Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Film

Prawo silniejszego

Recenzja filmu: „Lekcje harmonii”, reż. Emir Baigazin

Timur Aidarbekov i Aslan Anarbayev w dramacie o dojrzewaniu w świecie przemocy i religijnego fundamentalizmu. Timur Aidarbekov i Aslan Anarbayev w dramacie o dojrzewaniu w świecie przemocy i religijnego fundamentalizmu. Art House / EAST NEWS
Mimo nagromadzenia przemocy i okrucieństwa w tym dramacie zemsty dominuje zgoła odmienna, wyciszona, wręcz metafizyczna refleksja, kierująca uwagę na sprawy natury ogólniejszej.

Nagrodzony na festiwalu w Berlinie poetycki debiut Kazacha Emira Baigazina „Lekcje harmonii” (Srebrny Niedźwiedź za wkład artystyczny) ogląda się z rosnącym podziwem. Film zaskakuje nieoczekiwanym połączeniem brutalnego, sensacyjnego widowiska z subtelnym dramatem o dojrzewaniu, osadzonym w środowisku szkolnym. Z jednej strony atmosfera jak z gangsterskich filmów Scorsesego, z drugiej – spokojna, symboliczna narracja, kojarząca się z kinem Tarkowskiego, przede wszystkim z natchnionym „Zwierciadłem”. Baigazin tworzy wewnętrzny, duchowy portret bystrego, nadwrażliwego, autystycznego dziecka, porzuconego zaraz po urodzeniu przez matkę (o ojcu nic nie wiadomo). W prymitywnym wiejskim gospodarstwie babki musi spełniać obowiązki dorosłego. Już w pierwszej, wywołującej wstrząs scenie widzimy, jak z kamienną twarzą zabija i oprawia owcę. W klasie dorastający chłopak jest upokarzany, szykanowany, traktowany jak parias przez młodych przestępców wymuszających haracz dla nieokreślonych organizacji fundamentalistów islamskich.

Mimo nagromadzenia przemocy i okrucieństwa w tym dramacie zemsty dominuje zgoła odmienna, wyciszona, wręcz metafizyczna refleksja, kierująca uwagę na sprawy natury ogólniejszej. Brak więzi rodzinnych, bezwzględność działania mafii i policji, słabość edukacji układają się w dość wyraźny społeczny ciąg przyczyn i skutków tragedii. Reżyser rozszerza jednak ten łańcuch na całość – nie tylko międzyludzkich relacji. Obrazy cierpienia zwierząt, zadawania gwałtu przyrodzie, wyobrażonego raju, tworzą odnoszące się do ironicznego tytułu obrazy „harmonii” naszego świata.

 

Lekcje harmonii, reż. Emir Baigazin, prod. Kazachstan, Niemcy, Francja, 120 min

Polityka 18.2014 (2956) z dnia 27.04.2014; Afisz. Premiery; s. 90
Oryginalny tytuł tekstu: "Prawo silniejszego"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
Historia

Dlaczego tak późno? Marian Turski w 80. rocznicę wybuchu powstania w getcie warszawskim

Powstanie w warszawskim getcie wybuchło dopiero wtedy, kiedy większość blisko półmilionowego żydowskiego miasta już nie żyła, została zgładzona.

Marian Turski
19.04.2023
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną