„Ghost in the Shell” – filmowa wersja kultowej japońskiej animacji
Japoński duch w maszynie
„Ghost in the Shell” to słynny film animowany o rewolucji technologicznej, która wymknęła się ludziom spod kontroli. I symbol wpływu japońskiej kultury na światową. Właśnie ukazuje się aktorska wersja tego filmu.
Scarlett Johansson jako major Motoko Kusanagi w hollywoodzkiej wersji „Ghost in the Shell”
BEW

Scarlett Johansson jako major Motoko Kusanagi w hollywoodzkiej wersji „Ghost in the Shell”

Michał Radomił Wiśniewski, dziś przede wszystkim pisarz, a dawniej publicysta i redaktor naczelny magazynu „Kawaii” poświęconego mandze i anime (czyli japońskiemu komiksowi i animacji), doskonale pamięta, w jakich okolicznościach „Ghost in the Shell” pojawił się w Polsce. Była połowa lat 90., kwitły magazyny o grach komputerowych, a w wielu z nich można było znaleźć kąciki poświęcone mandze.

Redaktorzy z tych pism jeździli na targi gier, na przykład do Londynu, tam oglądali anime, kupowali je na VHS i przywozili do Polski. A potem wyświetlali te filmy na rodzimych branżowych imprezach – wspomina Wiśniewski. Z czasem przegrywane kasety VHS – kopie z kopii – zaczęły krążyć między ludźmi, którzy zorganizowali się w korespondencyjne kluby anime. „Ghost in the Shell” był obok „Akiry” największym rarytasem tego obiegu. W końcu jeden z klubów – o nazwie Kawaii – przeistoczył się w branżowy magazyn.

„GITS” stał się dla odbioru japońskiej kultury w Polsce filmem przełomowym – jak zauważa Radosław Bolałek, znawca kultury japońskiej i wydawca mangi – ponieważ dotarł do szerszego grona niż inne produkcje anime. – Ludzie zrozumieli, że anime to mogą być dojrzałe filmy, a nie tylko historie dla dzieci i młodzieży – mówi.

Pełną treść tego i wszystkich innych artykułów z POLITYKI oraz wydań specjalnych otrzymasz wykupując dostęp do Polityki Cyfrowej.

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj