. Wielka Brytania, Francja, Australia
Kostiumowy melodramat z początku XIX w. o platonicznym uczuciu Johna Keatsa, ubogiego genialnego poety, i projektantki mody, mimo że trąci przestarzałą elegancją opowieści Jane Austen, jest na wskroś nowoczesny i aktualny. Studium miłości, jaka dziś nie może się przytrafić.
7. The Social Network, reż. David Fincher. Prod. USA
Współczesna wersja balzakowskiej „Komedii ludzkiej”. Opętane na punkcie pieniędzy społeczeństwo i godny pożałowania los karierowicza dochodzącego do bajecznej fortuny. Na przykładzie biografii założyciela Facebooka.
Przeczytaj recenzję >>
8. Prorok, reż. Jacques Audiard. Prod. Francja
Wyjątkowo mocny kryminał z ambicjami społecznymi. O cenie przetrwania w więzieniu, lojalności, budzeniu się tożsamości, muzułmańskim fundamentalizmie i jeszcze paru innych ważnych sprawach. Koncertowa reżyseria i popisowe aktorstwo.
Przeczytaj recenzję >>
9. Incepcja, reż. Christopher Nolan. Prod. USA
Największe widowisko sezonu, a przy tym niegłupie. Szaleńczej wizji zakamarków ludzkiej pamięci (świadomości) patronuje duch Dicka oraz Freuda i Junga. Obrazy rosnących lub rozpadających się w pył budynków i nadmorskich skarp zapierają dech, o gwiazdorskiej obsadzie nie wspominając.
Przeczytaj recenzję >>
10. Hej, skarbie, reż. Lee Daniels. Prod. USA
Jak nakręcić ultrapesymistyczny film o molestowaniu seksualnym, rodzeniu upośledzonych dzieci, śmierci, AIDS, po którym wychodzi się z wiarą i nadzieją na lepszą przyszłość? Lee Daniels znalazł na to sposób, za co dostał ponad 40 międzynarodowych nagród, w tym dwa Oscary.
Przeczytaj recenzję >>