Jak „to” się robi na ekranie
Między seksem a sensem
Artystyczne kino coraz ostrzej flirtuje z pornografią. Co zmieniają festiwalowe zwycięstwa filmów takich jak „Życie Adeli”? I czemu służą te długie, niesymulowane sceny seksu?
Lars von Trier „Antychryst”
Shalan Stewart/BEW

Lars von Trier „Antychryst”

Pionierskie sceny seksu analnego w wykonaniu Marlona Brando w „Ostatnim tangu w Paryżu” (z użyciem masła) – niegdyś szokujące – dziś nawet młodzież ogląda z rozbawieniem. O zgorszeniu nie może być mowy, bo widać sztuczność, stylizację tych scen. Jak na współczesne standardy są zbyt nieśmiałe. Konwencje w tej dziedzinie się zmieniły, a kino artystyczne niebezpiecznie flirtuje z pornografią. Takie filmy jak „Życie Adeli: Rozdział 1 i 2” – tegoroczna Złota Palma w Cannes – pokazują, że coraz trudniej wyznaczać granicę prywatności na ekranie, i to często w nagradzanym autorskim kinie.

Nieustanną presję poszerzania granic tego, co wolno pokazywać na dużym ekranie, widać najlepiej w kinie LGBT – odważnym, bezpruderyjnym i postępowym. Kiedyś nie do pomyślenia był widok całujących się gejów. Obecnie homoseksualistów nie wstydzą się grać najwięksi hollywoodzcy gwiazdorzy o orientacji heteroseksualnej: Sean Penn („Obywatel Milk”), Jake Gyllenhaal („Tajemnica Brokeback Mountain”), Colin Firth („Samotny mężczyzna”) czy Michael Douglas („Wielki Liberace”). To też świadczy o tym, jak wiele się zmieniło. Także w mentalności aktorów, a przede wszystkim odbiorców.

Oczywiście mówimy o sztuce Zachodu, gdzie swoboda przedstawiania seksu z powodu nikłych ograniczeń cenzury obyczajowej i osłabienia wpływów religii jest bez porównania większa niż na przykład w kulturze arabskiej.

Wykorzystałeś swoją miesięczną pulę 10 tekstów z POLITYKI dostępnych nieodpłatnie w naszym serwisie.
Pełną treść tego i wszystkich innych artykułów otrzymasz wykupując dostęp do Polityki Cyfrowej.

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną