Recenzja cyklu: "Filmoteka szkolna"
Lekcja filmu
Tematyczne lekcje poświęcone kinu

Edukacja filmowa nie jest najmocniejszą stroną polskich szkół. Cykl „Filmoteka szkolna”, składający się z tematycznych lekcji poświęconych polskiemu kinu, ma zapobiegać jej dalszej marginalizacji. Teoretycznie cykl skierowany jest do gimnazjalistów, licealistów oraz ich wychowawców. W praktyce świetnie się również sprawdza jako źródło wiedzy dla wszystkich interesujących się szeroko rozumianą humanistyką. Zbiór – wydany pod patronatem ministra kultury i dziedzictwa narodowego, PISF oraz Polskiego Wydawnictwa Audiowizualnego – zawiera 26 płyt DVD z 55 polskimi filmami fabularnymi, dokumentalnymi i animowanymi, uprzednio poddanymi cyfrowej renowacji. Każdy krążek opatrzony jest fachowym wykładem wybitnego filmoznawcy prof. Tadeusza Lubelskiego.

Zawiera również kilkuminutowy komentarz subiektywny, czyli impresję studentów łódzkiej filmówki oraz książeczki z podstawowymi informacjami o autorach prezentowanych filmów i pytaniami do dyskusji. Największą zaletą tego programu jest niezwykle inspirujące, oryginalne spojrzenie na dorobek polskiego kina, ułożonego nie chronologicznie, tylko problemowo. „Popiół i diament” Wajdy znalazł się przykładowo obok dokumentu Grzegorza Skurskiego „Chleb” i „Krótkiej historii jednej tablicy” Feliksa Falka pod hasłem „Siła symbolu”. „Ucieczka z kina »Wolność«” Marczewskiego razem z „Exit” Grzegorza Koncewicza w części zatytułowanej „Między fikcją a rzeczywistością”. „Iluminacja” Zanussiego i „Prekursor” Grzegorza Królikiewicza zostały omówione w rozdziale „Esej filmowy”. Taki podział tematyczny wymusza zdecydowanie inne rozumienie i podejście do historii, tradycji, estetyki naszego kina niż dotychczas. 14 tys. kompletów „Filmoteki szkolnej” powędrowało do gimnazjów i liceów w całej Polsce jako darmowa pomoc dydaktyczna.

  
 

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj