Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Książki

Król fantastyki

Recenzja książki: Jacek Dukaj, „Król Bólu”

materiały prasowe
Dukaj pokazuje kilka różnych wersji przyszłości. Żadna z nich nie może napawać optymizmem.

Fantastyka to dziś bodaj najciekawiej rozwijający się gatunek w polskiej literaturze. Nowe książki Jacka Dukaja, Szczepana Twardocha czy Wita Szostaka są tego najlepszym dowodem. Choć trzeba zaznaczyć, że wspomniani pisarze dryfują ostatnio na rubieżach gatunku, momentami zbliżając się do realizmu („Chochoły” Szostaka) lub przetwarzając dobrze znaną materię historyczną („Wroniec” Dukaja, „Wieczny Grunwald” Twardocha).

„Król Bólu”, najnowsza książka Jacka Dukaja, to zbiór ośmiu historii. Cztery z nich opublikowane były już wcześniej, pozostałe ukazują się zaś po raz pierwszy. Już sam rozmiar utworów sugeruje, że to raczej powieści niż opowiadania. Z pewnością autor mniej płodny od Dukaja miałby materiał na kilka książek. Wśród premierowych historii najciekawsze są „Król Bólu i pasikonik”, a także „Linia oporu”, choć ten drugi utwór może być trudny w odbiorze, szczególnie ze względu na współgrający z treścią język. Główny bohater jest tu „kreatywem”, produkuje sensy rzeczywistości dla innych „ludzi”. Pytanie o granice człowieczeństwa i poznania przewija się w większości utworów, także w czerpiącym z Lema – świetnym! – „Oku potwora”.

Dukaj pokazuje w tym tomie kilka różnych wersji przyszłości. Żadna z nich nie może napawać optymizmem, choć nie oznacza to, że autor wykorzystuje katastroficzne banały typu: „ludzkość dąży do samozagłady”. W nowych opowiadaniach autor trafnie diagnozuje zagrożenia, jakie przed nami stoją: niekontrolowany postęp, eksperymenty genetyczne, łatwy dostęp do broni biologicznej. Towarzyszy temu dogłębna refleksja nad zachowaniami człowieka i jego psychiką. Po „Wrońcu” Dukaj wraca do swojego „macierzystego” gatunku – fantastyki. Ten wybór pozwala prześledzić jego literacką drogę. Drogę pisarza, który od samego początku („Szkoła” z 1995 r.) mierzył się z fundamentalnymi problemami.

Jacek Dukaj, Król Bólu, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2010, s. 828

Polityka 03.2011 (2790) z dnia 14.01.2011; Afisz. Premiery; s. 72
Oryginalny tytuł tekstu: "Król fantastyki"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
Kultura

Andrew Scott: kolejny wielki aktor z Irlandii. Specjalista od portretowania samotników

Poruszający film „Dobrzy nieznajomi”, brawurowy monodram „Vanya” i serialowy „Ripley” Netflixa. Andrew Scott to kolejny wielki aktor z Irlandii, który podbija świat.

Aneta Kyzioł
16.04.2024
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną