Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Kultura

Zaraz po, tuż przed

Nowa wystawa w Zachęcie: sztuka tużpowojenna

Andrzej Wróblewski, bez tytułu, po 1944 r. Andrzej Wróblewski, bez tytułu, po 1944 r.
Czym zajmowali się twórcy w kraju, który ledwo wyszedł z koszmaru wojny, a już wchodził w socjalizm? Opowiada o tym ciekawa wystawa w stołecznej Zachęcie.
Polski design z 1948 r. – kieliszki projektu Ireny GoerneInstytut Wzornictwa Przemysłowego Polski design z 1948 r. – kieliszki projektu Ireny Goerne

O tym, co się działo w sztuce bezpośrednio po 1944 r., wiemy zaskakująco mało. Pamięta się powstały wówczas cykl „Rozstrzelań” Andrzeja Wróblewskiego i krakowską I Wystawę Sztuki Nowoczesnej. Niewiele więcej. Druga połowa lat 40. pozostaje w naszej świadomości czasem artystycznego zawieszenia między wielkimi narracjami, które miały miejsce przed i po. Kuratorki warszawskiej wystawy próbują więc nieco oświetlić ową kulturową czarną dziurę i udowodnić, że jednak coś się wtedy działo.

Kamienie krzyczały

Czas tuż po wojnie to głównie odreagowywanie tego, co było: nieodległej tragedii narodu. Symbolem tego nurtu pozostaje z pewnością wspomniany cykl obrazów Wróblewskiego, z których jeden znalazł się na wystawie. Są też liczne „osobiste świadectwa”: prace Stefana Wegnera i Józefa Szajny związane z Auschwitz czy Marka Włodarskiego ze Stutthofu. A także kolaż Władysława Strzemińskiego z cyklu „Moim przyjaciołom Żydom”.

Dominują jednak fotografie. Nie było w nich miejsca na kreację artystyczną. Naturalistycznie, wręcz dokumentacyjnie obrazujące ogrom zbrodni popełnianych w obozach koncentracyjnych. Obecne nawet w czasopismach, jak np. „Przekrój”, gdzie wręcz sąsiadują ze sobą opisy piękna Mazur i zdjęcia stosów zwłok ofiar hitleryzmu. Ale warto też zwrócić uwagę na odnotowane w ekspozycji otwarcie – już w 1947 r. – muzeum Auschwitz-Birkenau. To tam po raz pierwszy postawiono na nową narrację o obozowych zbrodniach, nieepatującą zwłokami i dosłownością, ale działającą poprzez metaforę masowości pozostawionych przedmiotów: stosów bielizny, okularów, butów, łyżek.

Fotograficzna dokumentacja dominuje też w „bilansie otwarcia”, pokazującym skalę zniszczeń pozostawionych przez wojnę, przede wszystkim w Warszawie.

Polityka 40.2015 (3029) z dnia 29.09.2015; Kultura; s. 90
Oryginalny tytuł tekstu: "Zaraz po, tuż przed"
Reklama