Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Książki

Stany obcości

Recenzja książki: Kaja Malanowska, "Imigracje"

materiały prasowe
Najlepsza jest Malanowska wtedy, gdy opisuje obco-bliską relację dwojga ludzi.

Kaja Malanowska (ur. w 1974 r.) zadebiutowała w zeszłym roku powieścią „Drobne szaleństwa dnia codziennego” o depresji i o Warszawie. Teraz ukazały się jej opowiadania „Imigracje”, badające rozmaite stany obcości. Nie chodzi jednak o egzotyczne miejsca, ale o obcość wewnętrzną, która ujawnia się, kiedy spotykamy się z innymi ludźmi. Otwierająca książkę opowieść o drag queen o pseudonimie Butterfly jest nieco sztampowa, zza makijażu i strojów wyłania się oczywiście nie żadne dziwadło, tylko odpowiedzialny mężczyzna. Im dalej, tym mniej oczywistości i tym ciekawiej. Bardzo dobry jest obraz córki i ojca na wycieczce w Stambule. Ojciec naukowiec pełen dziwactw (żywiący się zupkami w proszku, oszczędzający, nadopiekuńczy i nadobowiązkowy) i córka neurotyczna, pełna dziwactw innego rodzaju, która patrzy na niego inaczej niż w dzieciństwie, kiedy był najwyższym autorytetem.

Najlepsza jest Malanowska wtedy, gdy opisuje właśnie tę obco-bliską relację dwojga ludzi, tak jak w opowiadaniu o dziwnej parze: ekscentrycznej ciotce Marycie i zdominowanym przez nią wuju Leonie czy o Polakach mieszkających w Stanach. To ostatnie opowiadanie mogłoby być zalążkiem powieści. Malanowska przenikliwie pokazuje potworną samotność kobiety z dzieckiem, której mąż pracuje po 12 godzin dziennie i która nie może zupełnie odnaleźć się w tamtej rzeczywistości. Oboje zresztą zapadają się w siebie i oddalają. Różne historie umie opowiadać Malanowska i jest przy tym wnikliwym obserwatorem życia wewnętrznego swoich postaci. To dzisiaj rzadkość.

Kaja Malanowska, Imigracje, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2011, s. 240

Polityka 28.2011 (2815) z dnia 07.07.2011; Afisz. Premiery; s. 62
Oryginalny tytuł tekstu: "Stany obcości"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
Fotoreportaże

Richard Serra: mistrz wielkiego formatu. Przegląd kultowych rzeźb

Richard Serra zmarł 26 marca. Świat stracił jednego z najważniejszych twórców rzeźby. Imponujące realizacje w przestrzeni publicznej jednak pozostaną.

Aleksander Świeszewski
13.04.2024
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną