To idiom bardzo pojemny i oprócz pozytywnych konotacji, które ze sobą niesie, i akcentu położonego na nietuzinkowe osobowości – twórców i bohaterów spektakli – oznacza po prostu wybór najciekawszych produkcji teatralnych, głównie europejskich z ostatnich lat. O sile tegorocznej edycji decydują cztery nazwiska: Ivo van Hove, Romeo Castellucci, Alain Platel i Krystian Lupa. To ścisła czołówka twórców europejskiego teatru. Pierwszy pokaże „Rosjan!” – sześciogodzinny maraton bazujący na Czechowowskich „Płatonowie” i „Iwanowie”. Bohaterem „O twarzy. Wizerunek syna Boga” Castellucciego jest syn opiekujący się zniedołężniałym ojcem staruszkiem. „Gardenia”, w choreografii i reżyserii Alaina Platela, to oparty na faktach wzruszający portret dziewięciu emerytowanych gwiazd kabaretu, transwestytów z Barcelony. Zaś Krystian Lupa w zrealizowanej w prestiżowym genewskim Teatrze Vidy-Lausanne z młodymi szwajcarskimi aktorami „Poczekalni”, według powieści Larsa Noréna „Krąg personalny 3.1”, przygląda się ludziom z marginesu.
Ponadto w programie m.in. paradokumentalny spektakl o burzliwym współżyciu Rumunów i Węgrów w jednym z malowniczych miasteczek rumuńskiej Transylwanii („20/20”); rzecz o dewaluacji śmierci na Bałkanach (słoweński „Przeklęty niech będzie zdrajca swej ojczyzny!”); próba analizy zbiorowej pamięci Chilijczyków („Simulacro”); oraz spektakle Emmy Dante z sycylijskiego Palermo, pełne życiowego optymizmu, który pomaga znosić chorobę i starość. Polskę – oprócz spektakli gospodarzy (Wrocławskiego Teatru Współczesnego) reprezentują m.in. „Bracia Karamazow” lubelskiego Teatru Provisorium w reż. Janusza Opryńskiego.
Szczegóły: dialogfestival.pl