Osoby czytające wydania polityki

„Polityka”. Największy tygodnik w Polsce.

Wiarygodność w czasach niepewności.

Subskrybuj z rabatem
Kultura

Wszyscy tacy dzicy

Polskie akcenty na tureckim Biennale

Zbigniew Libera, „Opowieści afrykańskie”, 2011 r. Zbigniew Libera, „Opowieści afrykańskie”, 2011 r. Sevet Dilber
„Mamo, czy jestem barbarzyńcą?” – to pytanie-hasło 13 Biennale Sztuki w Stambule. Odpowiedzi udzielane przez artystów z całego świata nie są oczywiste. Te polskie okazały się jednymi z ciekawszych.
Maider Lopez, „Korek”, 2005 r.Sevet Dilber Maider Lopez, „Korek”, 2005 r.

Trudno znaleźć lepsze miejsce do tego typu rozważań niż metropolia rozdarta między Azją i Europą, między kulturą zachodnią a islamską, między wiernością tradycji a chęcią modernizacji. Wydawać by się mogło, że w mieście żyjącym świeżą legendą placu Taksim oraz bliskością tragedii w Syrii rozważania o barbarzyństwie powinny krążyć wokół takich zagadnień, jak polityka i geopolityka, zderzenia cywilizacji czy mechanizmy władzy. Widza czeka jednak zaskoczenie. W dziełach 88 zaproszonych z całego świata twórców niewiele jest polityki, religii, rozważań z gatunku „Dżihad kontra McŚwiat”, a nawet refleksji nad obyczajami, które przecież zawsze stanowią doskonały pretekst do rozważań na temat cywilizacyjnej dojrzałości lub zapóźnienia.

Jednym z nielicznych dotykających kwestii władzy dzieł, za to niezwykle sugestywnym, jest film „Los Encargados” („Zarządzający”) hiszpańskich artystów Jorge Galindo i Santiago Sierry. Oto centralną aleją Madrytu sunie dostojnie (z towarzyszeniem patetycznie granej „Warszawianki” – melodii popularnej w czasie hiszpańskiej wojny domowej) kolumna czarnych Mercedesów. Na ich dachach zamontowano do góry nogami gigantyczne portrety króla Juana Carlosa oraz wszystkich premierów rządzących krajem od czasów upadku gen. Franco. Ta surrealistyczna i groteskowa scena ma w sobie coś z pogrzebu i coś z pochodu pierwszomajowego, a mechanizmy totalitarnej propagandy wykorzystano do stworzenia antypropagandy. Niekiedy kamera zmienia optykę; patrzymy na polityków przywróconych do pionu, ale wówczas świat wokół staje na głowie.

Polityka 40.2013 (2927) z dnia 01.10.2013; Kultura; s. 82
Oryginalny tytuł tekstu: "Wszyscy tacy dzicy"
Reklama