Osoby czytające wydania polityki

„Polityka”. Największy tygodnik w Polsce.

Wiarygodność w czasach niepewności.

Subskrybuj z rabatem
Film

Niemiecka bajka

Recenzja filmu: „Szalona miłość”, reż. Jessica Hausner

Christian Friedel i Birte Schnoink obalają mit romantycznej miłości. Christian Friedel i Birte Schnoink obalają mit romantycznej miłości. Spectator / materiały prasowe
Obrazoburczy film ukazujący skandal skamieniałej kultury wyparcia, otchłań nieujawnianego cierpienia, społeczeństwo technokratów i twardzieli budujących niebezpiecznie pseudoracjonalny świat oparty na zawiedzionej nadziei.

Heinrich von Kleist, niemiecki pisarz, dramaturg, poeta i publicysta, zastrzelił się wraz ze swoją przyjaciółką Henriettą Vogel 21 listopada 1811 r. w Wannsee pod Berlinem. Mit wielkiej romantycznej miłości zakończonej spektakularnym samobójstwem niesie w sobie coś niepokojąco mistycznego. Jakiś niepojęty żywioł emocji, tajemniczą koncepcję szczególnej duchowej wspólnoty i godnego podziwu bohaterstwa. W Polsce, gdzie do epoki romantyzmu wciąż mamy stosunek nabożny, jest to zrozumiałe. W Austrii zdecydowanie mniej, o czym świadczy prowokacyjny dramat Jessiki Hausner „Szalona miłość”, poświęcony okolicznościom tamtej tragedii. Śmierć Kleista zostaje odarta z sentymentalnej legendy.

 

Szalona miłość, reż. Jessica Hausner, prod. Austria, 96 min

Polityka 47.2014 (2985) z dnia 18.11.2014; Afisz. Premiery; s. 74
Oryginalny tytuł tekstu: "Niemiecka bajka"
Reklama